پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
بررسی قوانین موجود گویای این واقعیت است که در کنار بحث مهم طبقه بندی ، نگهداری و حفاظت از اطلاعات محرمانه کشور، کمتر بحثی در خصوص افشای نظامند اطلاعات بعد از گذشت زمانی معین(مثلا 40-50 سال)، صورت گرفته است. برنامه ای که شاید در گام دوم حرکتی انقلابی اسلامی و با هدف کاهش هزینه های ناشی از حضور برخی از افراد مدعی سینه های دارای اسرار نظام می بایست بدان توجه نمود. حرکتی نظام مند که می تواند شرایط را برای برخی از بازنگری ها و تقویت بنیان های انقلاب اسلامی، فراهم سازد. این متن، بدلیل حساسیت های بالای موضوع ، صرفا یک متن نظری و پیشنهادی بوده و فاقد هرگونه توصیه و یا الزام است.

شعار سال : در همه جای دنیا قاعده افشای اطلاعات سری بعد از 30-50 سال وجود دارد. قاعده و قانونی که نه با اولویت حمایت از قربانیان احتمالی داخلی و خارجی، بلکه برای حفاظت از خود دولت ها و حکومت ها در برابر باج خواهی های احتمالی و کاهش هزینه های احتمالی ناشی از حفاظت حاملان این پیام ها و همچنین فرصت یابی برای بازسازماندهی با هدف کاهش اشتباهات طراحی شده است.

در گام دوم انقلاب اسلامی نیز  بنظر می رسد که تدوین برنامه ها و قوانین حرکت تدریجی به این سمت می بایست مورد توجه قرار گیرد. بشکل متعارف در چند حوزه سیاسی (با تاکید بر پست و مشاغل حساس) ، قضائی ، نظامی و امنیتی و .... ، با افرادی مواجه هستیم که بنوعی حاملان اسرار نظام هستند. افرادی که متاسفانه در برخی از مواقع می توانند ، با رفتار و جهت گیری های خود، هزینه های زیادی را برای نظام ایجاد کنند و یا در بعضی از مواقع ، خبر از شایعات دادن امتیازات خاص به این افراد در فضای عمومی پخش می شود. شایعاتی که به هیچ وجه شایسته یک نظام اسلامی نبوده و حتی در صورت صحت، اجر معنوی عملکرد و فعالیت گذشته این دسته از افراد را از بین برده و حتی می تواند بسترساز بدآموزی برای برخی از فعالان فعلی حوزه فعالیتی مورد بحث باشد.

افشای قانونی، نظامند و قاعده دار برخی از اطلاعات و شفافیت در این حوزه ، شرایط را بر سو استفاده های احتمالی بسته و زمینه را برای درس آموزی و عبرت گیری با هدف تقویت نظام ، فراهم خواهد ساخت. به تعبیر عامه ، با سوزاندن برخی اطلاعات ، جریان و پتانسیل های سو استفاده های احتمالی از نظام و ارزش های آن ، خشکانده می شود.

افشای اطلاعات می تواند بشکل مستقیم(انتشار اصل اسناد) یا غیر مستقیم(امکان دسترسی به اسناد طبقه بندی شده) صورت پذیرد. بررسی قوانین  و دستورالعمل های موجود کشور در بحث افشای اطلاعات گویای این واقعیت است که، در قالب قوانینی نظیر ، قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی مصوب ۱۳۵۳/۱۱/۲۹ ، قانون انتشار اسناد طبقه‌بندي شده وزارت امور خارجه (مصوب 1363) ،قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات ، شیوه نامه تشخیص و تفکیک اسرار دولتی از اطلاعات عمومی(مصوبه هیات وزیران ، 23 اردیبهشت 1399) و ..... ، بیشتر به بحث طبقه بندی اطلاعات پرداخته شده و کمتر بحثی از افشای نظام مند اطلاعات کلان محرمانه ، بیان شده است. در خصوص افشای اطلاعات هم ، بیشتر به اطلاعاتی که جنبه عمومی داشته و نباید طبقه بندی شوند،اشاره شده است. لذا جای خالی چنین بحثی در قوانین مصوبه کشور، کاملا ملموس می باشد.

جای دارد ، عزیزان تصمیم گیر و تصمیم ساز در این حوزه ، پیشنهاد حاضر را با نگاهی توسعه گرایانه  و در راستای تقویت بنیادن های حاکمیتی و حکومتی انقلاب اسلامی در گام دوم حرکت انقلاب، مورد بحث و بررسی قرار داده و در صورت صلاحدید و فراهم بودن زمینه های لازم، اقدام به اجرایی کردن آن با سطح بندی تعریف شده،نمایند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین