پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۸۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
میرباقری نزدیک به ۱۴‌سال در دوره‌های مختلفی معاون سیمای رسانه ملی بوده است؛ یعنی اگر قرار باشد روزی عملکرد سازمان را به‌صورت مفصل و تخصصی بررسی و آسیب‌شناسی کنند، قطعا یکی از نام‌های پرتکرار، مرتضی میرباقری است.

شعار سال: در ساختار عریض و طویل سازمان بزرگ صداوسیما، پس از رییس این مجموعه، معاون سیما مهم‌ترین و البته پرسروصداترین مسوولیت را برعهده دارد. همانطور که از اسم این معاونت مشخص است، تمامی مسائل غیرسیاسی تلویزیون برعهده این بخش است. مدیران شبکه‌ها، مدیران کل، برنامه‌سازان، سریال‌‌ها، مجریان و 
هزار و یک مورد دیگر تحت مدیریت و نظارت مستقیم معاون سیماست؛ مگر اینکه مورد خاصی بنابر صلاحدید رییس سازمان به فرد دیگری محول شده باشد. برای همین هر اتفاق مهمی در حوزه سیما رخ بدهد، پاسخگوی اصلی، معاون سیماست؛ حال آن اتفاق خوب باشد یا بد؛ البته این‌هایی که می‌گوییم در یک شرایط کلی است و بعضا در عمل چیز دیگری رخ می‌دهد. در این گزارش ابتدا درباره دوران کاری مرتضی میرباقری در سیما صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ معاون جدید سیما یعنی حمید شاه‌آبادی می‌رویم.
 
پدرخوانده معاونت سیما
مرتضی میرباقری که در دوره پنج‌ساله اول ریاست سیدعزت‌الله ضرغامی در صداوسیما، سمت معاونت‌سیما را عهده‌دار بوده است، در مقطعی از این سازمان رفت تا اینكه از خرداد سال ۹۵ و در دوران ریاست عبدالعلی علی‌عسکری بار دیگر این سمت را بر عهده گرفت و جایگزین علی‌اصغر پورمحمدی شد. میرباقری در دوره پنج‌ساله دوم علی لاریجانی در صداوسیما، هم معاون سیمای او بود. میرباقری نزدیک به 14‌سال معاون سیمای رسانه ملی بوده است؛ یعنی اگر قرار باشد روزی عملکرد سازمان را به‌صورت مفصل و تخصصی بررسی و آسیب‌شناسی کنند، قطعا یکی از نام‌های پرتکرار، مرتضی میرباقری است. معاونت سیما یعنی تولید، پخش و مخاطب. همه این‌ها یعنی حاشیه! اگر بخواهیم عملکرد دوران ریاست میرباقری بر معاونت سیما در این 14‌سال را بررسی کنیم، باید چندین گزارش تفصیلی را خرجش کنیم؛ به همین خاطر در یک مرور نسبتا مختصر، صرفا عملکرد و حواشی او در دوره اخیر را بررسی می‌کنیم.
 
وعده‌هایی که عملی شد؛ نشد؟
مرتضی میرباقری در ماه‌های ابتدایی حضور دوباره‌اش در معاونت سیما وعده‎هایی داد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. معاون وقت سیما در 30شهریور سال96 در حاشیه بازدید از شهرک تلویزیونی به این موارد 
اشاره کرد:
1- جشنواره، ترازویی موثر برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی در سیما این ظرفیت وجود دارد که آثار دوستان در بوته بررسی قرار گیرد؛ جشنواره‌ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه‌سازان، باید برای ماه‌های پایانی هر سال برنامه‌ریزی شود.
2- هم‌اکنون افزون بر 100 پروژه فعال در معاونت سیما وجود دارد که در مراحل مختلف طرح تا تولید قرار دارد. سال گذشته تلویزیون با رکود برنامه‌‌‌های مختلف رو‌به‌رو بود ولی از ابتدای دوره جدید، راهبرد معاونت در افزایش تولید برنامه‌‌‌های مختلف و رسیدن به سطح استاندارد بوده که بحمدالله با تلاش دوستان این هدف محقق شده است.
3- پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی امروز شاهد فعال‌شدن باکس‌های فیلم و سریال در شبکه‌ها هستیم. با توجه به علاقه بینندگان ایرانی در زمینه فیلم‌ها و مجموعه‌های ایرانی، ارتقای سطح کیفی تولید از اولویت‌های اساسی محسوب می‌شود.
4- از راهبردهای اساسی در معاونت سیما، ساماندهی وضعیت کاری دوستان است؛ به همین منظور همواره به دوستان گوشزد می‌ کنیم تا از تمامی ظرفیت‌ها در تولید استفاده كنند. نباید فضا به سمتی حرکت کند که یک بازیگر در چندین پروژه و شبکه فعال بوده و هنرمندی دیگر سال‌ها بدون کار و پیشنهاد باشد.
 
دردسرهای میرباقری
حواشی دوران کاری میرباقری در این سه سال اخیر کم‌وبیش آشناست؛ لااقل آن بخشش که عمومی شده! هرکدام از این موارد بنا بر میزان اهمیت‌شان مدتی 
نقل محافل رسانه‌ای و فضای مجازی بوده‌اند. به تعدادی از این حاشیه‌ها که برای معاون وقت دردسرساز شد، اشاره می‌کنیم.
مورد90: شاید بتوان حاشیه اصلی دوران میرباقری را مربوط به تعطیل برنامه 90 دانست. حاشیه‌های 90 همیشه گریبانگیر مدیران سیما بوده و هرازگاهی خبر تعطیلی این برنامه به گوش می‌رسید اما این اتفاق هیچ‌وقت رخ نمی‌داد تا اینکه بالاخره 90 تعطیل شد. مشکل اساسی سیما با 90، مشکل مدیر شبکه سه با آن و... بود؛ درواقع هرکس دلیلی برای تعطیلی این برنامه می‌آورد. این اتفاق افتاد و حسابی جنجال به‌پا کرد.
حاشیه جشنواره جام‌جم: با ورود دوباره میرباقری به سیما، جشنواره جام‌جم احیا شد. بسیاری از اهالی رسانه اصولا برگزاری چنین جشنواره‌ای را بی‌دلیل می‌دانستند اما به هرحال این رویداد کارش را ادامه داد. بخشی از این جشنواره که براساس آرای مردمی است، مورد شبهه قرار گرفت و سلامت آن رسما زیر سوال رفت. میرباقری بعدتر از شکایت در این زمینه خبر داد؛ هرچند خبری از نتیجه‌اش نشد.
مجریان سلبریتی و دستمزدهای آنچنانی: دوره اخیر را باید اوج حضور سلبریتی‌های سینما در عرصه اجرای تلویزیونی بدانیم. مهران مدیری، رامبد جوان، محمدرضا گلزار، پژمان بازغی، مهران غفوریان، سام درخشانی، پوریا پورسرخ، کامبیز دیرباز و چند چهره سینمایی دیگر در این مدت در قامت مجری در قاب تلویزیون ظاهر شدند. این اتفاق در کنار جذابیت ذاتی این امر برای مخاطب دو جنبه حساس و قابل نقد هم داشت. اولین موردش مربوط به مسائل تکنیکی بود. آیا یک چهره توانایی اجرا را دارد؟ اما مورد بعدی درباره میزان دستمزد آن‌ها بود. برخی اخبار غیررسمی حاکی از پرداخت دستمزدهای آنچنانی به این سلبریتی‌ها بود.
تعطیلی برنده‌باش: محمدرضا گلزار برگ برنده شبکه سه بود. گلزار به عنوان یک از مشهورترین و احتمالا جذاب‌ترین بازیگر سینما در فرم یکی از مسابقات مشهور دنیا، «برنده‌باش» را اجرا کرد؛ اما پس از مدتی این برنامه وارد یک حاشیه خاص شد. برخی علما شیوه این مسابقه را مصداق قمار دانستند. به نظر می‌‎رسید این جریان تحت‌تاثیر دعواهای پنهان بین مدیریت شبکه سه و مخالفانش باشد اما هرچه بود به تعطیلی برنده‌باش منجر شد.
پخش سریال سرزمین کهن: سرزمین کهن(سرزمین مادری) را کمال تبریزی در دوره ضرغامی و میرباقری برای تلویزیون ساخت. بلافاصله این مجموعه وارد حاشیه شده و از پخشش جلوگیری شد اما از آنجایی که برای تولید این سریال هزینه زیادی صورت گرفته بود و اتفاقا خروجی‌اش هم موفق بود، تصمیم بر پخش دوباره سریال گرفته شد که بازهم تیر سیما به سنگ خورد. تکلیف این مجموعه هنوز مشخص نیست.
به صورت کلی میرباقری نتوانسته بود انتظارات از سیما را برآورده کند و کمتر قدمی در راه جوان‌گرایی و جذب بیشتر مردم به سیما برداشت.
عملکرد معاونت سیما در سال‌های گذشته موجب انتقادهای جریان انقلابی به میرباقری شده بود، به نحوی که توانسته بود این معاونت را در تراز هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی ارتقاء دهد. از این منظر تغییر میرباقری می‌تواند واکنشی به تذکرهای متعدد و نگرانی اهالی هنر و فرهنگ انقلاب باشد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار خبر: ۱۹ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
الان صداو سيما براي مردم اون وجهه سابق رو نداره و صدا و سيما از اين حيث از ساير رقباي خودش عقب تره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
آقای میرباقری واقعاً در جهت جذب جوانان در مجری گری ضعیف عمل کردند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین