پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۱۰۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
محمد حمیدی‌مقدم، دبیر و شهنام صفاجو و مدیر روابط عمومی «سینما حقیقت» در شست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی این رویداد شرکت کردند تا توضیحاتی را درباره برگزاری این رویداد بدهند.
شعار سال: حمیدی‌مقدم در ابتدای این نشست با ادای احترام به مقام شهید محسن فخری‌زاده که ناجوانمردانه ترور شد و ضمن عرض احترام به درگذشتگان سینمای ایران، گفت: سینما همچنان زنده است و جشنواره‌ها باید برگزار شود. ما رویداد‌های بزرگ دنیا را رصد کردیم و بر آن شدیم جشنواره را برگزار کنیم و سراغ تجربه تازه برویم. با تصمیمی که در سازمان سینمایی شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع به این سمت حرکت کند. جشنواره کودک در این مسیر پیشتاز بود و جشنواره سینماحقیقت هم بر اساس برگزاری به صورت کاملا اینترنتی شکل گرفت.

* بخش بین‌الملل سینماحقیقت امسال غیررقابتی است
حمیدی‌مقدم در ارتباط با وضعیت بخش بین‌الملل این رویداد به غیررقابتی بودن آن اشاره کرد و گفت: در بخش بین‌الملل با توجه به شیوع کرونا و متوقف شدن سفرها، تصمیم گرفتیم رقابت را از این بخش حذف کنیم، ولی با توجه به اشتیاق فیلمسازان و ارتباط ویژه با سینمای دنیا تصمیم گرفتیم مهم‌ترین فیلم‌های سال گذشته و امسال در جشنواره به نمایش دربیاید، اما به شکل غیررقابتی باشد.

* شیوه برگزاری آنلاین جشنواره چهاردهم
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت درباره شیوه اکران آنلاین آثار نیز گفت: از نکات مهم این است که ما چگونه می‌خواهیم جشنواره را به شکل برخط برگزار کنیم؛ سامانه‌های برخط در کنار ما هستند. هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا در کنار ما هستند؛ هاشور به عنوان خانه جشنواره و همان سینما چارسو عمل می‌کند، شاید برخی فیلم‌های بین‌الملل به منظور صیانت از فیلم‌ها در همین سامانه اکران شود.
وی افزود: پخش همه محتوا‌های دیگر از سامانه برخط تیوا خواهد بود، البته فیلیمو و نماوا به صورت عمومی در اختیار کسانی است که علاقه‌مند هستند از برنامه‌ها و فیلم‌ها استفاده کنند. علاوه بر آن مخاطبان روی هاشور و تیوا، می‌توانند فیلم‌های بخش‌های مختلف را با خرید بلیت و رزرو بلیت‌ها تماشا کنند. تمام هزینه‌های فروش بلیت در این سامانه‌ها به صاحبان آثار پرداخت می‌شود.

* جایزه ویژه سردار سلیمانی در سینماحقیقت
حمیدی‌مقدم با اشاره به بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره، اظهار کرد: سال گذشته زنده‌یاد منوچهر طیاب رونمایی از پوستر جشنواره را داشتند. خسرو سینایی، اکبر عالمی، منوچهر طیاب و حمید سهیلی از افرادی بودند که در یک سال گذشته آن‌ها را از دست دادیم که ۴ روز جشنواره را به آن‌ها اختصاص خواهیم داد. همچنین از کامران شیردل، مهوش شیخ‌الاسلامی و فرشاد فداییان تجلیل خواهیم کرد، یعنی هر روز جشنواره به یک نفر از این افراد اختصاص خواهد داشت که کارنامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.
او همچنین به یکی از اتفاقات ویژه جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائلی که در سال گذشته و امسال رخ داد، یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم مستند در زمینه تبیین نقش سردار حاج‌قاسم سلیمانی اهدا خواهد شد. در بخش بین‌الملل هم اتفاق جدیدی را ایجاد کردیم. با توجه به موانع، دوستان من موفق شدند با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط بگیرند و در این زمینه کارگاه‌های آموزشی جذابی را در نظر گرفته‌ایم.

* دست یاری تلویزیون به سوی سینمای مستند
حمیدی‌مقدم همچنین از تعامل بیشتر تلویزیون در این دوره با جشنواره سینماحقیقت گفت و در سخنانی در این زمینه بیان کرد: آن چیزی که از «سینماحقیقت» بروز می‌کند، در حوزه برنامه‌های تلویزیونی‌ای خواهد بود که دوستان تولید می‌کنند. شبکه‌های مختلف تلویزیونی در کنار جشنواره قرار گرفته‌اند و با یاری شبکه‌های مختلف تعامل خوبی شکل می‌گیرد. فیلمسازان و مخاطبان اصلی جشنواره‌های مختلف برای یک هدف معین فیلم‌ها را می‌بینند و با هم حرف می‌زنند؛ بالطبع این فضا را در جشنواره امسال نخواهیم داشت و این فضا سلب شده است، اما حوزه جدیدی برای سینما ایجاد شده و با دنیای تازه رو‌به‌رو هستیم و باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق بدهیم. سینمای مستند تنها بخشی است که می‌تواند از پخش آنلاین استفاده کند و گستردگی مخاطب برای سینمای مستند اتفاق خوبی است.

* امکان قاچاق آثار جشنواره را رد نمی‌کنیم!
حمیدی‌مقدم درباره خطر قاچاق فیلم‌های حاضر در جشنواره هم صادقانه سخن گفت. او در توضیح این موضوع اظهار کرد: بحث امنیت نمایش آثار جشنواره و جلوگیری از قاچاق آثار برای ما هم مهم است؛ ما اختراع‌کنندگان چرخ نیستیم، بزرگان جهان با این موضوع درگیر هستند. ما در فراخوان هم گفتیم که این امکان وجود دارد که با همه تلاش‌ها برای صیانت از آثار باز هم رخنه‌ای رخ دهد. ما مسأله احتمال قاچاق را صادقانه با فیلمسازان در میان گذاشتیم؛ چنانکه همین گفتگو را در رویداد‌های بزرگ جهانی هم با فیلمسازان خود داشته‌اند.

* معرفی اعضای هیأت‌های انتخاب
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در ادامه الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی را به عنوان هیأت انتخاب در بخش کوتاه، امیرحسین نوروزی، بهروز ملبوس‌باف و مینا مشهدی مهدی را به عنوان هیأت انتخاب در بخش نیمه‌بلند و رایا نصیری، مهدی بخشی‌مقدم و سیدحسین حق‌گو را به عنوان هیأت انتخاب بخش مستند‌های بلند معرفی کرد.

* تغییر زمان برگزاری جشنواره چهاردهم
اما یکی از نکات مهمی که حمیدی‌مقدم در این نشست به آن پرداخت، ماجرا و دلایل تغییر زمان برگزاری این رویداد بود. او درباره زمان برگزاری جشنواره توضیح داد: قرار ما این بود که طبق زمان‌بندی ۱۸ تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم، ولی با توجه به شرایطی که پیش آمد و شهر تهران در شرایط قرمز قرار گرفت، بر آن شدیم جشنواره را ۸ روز با تاخیر شروع کنیم و خدمات را به صورت بی‌نقص ارائه دهیم. تصمیم گرفته شد از ۲۵ آذر تا ۲ دی جشنواره برگزار شود و دوم دی مراسم اختتامیه خواهد بود؛ تاخیر ۸ روزه برای این بود که دوستان کارهای‌شان را بهتر انجام دهند و این وقت را دادیم که دوستان فیلمساز هم آثارشان را ارائه دهند.

* ملاک‌های انتخاب مستند‌های کرونایی
اما یکی دیگر از اتفاقات مهم این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» مساله اضافه شدن بخشی در ارتباط با مستند‌های تولید شده با موضوع کرونا بود. حمیدی‌مقدم در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره ملاک‌های انتخاب مستند‌های مرتبط با کرونا توضیح داد: درباره سوژه‌هایی از این دست اول باید شرایط تحلیل شود و فیلمساز باید تحقیق کرده و سوژه را برای خود کند. برخی فیلمسازان معتقد بودند باید با تأمل به سمت این موضوع رفت، ولی برخی دیگر می‌گفتند ثبت سند از دست می‌رود. نگاه ما در «سینماحقیقت» یک نگاه همه‌جانبه است و همه آثاری که دارای شرایط فرمی و محتوایی بودند انتخاب شدند. اینکه این آثار در چه سطحی بودند بعد از نمایش بررسی خواهد شد. مهم این است که گروهی جان بر کف این روز‌های ما را به تصویر کشیده‌اند و در قالب مستند ارائه کرده‌اند که باید قدر آن‌ها را بدانیم.
در پایان این نشست خبری از پوستر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» رونمایی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۲۷۵۱۹، vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
جشنواره های کرونایی بهترین اسمی هست که میشه روی این جشنواره های بدون خروجی گذاشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
فرهنگ مستند بینی باید در ایران با حمایت صدا و سیما فراتر از اینی که الان هست بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
امسال همه فیلم دیدن ها مجازی شده امیدوارم کارگردانان و مسولین سینمایی ازین بایت خاطرشان مکدر نشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
تلویزیون ملی هم خیلی نقش داره در علاقه مند کردن مردم به مستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
0
برای اقای حمیدی مقدم ارزوی توفیق میکنم که بتونن در این شرایط کرونا جشنواره رو به خوبی پیش ببرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
مستند ديدن بيشتر از هز چيز ديگه اي نياز به اين داره كه ما بتونيم فرهنگ سازي كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین