پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۸۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
پایگاه خبری انگلیسی‌زبان وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه نوشت: «دحلان» به لطف پیمان [سازش]آبراهام به سرتیتر اخبار برگشت. در غزه و کرانه باختری شایعات بسیاری است که «دحلان» بسترساز توافق سازش امارات متحده عربی - اسرائیل است.
شعار سال: پایگاه خبری انگلیسی‌زبان وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT)، مهمترین رسانه دولتی این کشور در گزارشی به تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ با عنوان «چرا امارات متحده عربی از محمد دحلان حمایت می‌کند؟» نوشت: «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی حامی تاسیس دولت مستقل فلسطین نیست. امیر امارات همواره در چارچوب اهداف ابوظبی "مبنی ریشه‌کنی نیرو‌های اسلام سیاسی از بلاد عرب و مقابله با نفوذ دشمنان امارات" بدنبال تاثیرگذاری در امور فلسطین است.

کلید سیاست خارجی امارات متحده عربی «محمد دحلان» _ مشاور بن‌زاید _ است. او متولد خان‌یونس و رئیس تشکیلات امنیتی جنبش فتح فلسطین در غزه بود. «دحلان» از سال ۲۰۱۱ در ابوظبی در تبعید به‌سر می‌برد. او روابط نزدیکی به خاندان پادشاهی آل نهیان (یکی از شش خاندان سلطنتی امارات که بر ابوظبی حاکم است) دارد و از سوی دولت مصر نیز پشتیبانی می‌شود. طبق گزارشات، این مقام سابق جنبش فتح تاثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری ولیعهد در مسائل مرتبط با فلسطین دارد. بهترین هدف برای ابوظبی، بازگشت «محمد دحلان» به قلمرو سرزمینی فلسطین و جانشینی «محمود عباس» است.
 
از مرموزترین چهره فلسطینی مورد حمایت امارات چه می‌دانیم؟
 
سمت راست: محمد دحلان | نفر وسط: یاسر عرفات | نفر سمت چپ: محمود عباس (ابومازن)
 

«دحلان» در جریان جنگ جنبش فتح علیه نیرو‌های مقاومت در غزه در سال ۲۰۰۷ وظیفه تامین سلاح نیرو‌های ضد حماس و جهاد اسلامی را برعهده داشت. پس از افشای اسنادی مبنی بر همکاری با اسرائیل به امارت رفت و مشاور بن‌زاید شد!

پایگاه خبری TRT ترکیه در ادامه نوشت: یک دلیل اصلی نزدیکی «بن‌زاید» به «دحلان» مربوط می‌شود به دوران ریاست وی بر تشکیلات امنیتی جنبش فتح (ساف) برمی‌گردد. او در سال ۲۰۰۰ صد‌ها تن از نیرو‌های حماس را بازداشت کرد و وفادارانش شماری از آنان را شکنجه می‌کردند. ایالات متحده نیز از این شخصیت مرموز و بحث برانگیز حمایت می‌کند. دولت «جرج دبلیو. بوش» که دحلان را "پسرمان" خطاب کرد، و از او در جریان توطئه اخراج حماس از غزه در سال ۲۰۰۷ پشتیبانی کرد. در همین سال بود که «دحلان» را از غزه بیرون رانده شد و به کرانه باختری رفت. اخیراً «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل به نشریه «اسرائیل هیوم» گفت: «ایالات متحده دحلان را رقیب احتمالی ریاست دولت خودگردان فلسطین می‌داند.»

«دحلان» در طول دوران حضور خود در امارات عربی، با چندین رخداد بین‌المللی مرتبط با امارات درگیر بود. برخی منابع مدّعی هستند، «دحلان» در کودتای مورد حمایت امارات-سعودی در مصر نقش داشت که در نهایت منجر به سقوط دولت «مرسی» در سال ۲۰۱۳ شد. دولت ترکیه نیز او را به دست‌داشتن در کودتای شکست‌خورده سال ۲۰۱۶ متهم می‌کنند.

از مرموزترین چهره فلسطینی مورد حمایت امارات چه می‌دانیم؟
شامگاه ۲۵ تیر سال ۹۵ بخشی از ارتش ترکیه علیه دولت اردوغان دست به کودتای نافرجام زد؛ گفته می‌شود که کودتاچیان از جریان «گولن» و مورد حمایت دولت آمریکا، امارات و سعودی بودند و دحلان از سوی ابوظبی مامور به اجرای کودتا بود! | منبع عکس: AP

 
آنکارا برهمین اساس «دحلان» را در لیست "تروریست‌های تحت تعقیب" همراه با پاداش ۷۰۰ هزار دلاری قرار داده است. بسیاری از ناظران، «دحلان» را هسته مرکزی برگزاری نشست «معامله قرن» بحرین می‌دانستند که توسط «جارد کوشنر» داماد ترامپ در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد.

«دحلان» به لطف پیمان [سازش]آبراهام به سرتیتر اخبار برگشت. در غزه و کرانه باختری شایعات بسیاری است که «دحلان» بسترساز توافق سازش امارات متحده عربی - اسرائیل است. وی منکر این موضوع می‌باشد، ولی امتناع از محکومیت پیمان «آبراهام» شک و تردید را برانگیخته است. او همچنین در واکنش به [سازش]گفت: «امارات تلاش خواهد کرد مستقیماً به دولت آمریکا و احزاب دیگر فشار بیاورد تا روند الحاق به‌طور کامل پایان یابد و نقشه توافق ترامپ را جایگزین قطعنامه‌های سازمان ملل و ابتکار صلح اعراب در سال ۲۰۰۲ کند.»

«نبیل شات» مشاور محمود عباس و از مقامات ارشد جنبش فتح اعلام کرد که رئیس سابق تشکیلات امنیتی فتح که در ابوظبی مستقر است، یکی از مهندسان «پیمان آبراهام» می‌باشد. عدنان الدمیری، سخنگوی سرویس امنیتی [دولت خودگردان]فلسطین در «رام الله» به فرانس-۲۴ گفت: «یقین داریم که دحلان همدست و حامی سازش بود.» حماس نیز با این ارزیابی موافق است.

پایگاه خبری وابسته به سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه در ادامه نقلی از کارشناس اماراتی آورد و نوشت: به قول یک استراتژیست اماراتی، [رژیم]امارات فقط یک کشور نیست بلکه یک پروژه منطقه‌ای است؛ پیمان آبراهام پیام بازدارندگی قدرتمندی به ایران، ترکیه و پروژه‌های درحال رقابت منطقه‌ای بود. امارات همچنین بدنبال این هدف است که نفوذ قطر را در غزه از بین ببرد یا حداقل تضعیف کند. «دحلان» در سخنان ضد قطری خود این مطلب را رساند که اگر نیرو‌های وفادارش/ حزبش جایگزین حماس در نوار غزه شود، در زمینه پذیرش کمک‌های بشردوستانه و سیاسی از قطر فاصله می‌گیرد و به سمت امارات می‌رود.

احتمالاً احساسات ضد اماراتی به عنوان مخرج مشترک تمام فلسطینیان باقی خواهد ماند. «سلمان الحرفی» سفیر [دولت خودگردان]فلسطین در فرانسه اخیراً «محمد بن‌زاید» را یک دیکتاتور کوچک خطاب کرد که بدنبال شهرت و بازی با آتش است. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: «تاریخ نسبت به دولت‌های عربی که آرمان فلسطین را رها کردند، بی‌رحم خواهد بود.»

چنین اظهارات جسورانه‌ای نشان دهنده عصبانیت اهالی غزه است که پیمان آبراهام را "به عنوان آسودگی بیشتر اسرائیل و ادامه وحشیگری علیه فلسطینی‌ها" می‌دانند. سوزاندن پرچم امارات، تصاویر بن‌زاید و دحلان حاکی از احساسات تند بسیاری از فلسطینی‌ها نسبت به ابوظبی و سیاستمدار سابق فلسطینی است که از ۹ سال پیش در امارات به سر می‌برد.

 
از مرموزترین چهره فلسطینی مورد حمایت امارات چه می‌دانیم؟
محمد بن زاید آل نهیان: ولیعهد ابوظبی (یکی از هفت امارت کشور امارات) و جانشین فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور است؛ به تعبیری حاکم واقعی امارات این فرد است. طی سال‌های اخیر امارات با هدایت این فرد در یمن، عراق، موریتانی، مصر، لیبی، جبهه پولیساریو و ترکیه دخالت مستقیم داشته است| دشمن سرسخت ایران، قطر و ترکیه است.

 
خبرگزاری TRT ترکیه در ادامه با استناد به یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ که توسط یک مرکز فلسطینی صورت گرفت، نوشت: تنها شش درصد از [اهالی کرانه باختری]فلسطین، دحلان را به عنوان جانشین محمود عباس ترجیح می‌دهند. درحالیکه شخصیت‌های دیگر نظیر «مروان برغوثی» و «اسماعیل هنیه» به ترتیب ۳۰ و ۲۳ درصد نظرسنجی را داشتند. احتمالاً این آمار نیز، پس از نشست [به اصطلاح]صلح کوشنر در بحرین و انعقاد پیمان آبراهام، کاهش پیدا کرده است. این فرض که دحلان در جریان پیمان آبراهام مشارکت داشته، تصور این موضوع که به این زودی‌ها درمیان مردم فلسطین محبوبیت کسب کند را هم دشوار کرده است.

مشاجرات «محمود عباس» با جنبش فتح بسیار شخصی شده است. حتی اگر پس از بازگشت «محمد دحلان» به فلسطین احتمال دستگیری و محاکمه وی باشد، تصور اینکه «دحلان» بازیگر سیاسی کلیدی در جنبش فتح گردد، دور از انتظار نیست. صرف نظر از آینده سیاسی «دحلان»، درک انگیزه امارات برای پشتیبانی از او ارزشمند است. «دحلان» نوعی از رهبران فلسطینی است که امارات با هماهنگی اسرائیل برای غزه در نظر دارد. «دحلان» از آن دسته از فلسطینی‌هایی است که در چشم انداز خاورمیانه عاری از اخوان المسلمین برای امارات مهم است.

دولت‌های عربستان سعودی، مصر و اسرائیل هم مایل هستند دحلان جانشین محمود عباس شوند. این کشور‌ها از ثبات استبدادی در پهنه جهان عرب پشتیبانی می‌کنند. امارات و اسرائیل براین باورند که که شخصیت‌های ضد اسلامی نظیر دحلان، عبدالفتاح السیسی مصر و خلیفه حفتر لیبی مسیر ثبات در کشور‌های عربی هستند. اکنون با انعقاد پیمان سازش آبراهام و روابط دوجانبه عمیق میان امارات - اسرائیل، رهبران ابوظبی و تل آویو انگیزه بسیار بالایی برای کار در بخش‌هایی از کشور‌های عربی دارند که ترس مشترکی از قدرت آن در جهان اسلام دارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۵۶۴۱۵۱، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
چی بگیم ولله... برای چی باید این روزها این همه تفرقه در جهان وجود داشته باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
محمد دحلان شخصیت بسیار پیچیده ای داره و فلسطینیان از این بابا باید خیلی مراقب باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین