پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
حجت الاسلام مهدی نادعلی از اهمیت داشتن فرزند دختر در خانواده گفت.

شعار سال: بی تردید تفاوتی جز تقوا میان انسان‌ها نیست. البته توقعات و وظایف زن و مرد با هم متفاوت است، اما آنچه انسان‌ها را نزد خداوند محبوب می‌کند جنسیت آن‌ها نیست؛ بلکه عملکرد آن هاست. مرد‌ها نسبت به زن‌ها و زن‌ها نسبت به مرد‌ها هیچ برتری ندارند. نکته قابل توجه نوع لطف و رحمتی است که خداوند از هر جنس انسان به خانواده او عطا می کند  اما در این میان فرزند دختر دارای برکات فراوانی است.

گلایه به خداوند برای تولد فرزند دختر

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نادعلی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در خصوص اهمیت هویت دختر در اسلام گفت: در روزگاری که جامعه غربی در اوج بهره کشی از دختران قرار دارد و ضد ارزش‌های خودش را به خورد دیگر جوامع می‌دهد، تکیه به آیات الهی بهترین راه نجات است. طبق آیات قرآن در دوران جاهلیت برخی از انسان‌های نابخرد وقتی صاحب فرزند دختر می‌شدند، با ناراحتی به خداوند گلایه می‌کردند. جبهه گیری در مواجهه با فرزند دختر، سبب بروز اتفاقات ناگوار، چون نسل کشی دختران می‌شد.

حجت الاسلام نادعلی

وقتی یک بانو نسل ابراهیم (ع) را ادامه داد

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی دقیق تر در آیات و روایات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هیچ تفاوتی بین دختر و پسر وجود ندارد. در سوره مبارکه انعام، خداوند متعال می‌فرمایند، ما به ابراهیم (ع) فرزندانی دادیم و در ادامه خداوند تک تک این فرزندان را نام می‌برند؛ در نهایت نیز اسم حضرت عیسی (ع) ذکر می‌شوند. همانطور که می‌دانید حضرت عیسی (ع) فرزند حضرت مریم (س) است و حضرت مریم (س) هم زنی است که بدون ازدواج و با امر الهی صاحب فرزند می‌شود. وقتی خداوند فرزند مریم (س) را فرزند ابراهیم (ع) بیان می‌کنند، نشان می‌دهد که در اندیشه دینی و توحیدی هیچ تفاوتی میان فرزندان دختر و پسر نیست و نسل از دختر هم ادامه پیدا می کند.

داستان گلایه یک پدر برای تولد فرزندِ دختر!

این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در ادامه به آیات و روایات در این خصوص اشاره کرد و افزود: علاوه بر موارد بالا در سوره شوری خداوند از دختر به عنوان یک هدیه بزرگ یاد می‌کند. در آیه ۴۹ سوره شوری خداوند متعال می‌فرمایند: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ؛ فرمان روایى آسمان‌ها و زمین مخصوص خداست، هر چه بخواهد مى‌آفریند، به هر که بخواهد دختران بخشد و به هر که بخواهد پسران بخشد.» یعنی خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر هدیه می‌کند. همچنین در روایات آمده است که فرزند دختر، هدیه الهی است. مردی در زمان امام صادق (ع) دختردار شد، خدمت امام رسید، حضرت او را ناراحت و خشمگین دید به او فرمود: فکر کن خداوند به تو وحی می‏‌کرد من برای تو انتخاب کنم که خدای تو هستم، یا تو با بودن من انتخاب می‏‌کنی؟ چه جواب می‌‏دادی عرض کرد: می‏‌گفتم‌ای خدای من تو برای من انتخاب کن، حضرت فرمود: هم ‏اکنون خداوند مهربان دختر برای تو انتخاب کرده است.

فرزند مونت

نسلی که از پسری نابخرد قطع شد و از دختری مومنه ادامه پیدا کرد

حجت الاسلام نادعلی افزود: در روایت دیگر آمده است: مردی در داستان موسی و خضر آمده که وقتی خضر به مصلحت آن خانواده به دستور خدا کودک را کشت، به موسی گفت: فَاردنا انْ یبْدلهما ربَّهما خیراً منه زکوهً واقرب رُحماً؛ خواستم تا به جای او خداوند فرزندی بهتر و متوجه‏‌تر به رعایت رحم به او بدهد. حضرت حق به جای آن کودکی که به دست خضر کشته شد و موسی معترض شد و خضر به او گفت: خدا بهتر از آن را به پدر و مادرش می ‏دهد، دختری عنایت فرمود که هفتاد پیغمبر از نسل او به وجود آمد؟!

 آیاتی که برای تولد حضرت زهرا (س) نازل شد

این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت فرزند دختر در اسلام اشاره کرد و گفت: در روایات داریم که اگر کسی از فرزند دختر محروم است، دست به دعا بردارد و از خدا بخواهد که فرزند دختر داشته باشد. ابراهیم خلیل آن پیامبر بزرگ با داشتن فرزندی، چون اسماعیل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن نالید. امام صادق (ع) دعای او را بدین صورت نقل می‏‌کند: «انَّ ابْراهیمَ سَأَلَ رَبَّهُ انْ یَرْزُقَهُ ابْنَهً تَبْکیهِ وَتَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ؛ از حضرت حق درخواست دختر کرد تا حداقل پس از مرگش گریه‌کننده و ناله‏‌کننده و خلاصه مجلس گرم‏کن و یادآور داشته باشد».

در اصول کافی چند باب داریم که درباره فضیلت دختران روایاتی را نقل کرده است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمودند إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْإِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ بسیاری آیه اول را اینگونه ترجمه می‌کنند که ما به تو کوثر (حضرت فاطمه «س») را عطا کردیم. در ادامه خداوند می‌فرمایند تو‌ ای پیامبر! در قبال این نعمتِ عظیم، باید شتری نذر کنی. این نشان می‌دهد فرزند دختر چقدر برای حضرت حق تعالی اهمیت دارد.

فرزند آوری دختر

دختر‌ها در هدیه گرفتن نسبت به پسر‌ها اولویت دارند

نادعلی در پایان به موضوع هدیه دادن به دختران اشاره کرد و گفت: ما در مقوله هدیه دادن و شاد کردن فرزندان روایات جالبی داریم. رسول خدا (ص) می‌فرمایند هر کسی که وارد بازار شد، هدیه‌ای برای اهل خانواده بگیرد. اگر کسی داخل بازار رفت، هدیه‌ای برای فرزندانش خرید، مثل کسی است که برای نیازمندان صدقه داده است؛ همان طور که می‌دانید طبق آیات و روایات صدقه ثواب بسیار بالایی دارد. در ادامه خاتم الانبیاء (ص) می‌فرمایند، برای تقسیم هدیه‌ها میان فرزندان دختر و پسر، ابتدا به دختر هدیه دهید. کسی که در هدیه دادن به دختر نسبت به پسر پیشی گیرد، مانند کسی است که یکی از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) را که به بردگی گرفته شده، آزاد کرده است. دلیل اولویت داشتن دختر در هدیه دادن، روحیه عاطفی این مخلوق خداوند است که از چشم پر رحمت خداوند دور نمانده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 8 تیر    99، کد خبر:   7401148، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین