پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس و ورودشان به بورس ، نباید همانند یک رویداد ورزشی نگریسته شده و تابع دستورالعمل ها و استانداردهای فعالیتی و نظارتی خاص می باشد. با توجه به گذشته عملکردی این دو باشگاه و مسائل و شایعات مطرح ، ضرورت دارد، نهادهای نظارتی نظیر سازمان بازرسی کل کشور و همچنین برخی از سمن های تخصصی ورزش یا سمن های مبارزه با فساد در نقش ناظر بیرونی ، در فرآیند واگذاری و سهامداری شهروندان، حضور فعال داشته باشند.

شعار سال :بعد از کش و قوس های فراوان در خصوص بایدها و نبایدهای فروش و خصوصی سازی دو تیم برتر فوتبال کشور، یعنی استقلال و پرسپولیس،نوبت به سوالات و دلواپسی های برخی از کارشناسان در خصوص شیوه قیمت گذاری این دو باشگاه رسیده است. شیوه ای که در صورت عدم دقت کافی در ان، می توان فضای رانتی و شائبه داری را در جریان واگذاری ها ایجاد کند. بر این قاعده لازم است برای کاهش پاره ای از مسائل، ضمن گشایش فضای حسابرسی، پرونده حقوقی و قضائی احتمالی برای پیگیری مطالبات و احقاق حقوق نیز تشکیل شود. توصیه می شود، سازمان بازرسی کل کشور نیز ، نظارت مستقیمی بر جریان این واگذاری داشته باشند و همچنین پیشنهاد می گردد از سازمان های غیر دولتی تخصصی فعال در امر ورزش و یا فسادستیزی، بعنوان نوعی بازوی مشورتی و ناظر استفاده شود.
برخی از سوالاتی که در جریان قیمت گذاری و واگذاری سهاک این دو باشگاه ممکن است مطرح شود، عبارتند از:
*** قیمت برند و داشته های معنوی این دو باشگاه (از جمله قیمت گذاری قرارداد بازیکنان و مربیان در اختیار)، چگونه خواهد بود؟
*** هزینه استهلاک تجهییزات و بازگردانی مجدد آنها در چرخه مصرف(قیمت گذاری مجدد و بازگرداندن به چرخه) ، به چه صورتی انجام خواهد شد؟
*** وضعیت اماکن قولنامه ای و بدون سند در اختیار این دو باشگاه چگونه شناسائی شده و به چه صورتی در صورت های مالی خواهد آمد؟
*** بحث اخذ تخفیف ها از بدهی های این دو باشگاه به بازیکنان، مربیان ، شرکت ها و اصناف تامین کننده ، چگونه پیگیری می شود؟ پرداخت نقدی، حداقل می تواند شامل 25 درصد تخفیف باشد.
*** بحث درآمدهای مشکوک الوصول و سررسید شده، چگونه در ترازهای مالی این دو باشگاه، قرار گرفته و محاسبه خواهند شد؟
***آیا دستورالعمل رعایت انضباط مالی برای دوره پیش از انتقال (مثلا شش تا نه ماهه) تدوین و ابلاغ شده است؟
*** حساب های باشگاه و وجوهات ریخته شده به آنها که شایعات مربوط به فردی شدن برخی از آنها مطرح است(خصوصا حساب های جذب کننده حمایت های مالی بین المللی)، چگونه شناسایی ، منتقل و محاسبه خواهند شد؟
*** تعهدات مالی این دو باشگاه در مقابل دیگران، از چه تاریخی ساماندهی و ممنوع الاجرا یا تحت نظارت ناظر بیرونی قرار می گیرد؟
*** بدهی های احتمالی و پرونده های باز قضائی این دو باشگاه ، با چه مکانیزمی در صورت های مالی منعکس می شود و وضعیت شاکیان و طلبکاران احتمالی به چه روشی شفاف سازی شده و رفع تعهد خواهد گردید؟
*** .....
ضروری است که وزارت ورزش و امور جوانان، ضمن پیگیری فرآیندهای واگذاری این دو باشگاه بشکلی مستند در خصوص سوالات فوق پاسخ داده و اقدام به شفاف سازی کند. مجددا اخطار می دهیم که امکان و پتانسیل ایجاد فساد، تا قبل از واگذاری ها بسیار بالاست. این اخطار نه جهت تشویش اذهان، بلکه بر اساس سوالات فوق، به قاعده تامین و تقویت منابع و منافع ملی، ارایه شده است.

تهیه و تنظیم : دکتر جواد محمدقلی نیا

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
اگر قرار باشد این موارد رعایت شود که واگذار شدن این دو تیم، برای بعضی ها نان ندارد که پیگیری خاص کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین