پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه جدی بسیاری از جوامع بشری قرار گرفته و گستره‌ی جهانی یافته است.
شعار سال:هر چند بکار گیری واژه یا مفهوم امروزی حقوق بشر، به پس از جنگ دوم جهانی برمی گردد، ولی حداقل در ایران باستان (منشور کوروش) و اصول دین مبین اسلام (حق الناس) بر رعایت حقوق انسانها تاکید فراوانی شده است. حق الناس در منابع و متون اسلامی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اقامه قسط و عدل و برقراری عدالت اجتماعی و ادای حقوق الناس یکی از عمده‌ترین اهداف بعثت پیامبران بویژه پیامبر گرامی اسلام بوده است. قرآن کریم در آیات بسیاری مؤمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و... دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است.
 
ممکن است در هر جامعه ای تخلفاتی در خصوص حقوق بشر یا حق الناس رخ دهد که جای بحث و بررسی جداگانه دارد، ولی آنچه در اینجا مهم است، اینکه حقوق بشر نیز همچون برخی از مفاهیم معاصر چون دمکراسی، آزادی بیان و ...، مورد سوء استفاده سیاسی قرار گرفته و با استاندارد دوگانه مواجه است. برای نمونه در حالیکه کشورهای غربی به سرکردگی رژیم تروریستی آمریکا، ایران را ناقض حقوق بشر میخوانند، چشم خود را بروی جنایات داخلی و خارجی رژیم آل سعود بسته و مسیر نقض گسترده ی حقوق بشر توسط آن، را هموارتر می کنند.
 
برای نمونه، ۲۸ آبان بار دیگر شاهد خیمه شب بازی کشورهای غربی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل و تصویب قطعنامه ای ضد ایرانی بودیم. سناریوی دنباله داری که با پیشنهاد کانادا و حمایت شماری از کشورهای غربی از جمله رژیم تروریستی آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه شده بود. کشورهایی که در جنایت علیه بشریت سابقه ی بس سیاه و تاریکی داشته و با ریاکاری بدنبال سرپوش گذاشتن بر این سابقه ی تاریک و سیاه خود هستند. کانادا در حالی بطور منافقانه نمایش دلسوزی برای مردم ایران را بازی می کند که از همراهی با جنگ اقتصادی رژیم آمریکا علیه ملت ایران پیروی کرده و میزبان مفسدان و سارقان ثروتهای مردم ایران است. کانادا از جمله کشورهای فروشنده سلاح به رژیم آل سعود است که بر سر مردم مظلوم یمن ریخته می شود. حساب رژیم تروریستی آمریکا که مشخص است، این رژیم سابقه ی تیره و تار در قتل عام بومیان آمریکا، جنگ افروزی علیه کشورهای مختلف و بکار گیری بمب اتمی و قتل عامهای گسترده ی مردم کشورهای مختلف دارد. این رژیم بسیاری از گروههای تروریستی را ایجاد و با پشتیبانی از آنها به کشتار مردم سوریه، عراق و ... پرداخته است. آمریکا بیشترین تسلیحات نظامی را در اختیار رژیم آل سعود قرار داده تا بر سر مردم مظلوم یمن بریزد و در همه حال پشتیبان این رژیم و رژیمهای دیکتاتور دیگر در منطقه بوده است. رژیم صهیونیستی به پشتوانه ی رژیم آمریکا، کودک کشی و جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین را ادامه می دهد و هر روز بیشتر از قبل حقوق مردم این کشور را برخلاف قطعنامه های سازمان ملل نادیده می گیرد. شاید ابزاری باقی نمانده باشد که رژیم تروریسیت آمریکا برای به زانو در آوردن مردم ایران استفاده نکرده است. این رژیم به اذعان پمپئو وزیر نفرت پراکن خود با هدف کشتار مردم ایران بواسطه ی گرسنگی دادن، جنگ اقتصادی را علیه کشورمان آغاز کرد و در ضد بشری ترین اقدام، تحریمها را در دوران پاندمی کرونا تشدید کرد که اقدامی غیر از جنایت علیه بشریت نمی تواند باشد. کشورهای اروپایی هم که دست کمی از آمریکا در جنایت علیه بشریت ندارند، با بی عملی و عدم پایبندی به تعهدات برجامی خود، عامل ادامه جنگ اقتصادی علیه مردم کشورمان بوده و در درد و رنج مردم ایران سهم بزرگی دارند.    
 
تعجب انگیز نیست که رژیم آل سعود نیز با همذات پنداری، در کنار کانادا، رژیم تروریستی آمریکا و کشورهای اروپایی قرار گرفته و علیه ایران رای می دهد و با رای علیه ایران، بطور خنده دار مدعی حقوق بشر می شود. شاید در جهان نتوان رژیمی چون ریاض را یافت که کلکسیونی از پستی و پلیدی ها باشد، ریاکاری و استاندارد دوگانه غرب در قبال حقوق بشر، موجب جری تر شدن این رژیم شده است. این رژیم در داخل و خارج از مرزهای خود ضد بشری‌ترین سیاست‌ها و روش‌ها را پیگیری می‌کند و در نزد آن، جان، ناموس و مال هیچ شهروندی (داخلی و خارجی)، کوچکترین ارزشی، ندارد. این رژیم پایبند به هیچ قانون و مقرراتی نیست و به جرأت می‌توان آن را بزرگترین: ناقض حقوق بشر، شکنجه‌گر، گردن زن، کودک کش، اره به دست و سلاخ، بانی و حامی گروه‌های تروریستی، کودتاگر، دیکتاتور و ... دانست.
 

هرچند کشورهای غربی از جنایات ریاض چشم پوشی می کنند، ولی این جنایات آنقدر پررنگ بوده است که ریاض علی رغم صرف پولهای کلان، نتوانست عضویت مجدد شورای حقوق بشر را در اواخر مهر سال جاری، بدست آورد. این در حالی بود که کشورهای غربی و حتی دبیرکل سازمان ملل همکاری گسترده ای با آن داشته اند تا از لیستهای مربوط به ناقضین حقوق بشر از جمله فهرست سیاه ناقضین حقوق کودکان و فهرست ننگ، خارج شود. همین بی مبالاتیها و پشتیبانی از رژیم آل سعود موجب شده است که جنایات آن علیه مردم مظلوم یمن رو به تزاید گذارد. بررسی خسارات و تلفات وارده به مردم مظلوم یمن از سوی ائتلاف عربی به سرکردگی ریاض، گویای ریاکاری کشورهای غربی در قبال حقوق بشر است. پررنگی جنایات در یمن به قدری بوده است که سازمانهای حقوق بشری نتوانسته اند بیش از پیش سکوت کنند.
 
به گزارش دیده بان حقوق بشر درگیری مسلحانه در یمن منجر به بزرگترین بحران انسانی در جهان شده است و از سال ۲۰۱۵ علاوه بر نظامیان، بیش از ۱۷۵۰۰ شهروند غیرنظامی یمنی کشته و زخمی شده اند که یک چهارم آنها زنان و کودکان هستند. بیش از ۲۰ میلیون نفر در یمن ناامنی غذایی را تجربه میکنند و 10 میلیون نفر از آنها در معرض خطر قحطی هستند. آمار حملات عمدی به اهداف غیرنظامی بسیار بالا بوده و دیدبان حقوق بشر 90 مورد از آنها از جمله حمله به قایقهای ماهیگیری را ثبت کرده است. عربستان بیش از  ۲۰۱۰۰ حمله هوایی در یمن  انجام داده است که میانگین روزانه آن دوازده حمله بوده است. ائتلاف تحت رهبری ریاض، بیمارستان ها، اتوبوسهای مدارس، بازارها، مساجد، مزارع، پلها، کارخانه‌ها و بازداشتگاهها را بمباران نموده است. در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است که ائتلاف از رسیدن تانکرهای سوخت مورد نیاز برای ژنراتورها در بیمارستانها و پمپاژ آب به داخل منازل نیز جلوگیری کرده است.
 
بنابر اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، بیش از ۲۴ میلیون یمنی به کمکهای غذایی نیازمندند. آمار سازمان های بین المللی حاکی از این است که ۱۴ میلیون یمنی دسترسی به خدمات درمانی مستقیم ندارند. ۵۰ درصد از مراکز درمانی به حالت تعلیق درآمده و مابقی بخاطر نداشتن دارو نمی‌توانند بطور کامل خدمات ارایه دهند. علاوه بر این، بیش از ۱۵ میلیون یمنی دسترسی به آب ندارند که باعث انتشار بسیاری از بیماری های واگیردار شده است.
 
وضعیت وخیم حقوق بشر در داخل کشور هم از دید سازمانهای بین المللی حقوق بشر پنهان نمانده و سه بیانیه در مارس ۲۰۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹ و سپتامبر ۲۰۲۰ توسط تعدادی از کشورهای عضو شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان صادر شده است. در آخرین مورد، ۲۹ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ با انتشار بیانیه ای نسبت به شکنجه، بازداشت های خودسرانه و ناپدید شدنهای قهری علیه منتقدان و حکومت در عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه همچون دو بیانیه قبلی از بازداشت و تهدید فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر و منتقدان سیاسی انتقاد شد. آنها نگرانی عمیق خود را در خصوص بدرفتاری مقامات سعودی با مخالفان، بازداشت‌های غیر قانونی، اعمال شکنجه، آزار و اذیت، ناپدید شدن های اجباری و برگزاری دادگاه‌های یک طرفه علیه فعالان مدنی به ویژه روزنامه‌نگاران و زنان ابراز کردند.

اتحادیه اروپا نیز در خصوص مسائل حقوق بشر عربستان سعودی قطعنامه هایی از جمله طی سالهای ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان، بدرفتاری با مهاجرین اتیوپی در بازداشتگاههای عربستان و نقض حقوق بشر و جنایت در یمن صادر کرده است. البته صدور این قطعنامه ها مانع از فروشهای تسلیحاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به عربستان نشده است.

ریاض علاوه بر کشتار و به نیستی کشاندن مردم یمن، با تخریب زیرساختهای این کشور، سرنوشت نسلهای آینده را نیز با خطر مواجه ساخته است. طبق آمار ارایه شده در 2 هزارمین روز حملات ائتلاف عربی به یمن،
304 نیروگاه و مراکز تولید برق،  389 بیمارستان، 392 کارخانه، 565 هزار و 373 باب منزل شخصی، 391 پمپ بنزین، 16 بندر و لنگرگاه، 1965 ساختمان دولتی، 365 سایت توریستی و 1095 مدرسه و مرکز آموزشی مورد حمله قرار گرفته است.

با توجه به پرونده سیاه ریاض در زمینه حقوق بشر و نادیده گرفته شدن آن، این سوال کلیدی از کشورهای عربی باقی است که تا کی می خواهند به این ریاکاری و خیمه شب بازیها ادامه دهند؟ در پایان باید گوشزد نمود: آنچه بهانه به دست کشورهای غربی بویژه کانادا برای ارایه ی پیش نویس قطعنامه های ضد ایرانی طی چند سال گذشته داده، تخلفات حقوق بشری است که در داخل رخ داده است. عدم برخورد مناسب با اینگونه تخلفات، علاوه بر اینکه راه را برای تکرار آنها باز گذاشته، فرصت خوبی را در دستان دشمنان قسم خورده ی مردم ایران قرار داده تا فشار بیشتری را به مردم مظلوم ایران وارد کنند.
 
*کارشناس مسائل بین الملل
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار:  5 آذر  1399  ، کدخبر: 1459442، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
کشور های عربی خیلی وقته ک دارن ظلم میکنن به کشور های عرب منطقه خدا ازشون نگذره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین