پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
پس از حذف قيمت خودرو در سايت‌هاي خریدوفروش آنلاين، بازار خودرو نشان مي‌دهد قيمت نه‌تنها در اين مورد كاهش پيدا نكرده، بلكه 20 تا 40 درصد به قيمت‌ها افزوده‌شده است.
شعار سال: 100 روز پس از حذف قيمت خودرو در سايت‌هاي خریدوفروش آنلاين نظير ديوار، باما يا شيپور، نگاهي به بازار خودرو نشان مي‌دهد قيمت انواع خودرو نه‌تنها در اين مورد كاهش پيدا نكرده، بلكه 20 تا 40 درصد به قيمت‌ها افزوده‌شده است. اين در حالي است كه استدلال سیاست‌گذاران تنظيم بازار خودرو اين بود كه درج قيمت در وب‌سايت‌ها زمينه سفته‌بازي و دلالي باقیمت‌های نجومي را افزايش مي‌دهد و بازار خودرو را به‌هم‌ریخته است.

هرچند مخالفان حذف قيمت‌ها از وب‌سايت‌هاي خریدوفروش معتقد بودند كه اين سايت‌ها به‌نوعی باعث شفافيت قيمت‌ها و شكل‌گيري نظام عرضه و تقاضاي كالاها مي‌شوند و حذف قيمت، راهكار درستي براي تنظيم بازار نيست. با افزايش التهابات بازار خودرو و مسكن كه از ابتداي امسال شدت گرفت، سايت‌هاي خریدوفروش آنلاين به شكل‌گيري فضاي دلالي و قيمت‌سازي به‌ويژه در بازار خودرو متهم شدند و گفته شد يكي از عوامل ايجاد هيجان و التهاب در بازار خودرو و مسكن كشور فعاليت سودجويان و تعدادي از دلالان فعال در اين حوزه است كه با فعاليت گسترده و سازمان‌يافته در سايت‌هاي واسط باعث افزايش بي‌رويه و خارج از عرف قيمت خودرو و مسكن شده‌اند.

در نخستين روز خردادماه سال جاري، قيمت خودروها و املاك بايد از پلتفرم‌ها برداشته شود و پس از دستور قضايي براي حذف قيمت‌ها در بخش املاك و خودرو افراد با باز كردن هر يك از آگهي‌هاي خریدوفروش و يا اجاره ملك و خودروهاي فروشي در اين سايت‌ها با كلمه توافقي در بخش قيمت كالا روبرو مي‌شوند. سال 97 هم شبيه اين اتفاق در بازار طلا و سكه افتاد؛ پس‌ازآنکه تعدادي از معامله‌گران طلا و ارز دستگير شدند، درج قيمت واقعي روي ويترين صرافي‌ها ممنوع شد و حتي محدوديت خریدوفروش براي افراد به وجود آمد درنتیجه اين اقدامات، التهاب در بازار فلزات گران‌بها و ارزهاي خارجي كاهش نيافت و مردم به فروشندگان نامعتبر مراجعه كردند، دلالان به كانال‌هاي متنوع در شبكه‌هاي مجازي روي آوردند و البته مصرف‌كنندگان واقعي هم موفق به تأمین نيازهاي خود نشدند.

نارضايتي مردم از حذف قيمت خودرو و مسكن
در حال حاضر عدم دسترسي به قيمت‌ها باعث نارضايتي مردم و دشوار شدن فرآيند اجاره و معامله مسكن و خودرو شده است، پس‌ازاین اقدام قضايي افرادي كه براي اجاره مسكن يا خريد خودرو از سايت و اپليكيشن ديوار استفاده مي‌كردند با حذف نمايش قيمت‌ها دچار سردرگمي شدند. در اين ميان برخي معتقدند اين اقدام در تضاد آشكار با بازار شفاف است و تجربه‌هاي گذشته نشان داده كه اقدامات دستوري اين‌چنيني تأثیر خاصي بر وضعيت آشفته قيمت خودرو و مسكن نداشته و حتي ممكن است با ايجاد عدم شفافيت به روند افزايشي قيمت مسكن و خودرو دامن بزند.
از مهم‌ترين اشكالات حذف قيمت اين دو بخش مي‌توان به افزايش هزينه كاربران در جست‌وجو، برقراري تماس‌هاي بيهوده و هدر رفتن وقت و انرژي، عدم شفافيت قيمت‌ها و به‌طورکلی دشوار شدن فرآيند معاملات اشاره كرد.

هرچند اين اقدام دولت باهدف تعديل قيمت‌ها صورت گرفته اما حذف قيمت دو كالاي سرمايه‌اي از اين سايت‌هاي فروش آنلاين عملاً باعث قطع رابطه مستقيم فروشنده و خريدار شده است.

افزايش نرخ ارز و عدم عرضه، قيمت خودرو را بالا برد
سعيد موتمني، رئیس اتحاديه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص حذف قيمت‌ها از سايت‌هاي معاملات آنلاين مي‌گويد: «اين موضوع كه تنها دليل افزايش قيمت خودرو را سايت‌هاي فروش آنلاين و نرخ‌گذاري دلالان در اين سايت‌ها بدانيم تصور درستي نيست زيرا هم قيمت ارز نوسان داشته و هم در شرايط كنوني موضوع عرضه خودرو و تأمین نياز مردم مطرح است.»
 
موتمني با اشاره به عدم همكاري‌ها در زمينه اعلام قيمت‌هاي روزانه به سايت‌هاي فروش آنلاين مي‌گويد: «تنها درصورتی‌که قيمت پايه براي خودرو وجود داشته باشد مي‌توان به قيمت‌گذاري‌ها اعتماد كرد همانند رويه‌اي كه براي قيمت‌گذاري لوازم‌خانگی به وجود آمده بود و همه اقلام در همه‌جا به يك ميزان قيمت‌گذاري مي‌شد البته پيش از حذف قيمت‌ها قرار بر اين بود تا نرخ خودرو در اختيار سايت‌هاي ديوار، شيپور و باما قرار گيرد تا بتوانند آن را مرجع خود قرار دهند، اما اين اتفاق رخ نداد و هيچ كس حاضر به ارايه قيمت خودرو به پلتفرم‌ها نشد.»
 
او با تاكيد بر اينكه عدم نظارت بر آگهي‌ها باعث حذف قيمت‌ها شد، مي‌گويد: اصالت آگهي در سايت‌هاي ديوار و شيپور بسيار مهم است تا افراد سودجو در اين فضا اقدام به كلاهبرداري نكنند وگرنه تا دو سال قبل كه ممنوعيتي براي واردات خودرو وجود نداشت قيمت‌گذاري در اين سايت‌ها هم مشكلي نداشت اما از زمان محدوديت در عرضه خودرو به بازار با دستور قضايي قيمت‌ها را حذف كردند. سال گذشته نيز با حذف قيمت خودرو و مسكن در پلتفرم‌هاي فروش اينترنتي به مدت تقريبا سه ماه، مردم و فعالان اين حوزه با وضعيتي مشابه موقعيت امروز روبرو شدند. پس از بازگشت قيمت‌ها در تابستان سال گذشته، گزارش‌هاي پلتفرم‌ها و مشاهدات عيني كاربران نشان مي‌داد كه عملاً تغيير خاصي در قيمت‌ها صورت نگرفته بود و شيب صعودي گراني در انواع مدل‌هاي خودرو ادامه داشت.
 
چند پرسشي كه به نظر مي‌رسد متوليان تنظيم بازار خودرو بايد پاسخگو باشند؛ آيا حذف قيمت خریدوفروش مسكن و خودرو از سايت‌هاي آنلاين معاملاتي باعث كاهش قيمت‌ها در بازار شده است؟ چرا هيچ مرجع رسمي در كشور مسووليت قيمت‌گذاري روي اين دو كالاي به ظاهر مصرفي و در باطن سرمايه‌اي (مسكن و خودرو) را به عهده نمي‌گيرد؟ آيا بنگاه‌هاي معاملات املاك و نمايشگاه‌داران خودرو به عنوان بازيگران اصلي اين دو بخش در اين مدت قيمت‌ها را منصفانه اعلام كرده‌اند؟ حذف قيمت‌ها از سايت‌هاي آنلاين فروش چه ميزان بر خریدوفروش‌ها اثر داشته آيا باعث كند شدن اين روند نشده است؟
پس از حذف قيمت‌ها از سايت‌هاي آنلاين معاملاتي چه نظارتي بر قيمت‌گذاري مسكن، ويلا و خودروهاي سواري در فضاي مجازي به خصوص گروه‌هاي تلگرامي و اينستاگرامي صورت گرفته است؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: 15 شهریور 1399، کد خبر: 154171، www. etemadnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین