پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۸۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
یک روستا وجود دارد که آب ، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار، راه روستایی مناسب، مدرسه و مسجد و... حتی آنتن دهی تلفن همراه ندارد و همه داشته آن یک یخچال نفتی که به تازگی گازی شده تا اهالی بتوانند مواد خراب شدنی و حتی داروهای بیماران که نیاز به نگهداری در جای خنک دارد را در آنجا نگهداری کنند.
شعارسال: قنبر رسولی، ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه صبح است بعد از چند پیام مردمی در راستای نبود امکانات اولیه در روستای «پازوکی» در بخش قره‌پشتلوی زنجان، به طرف این منطقه راهی می‌شویم تا شاید بتوانم با انعکاس مشکلات مردم این منطقه مرهمی بر زخم‌های کهنه و قدیمی آن‌ها باشم.

دو مسیر برای رسیدن به این روستا وجود دارد مسیر نخست از سمت بخش قره‌پشتلو که کوتاه، اما بسیار نامناسب و خطرناک و مخصوص خودرو‌های ویژه است که حدود ۸۳ کیلومتر است و مسیر دوم از طرف طارم و از مسیر زنجان _ تهم- چورزق که بعد از رفتن به روستای سرخ آباد مسیر کوهستانی و صعب العبوری را که به تازگی ایجاد شده را طی مسر می‌کنید، که این مسیر هم دست کمی از مسیر نخست ندارد، ولی برای عبور خودرو‌های سواری کمی مناسب‌تر است هر چند در این مسیر نیز باید صدای برخورد سنگ‌ها با کف خودرو و گیر کردن آن در چند نقطه را هم تحمل کنید.

مسیر دوم را برای رفتن به این روستا انتخاب می‌کنیم و پس از طی مسیر اصلی وارد راه فرعی می‌شویم و باید ۲۰ کیلومتر دیگر هم راه خاکی بسیار دشوار و در جا‌هایی از مسیر بسیار نا مناسب و سنگلاخ و خطرناک را طی کنیم تا به روستای «دوروشتان یا پازوکی» برسیم.

در چند نقطه حتی مسیر ظرفیت عبور یک خودرو را هم ندارد، به سختی طی مسیر می‌کنم تا به قولی که به اهالی چشم انتظار پازوکی داده‌ام جامه عمل بپوشانم.

ساعت ۱۰ صبح بعد از طی مسیری صعب‌العبور به روستای پازوکی می‌رسم روستایی که به گفته اهالی بیش از ۴۰ خانوار جمعیت دارد، جمعیتی که اکثرا به دلیل نبود امکانات نمی‌توانند در همه ایام سال در روستا ساکن باشند.

مسیر با وجود اینکه سخت و صعب العبور است، اما بسیار چشم‌نواز و رویایی است، درختان زیبای زیتون، گل‌های خوش رنگ درختان انار، خروش قزل اوزن و به ویژه حیوانات منطقه حفاظت شده سرخ آباد همه به استقبال آمده‌اند، روباه، کبک، خرچنگ، خرگوش و در چند جای مسیر هم انواع مارها، البته ملخ هم مانند نقل و نبات سراسر مسیر را پوشانده‌اند، هر چند در چند نقطه دلهره و ترس از واژگونی خودرو به داخل دره‌های عمیق، زیبایی‌های طبیعت طارم را از چشممان می‌گیرد.

طبق عادت دیرینه که در سفر به روستا‌ها تجربه کرده‌ام در بدو ورود انتظار دارم کودکان روستا به استقبالمان بیایند و اطراف خودرو بچرخند، اما اینجا از بچه که چه عرض کنم حتی از جوانان هم خبری نیست. مستقبلین ما چند نفر از میانسالان و جوانان دیروز روستا هستند، چون فقط مردان در روستا زندگی می‌کنند، البته هستند خانه‌هایی که با حضور بانوان چراغشان روشن‌تر شده است.

با ورود ما اهالی رسانه قدیمی و محلی خود را برای خبر کردن به کار می‌گیرند، چرا که اینجا خبری از سیگنال‌ها مخابراتی و ارتباط جمعی نیست، فریاد اهالی، روستا را پر می‌کند، «خبرنگار آمده بیایید، خبرنگار رسید» هر کس حرفی دارد بیاید منزل کربلایی کریم و...

هنوز محو زیبایی طبیعت سرسبز روستا و درختان پر بار گردو و گیلاس هستم که اتاق پذیرایی ساده کربلایی کریم که میزبانی جلسه را بر عهده گرفته پر می‌شود، دست می‌دهیم آن هم بعد از مدت‌ها و در دوران کرونا یکی از اهالی می‌گوید، نگران نباشید آدم به زور به این روستا می‌آید، کرونا اگر بخواهد بیاید با دیدن مسیر صعب‌العبور پشیمان می‌شود و برمی‌گردد و صدای خنده اهالی اتاق را پر می‌کند.

اهالی گلایه دارند از مسؤولانی که سال‌ها است فقط قول می‌دهند و عمل نمی‌کنند، می‌گویند، ما مگر از اهالی این کشور نیستیم چه گناهی کرده‌ایم که روستایی هستیم، چرا کسی به فریاد ما نمی‌رسد، چرا فراموش شده‌ایم، چرا ما نباید حتی امکانات اولیه زندگی را هم داشته باشیم، چرا، چرا، چرا ...
 
روستایی که مردم در آن هیچ چیزی ندارند

خیبر حسنی یکی از اهالی پیشگام می‌شود و لب به سخن می‌گشاید و با بیان اینکه مشکلات پازوکی یکی دو تا نیست ادامه می‌دهد، نبود آب و برق، مدرسه، مسجد، تلفن و عدم آنتن‌دهی تلفن همراه و ... همه اهالی را کلافه کرده است.

وی با اشاره به نبود حتی امکانات اولیه بهداشتی در این روستا ادامه می‌دهد: اینجا اگر کسی مریض شود باید فقط برایش فاتحه بخوانیم، کار دیگری از دستمان بر‌نمی‌آید نه تلفنی داریم که از اورژانس کمک بگیریم و نه جاده مناسبی داریم که وی را به بیمارستان برسانیم و تازه اگر هم به هر طریق مسیر را طی کنیم نزدیکترین بیمارستان فقط در مرکز استان است و باید بیش از ۳ ساعت رانندگی کنیم که تا آن موقع دیگر مریض جانی ندارد که به بیمارستان برسانیم.

خیبر که بغض گلویش را گرفته و چشمان ساده و روستایی‌اش نمناک شده، با بیان اینکه برای رساندن خواهرم به بیمارستان مجبور شدیم ساعت‌ها جاده نداشته را طی کنیم، ادامه می‌دهد: خواهرم ساعت‌ها در مسیر ماند و تا رسیدن به بیمارستان جان سپرد و پس از رسیدن به بیمارستان پزشکان گفتند اگر فقط یک ساعت زودتر به بیمارستان می‌آوردید، قطعا زنده می‌ماند.

وی با گلایه از اینکه تاکنون دولت‌های مختلف دردی از مردم این روستا را دوا نکرده‌اند، تصریح کرد: ما در منطقه فراموش شده هستیم و کسی فریاد رسمان نیست کمتر اتفاق می‌افتد مسؤولی به این روستا بیاید و قولی بدهد، ولی همان قول‌ها هم هرگز عملی نمی‌شود.

کربلایی خیبر از محیط زیست هم گله دارد، می‌گوید چند سال پیش خرس به کندوهایم حمله کرد، چند کندو و زنبورم را از بین برد شکایت کردم، ولی تاکنون نتیجه نگرفته‌ام.

کریم حسنی صاحبخانه و میزبان مهمان نواز امروز ما در ادامه سخنان هم ولایتی خود در مورد کمبود امکانات بهداشتی با بیان اینکه حتی موردی داشتیم که جوانی در منطقه به دلیل نیش زنبور عسل جان سپرد، گفت: حتی برای آمدن بالگرد هم درخواست دادیم، ولی گفتند جایی برای نشستن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حتی یک بار هم نشده فرماندار زنجان یا بخشدار قره پشتلو برای پیگیری مشکلات در روستای پازوکی حاضر شود، گفت: مسؤولان متاسفانه فقط ادعای رسیدگی به مشکلات را دارند و حرف ما هم به جایی نمی‌رسد و تصمیماتی که برای روستا گرفته می‌شود از راه دور و بر اساس شنیده‌ها از وضعیت روستا است.
کربلایی کریم با بیان اینکه کل روستا مشکل است و همین مشکلات موجب شده تا اهالی کم‌کم به شهر مهاجرت کنند، ادامه می‌دهد: اهالی این روستا را فقط مردان تشکیل می‌دهند چرا که به دلیل مشکلات خانم‌ها در روستا زندگی نمی‌کنند.

حسنی با بیان اینکه امروز اگر در جایی بگوییم که روستای ما برق، آب، مدرسه و... ندارد مسخره‌مان می‌کنند، می‌گوید: چطور امکان دارد در روزگاری که در همه جا کمترین امکانات اولیه هم رسیده در روستای ما برق و آب و وسایل ارتباطی وجود نداشته باشد.

کریم حسنی با بیان اینکه این منطقه پر بود از بز و کل و قوچ و الان شما نمی‌توانید حتی به تعداد کم هم پیدا کنید، ادامه می‌دهد: بسیاری از حیوانات شکار شده و منطقه تقریبا عاری از حیات وحش شده است.

وی با بیان اینکه ما با خرس و حیات وحش زندگی مسالمت آمیز داشتیم و الان طوری شده حیوانات هم به ندرت دیده می‌شوند، ادامه می‌دهند: ما حافظ حیات وحش هم بودیم و کسی جرات نمی‌کرد در این اطراف اقدام به شکار کند، چرا که از اهالی روستا می‌ترسیدند، اما الان با خالی شدن روستا‌ها نسل حیوانات هم رو به انقراض است.
در روستای پازوکی که همه پسر عمو و عموزاده و اکثرا فامیلی آن‌ها حسنی و تعدادی هم جعفری است، حاج یدالله از ریش سفیدان روستا لب به سخن می‌گشاید و با بیان اینکه ما در روستا از اول هم مدرسه نداشتیم، می‌گوید: اهالی مسن روستا اکثرا در مکتب درس خوانده‌اند و سواد قرآنی دارند، چرا که ما هرگز مدرسه نداشتیم، اما حالا بچه‌ها برای درس خواندن مجبورند به زنجان بروند یا به طارم و دیگر هم کمتر به روستا برمی‌گردند.

وی با بیان بچه‌های روستا معمولا در ایام مدرسه به زنجان می‌روند و در ایام تعطیلی مدارس به روستا باز‌می‌گردند، ادامه می‌دهد: در ایام درس و مدرسه شما هیچ بچه‌ای را در روستا نمی‌بینید!
وی با بیان اصلا ضرورتی برای برگشتن فرزندانمان به روستا وجود ندارد، ادامه می‌دهد: نبود امکانات همه زندگی ما را فلج کرده است و ما در واقع بیش از ۱۰۰ سال از روستا‌های اطراف و از امکانات اولیه روز آن‌ها عقب هستیم.
 
روستایی که مردم در آن هیچ چیزی ندارند

وی با بیان اینکه نگهداری شیر، ماست و پنیر و گوشت بدون وجود برق و یخچال امکان‌پذیر نیست، ادامه می‌دهد: اینجا آخر دنیاست و کسی به فکر ما نیست.

حسن حسنی یکی دیگر از اهالی روستا با بیان اینکه در این روستا هیچ حیوانی شامل گاو و گوسفند نگهداری نمی‌شود، افزود: به دلیل اینکه در روستا امکاناتی وجود ندارد از نگهداری احشام خودداری می‌کنیم و اگر کسی هم داشته باشد مجبور است به اهالی روستا‌های اطراف بسپارد تا از آن‌ها نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه حتی بوی بهداشت نیز به این روستا نرسیده است، تصریح کرد: نبود آب آشامیدنی و برق، مخابرات و راه موجب شده تا هیچ کس حاضر به حضور در منطقه نشود.

اهالی می‌گویند روستا از بس برای پیگیری مشکلات به ادارات مراجعه کرده‌ایم همه مسؤولان ادارات و حتی کارمندان آن‌ها را هم می‌شناسیم، یکی از اهالی به شوخی می‌گوید ما اهالی باید از ادارات حقوق بگیریم، اصلا باید تاکنون بازنشسته می‌شدیم!

وی ضمن تقدیر از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان برای احداث راه دسترسی ادامه می‌دهد این راه را سریع ساختند، ولی از زمانی که راه ساخته شد ادامه کار متوقف شده و شاید سه ماهی می‌شود که کاری انجام نمی‌شود و دستگاه‌های راه‌سازی در مسیر رها شده‌اند.

هر چند جواد یوسفی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در پیگیری خبرنگار فارس از خرابی ماشین‌آلات سخن گفت و ادامه داد: در روز‌های آینده کار ادامه خواهد یافت و امیدواریم یک راه دسترسی مناسب را تحویل اهالی منطقه بدهیم.


تنها دارایی این روستا از وسایل زندگی فقط یک یخچال است

شاید همه ما در زندگی شاهد هستیم که بسیاری از افراد هر از چند سال اقدام به نوسازی و تعویض لوازم خانگی خود می‌کنند تا از سیستم و امکانات پیشرفته و بروز استفاده کنند، اما در روستای پازوکی داشتن یک یخچال و حتی یک تلویزیون دکوری هم لاکچری بازی است.
اهالی از من سراغ یخچال نفتی و گازی را می‌گیرند اگر سراغ دارید اطلاع دهید خریداریم در عصری که به روزترین امکانات زندگی هم جوابگو نیست، اینجا اهالی به کمترین امکانات هم راضی هستند، اما آیا مسؤولان خبر دارند اینجا چه خبر است!

میزبان لاکچری ما که تنها یخچال روستا از آن اوست، با بیان اینکه در روستا فقط من یخچال دارم و آن هم نفتی بود که تبدیل به گازی کرده‌ام، می‌گوید: اکثر اهالی مواد غذایی را که نیاز به نگهداری دارد در این یخچال نگهداری می‌کنند و گاه می‌شود که یخچال تا خرخره پر شود.

اهالی گلایه دارند و می‌گویند گلایه‌هایشان به جایی نمی‌رسد، اینجا حتی برای باز کردن راه روستایی در زمستان باید زیرمیزی بدهی اگر ندهی باید چند ماه را در داخل روستا سر کنی تا آفتاب به دادت برسد.
اهالی می‌گویند گلایه‌هایمان را به هر کسی که توانستیم منتقل کرده‌ایم، اما آن‌ها حتی پشیزی هم برای مشکلات ما ارزش قایل نشده‌اند.
 
روستایی که مردم در آن هیچ چیزی ندارند

افشار، بخشدار قره‌پشتلو در گفتگو با خبرنگار فارس این روستا را خالی از سکنه عنوان کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان آمار ایران شاید یک یا دو نفر در این روستا زندگی می‌کنند، این درحالی است رئیس شورای اسلامی روستا و مسؤول واحد کدگذاری و جغرافیایی اداره کل پست استان زنجان بر خلاف اظهارات بخشدار سخن می‌گویند و به نظر می‌رسد آقای بخشدار حتی یک بار هم به این روستا سر نزده است!

اکبر حسنی، رئیس شورای اسلامی روستای پازوکی در مورد اظهارات بخشدار و ضمن انتقاد به این سخنان می‌گوید:‌ای کاش آقای بخشدار می‌گفتند که آیا تا به حال به این روستا رفته‌اند یا نه و یا اصلا این روستا را می‌شناسند.

۴۵ رکورد دارای سکنه در روستای پازوکی ثبت شده است

مسؤول واحد کدگذاری و جغرافیایی اداره کل پست استان زنجان در مورد وضعیت این روستا در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در استان همه روستا‌هایی که دارای دهیاری و شورای اسلامی روستا هستند، پلاک‌گذاری شده‌اند تا ارائه خدمات به اهالی روستا تسهیل شود.

اکبر نوری با بیان اینکه در روستای پازوکی پلاک‌گذاری انجام شده و حدود ۴۵ رکورد در روستا ثبت شده است، افزود: شاید در برخی مقاطع سال تعدادی از اهالی در روستا نباشند، ولی بر اساس آخرین مراجعات پست همه رکورد‌های ثبت شده دارای سکنه بوده است.



آمادگی آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان روستای پازوکی

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در مورد وضعیت آموزشی این روستا اظهار کرد: اگر چنانچه برای سال تحصیلی جدید دانش‌آموزی واجد شرایط تشخیص داده شود و مشخصات آن‌ها گزارش شود ما اعلام آمادگی می‌کنیم که آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.

رهبر طوماری با بیان اینکه در سطح کشور اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در سطح پوشش مقطع ابتدایی رتبه‌های نخست و دوم را با بیش از ۹۹ درصد پوشش دارد، تصریح کرد: اگر در این روستا دانش‌آموزی وجود داشته باشد اعلام آمادگی می‌کنیم و موظف هستیم آن‌ها را تحت پوشش و آموزش قرار دهیم.

تلفن ثابت و آنتن‌دهی تلفن همراه نداریم

شاید هر روز با تلفن ثابت و سیار خود با عزیزانمان صحبت و بسیاری از امور خود را پیگیری کنیم، اما تصور کنید فقط یک ساعت همه وسایل ارتباط جمعی را از شما بگیرند، چه می‌شود.

در روزگاری که مسؤولان هر روز دنبال ارائه خدمات مطلوب در زمینه دسترسی مردم به وسایل ارتباط جمعی هستند، اهالی روستای پازوکی برای ارتباط با دنیای خارج از روستا هیچ امکانی ندارند.

در بازدید از روستا و خانه‌های آن‌ها متوجه اقدام عجیبی می‌شوم، اهالی گوشی تلفن همراه خود را دبالای درختان و تیرک‌های خانه آویزان کرده‌اند، علت را جویا می‌شوم، می‌گویند، تلفن ثابت که نداریم، آنتن‌دهی تلفن همراه در روستا هم در حد صفر و فقط محدود به نقاط خاصی است که توسط اهالی شناسایی شده‌اند و برای همین گوشی‌ها بر درختان آویزان هستند.
 
روستایی که مردم در آن هیچ چیزی ندارند

حسام فغفوری، مسؤول روابط عمومی شرکت مخابرات استان زنجان نیز در مورد عدم آنتن‌دهی و نبود خط تلفن در روستای پازوکی گفت: این روستا از مناطق مورد تعهد شرکت مخابرات نیست و مسؤولیت ارائه خدمات در این روستا با اداره کل فناوری ارتباطات است.


شرکت آب و فاضلاب: پازوکی از روستا‌های زیر پوشش ما نیست

معاون آب شرکت آبفا استان زنجان نیز گفت: این روستا جزو تعهدات ما نیست، اما آمادگی داریم تا برخی کمک‌های فنی را به آن‌ها ارائه دهیم.

نادرخانی با بیان اینکه استان زنجان بیش از ۹۰۰ روستا دارد، اظهار داشت: در حدود ۶۰۰ روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است.



مشکل برق روستای پازوکی احتمالا در سال ۹۹ رفع می‌شود.

اما در میان همه پیگیری‌ها شرکت توزیع برق خبر امید بخشی می‌دهد و آن این است که اقدامات اولیه آغاز شده است، مدیر عامل شرکت برقی استان زنجان نیز در مورد مشکلات برق روستای پازوکی اظهار داشت: مطالعات لازم برای انتخاب مسیر انتقال برق به این روستا در حال انجام است.

علی علیزاده با بیان اینکه در روز‌های نوزدهم و بیستم خرداد اکیپی از متخصصان شرکت برق برای بررسی موضوع برق‌رسانی به این روستا حضور یافته‌اند تا مسیر‌های مناسب بررسی و اقدات اجرایی آغاز شود، تصریح کرد: ان‌شالله امیدواریم تا با تامین بودجه لازم برق را تا پایان سال ۹۹ به این روستا برسانیم.



بسیج سازندگی برای حل مشکلات روستای پازوکی ورود می‌کنیم

مسؤول بسیج سازندگی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان نیز در مورد وضعیت روستای پازوکی اظهار کرد: در مورد این روستا صحبت‌های صورت گرفته و قرار است در روز‌های آینده از این منطقه بازدید و مشکلات را احصاء کنیم.

فرهاد امندی با بیان اینکه پس از بازدید میدانی می‌شود در مورد نحوه کمک به اهالی روستا سخن گفت، افزود: امسال پروژه‌های مختلفی را در دستور کار و اجرا داریم که امیدوارم بتوانیم برای حل مشکلات این روستا نیز ورود و بخشی از مشکلات روستاییان عزیز را حل کنیم.

مسجد خرابه

مسجد روستای پازوکی هم چند سالی خراب شده است و هیچ اقدامی هم برای بازسازی آن انجام نشده است، مسجدی که در زیر آوار‌ها هنوز محراب و منبر آن به چشم دیده می‌شوند.

محراب و منبری که به یک همت اوقاف نیاز دارد تا احیا و بازسازی شود تا مردم در کنار همه نداشته‌های خود، لااقل مسجد هم داشته باشند.

به هر حال این گوی و این میدان برای مسؤولانی که در راستای خدمت به مردم شب و روز ندارند! به دور از هر گونه جار و جنجال دنبال اقدامات استاندار زنجان، فرماندار زنجان و شرکت‌های خدمات رسان به این روستای محروم هستیم تا آن را به بهترین نحو ممکن اطلاع‌رسانی کنیم.

منتظریم تا ببینیم برخی مسؤولانی که برای یک کار کوچک با اکیپ‌های خبری، عکاس و فیلمبردار در صحنه حاضر می‌شوند چگونه برای حل مشکلات این روستا آستین بالا خواهند زد تا چهره محرومیت از رخصار این روستا پاک شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فارس، تاریخ انتشار: 20خرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۳۹۹۰۳۱۹۰۰۰۰۶۴: www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین