پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
وجود تعداد بی‌شمار پروژه‌های ناتمام یکی از چالش‌های اصلی شهرستان تربت‌جام، به طوری که در اکثر بخش‌ها و شهرهای این منطقه پراکنده شده است.
شعارسال: پروژه‌هایی که زمانی نشانه لطف و مهربانی هیأت دولت به مردم در سفرهای استانی تلقی می‌شد، اما حالا به ارثیه‌ای ناخوشایند تبدیل شده است.

* کلنگ زنی‌های بدون کارشناسی

در این شهرستان، کلنگ‌هایی بدون کارشناسی و توجیه اقتصادی به زمین زده شد و ساکنان این منطقه محروم را در رؤیای رسیدن به منطقه توسعه یافته امیدوار کرد. حالا اما مردم مانده‌اند و جای کلنگ‌های به زمین زده شده که نه تنها محرومیت را کم نکرده‌اند، بلکه تمام اعتبارات منطقه را به امید اینکه روزی تکمیل شوند، می‌بلعند.

*وعده‌هایی که سال به سال تمدید می‌شود

درمیان شهرستان‌های خراسان رضوی، تربت‌جام را می‌توان سرزمین پروژه‌های ناتمام نامید. شهرستانی که سال‌هاست ساکنانش منتظرند تا شاید سایه محرومیت از سرشان کنار رود.

چند سالی می‌شود که کلنگ پروژه‌های مهم راهبردی فولاد، مجتمع فرهنگی هنری، دانشکده موسیقی، احداث ورزشگاه پنج هزار نفری و ده‌ها پروژه دیگر به زمین خورده و وعده اتمام آن‌ها سال به سال تمدید شده است!

با این حال تمام پروژه‌هایی که توسعه تربت‌جام را نوید می‌داد، اکنون به خاطر بی‌پولی متوقف شده و بذر ناامیدی را در دل ساکنان منطقه نشانده است.

تابلوهای احداث واحدهای تولیدی که در کنار زمین خالی نصب شده، دیگر نمی‌تواند بر زخم بیکاری جوانان این منطقه مرهم باشد؛ از فولاد که سال‌هاست خاک می‌خورد گرفته تا پروژه سیمان که پس از 10 سال با پیشرفت فیزیکی 75 درصدی همچنان معلق مانده است.

در کنار این پروژه‌ها می‌توان به اجرای طرح جمع آوری فاضلاب اشاره کرد که چندین سال از شروع طرح می‌گذرد، اما هنوز خیابان‌های تربت‌جام زخمی است و عبور و مرور ساکنان با مشکل مواجه است.

*فقط وعده و وعید

راه آهن سنگ بست به تربت‌جام که از دوران قبل از انقلاب میخ کوبی شده بود، از سال 92 با سیاست چانه‌زنی، عملیات اجرایی آن آغاز شده و پس از چند دهه همچنان بلاتکلیف است، همچنین از راه‌های روستایی که به چند صد کیلومتر می‌رسد و کلنگ احداث گازرسانی به پایین جام و از شهرشدن سمیع‌آباد و شهرستان شدن صالح آباد باید گفت که چند سال است جز وعده و وعید چیزی نصیب این منطقه نکرده است.

*تربت‌جام، چشم به راه اجرای مصوبه دولت

در سال‌های اخیر از جمله پروژه‌هایی که در سفرهای استانی دولت‌ها بویژه در مناطق محروم کشور در صدر طرح‌های کلنگ زنی قرار گرفته، پروژه‌های مربوط به بهداشت و درمان و بیمارستان سازی بوده است.

شهرهای صالح آباد، نصرآباد ونیل شهر از کمبود امکانات درمانی بشدت رنج می‌برند و بیمارستان طالقانی تربت‌جام با گذشت حدود 10 سال از بهسازی آن به دلیل نداشتن تجهیزات به صورت درمانگاهی فعالیت دارد و قسمتی از آن نیز در حال تکمیل است.

همچنین منطقه مرزی تربت‌جام هم چشم به راه اجرای مصوبه «معاونت ویژه استانداری» است که وعده‌اش را سال‌ها پیش توسط ریاست جمهوری وقت در تربت‌جام داده بودند و هنوز آن مصوبه دولت در حد حرف باقی مانده و انتظار می‌رود، این مصوبه در دولت تدبیر و امید به مرحله اجرا برسد و این شهرستان به عنوان یکی از معاونت‌های استانداری معرفی شود.

*ضرورت تعیین وضعیت پروژه‌های نیمه تمام

فرماندار شهرستان تربت‌جام در گفت‌و‌گو با قدس می‌گوید: تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها در شهرستان طی سالیان گذشته به دلیل نبود اعتبار به حال خود رها شده و اکنون هم پروژه‌هایی همچون راه‌های روستایی، احداث پارک در مناطق محروم به دلیل زمان برشدن از ردیف اعتباری شهرستان حذف شده و تعداد پروژه‌های ناتمام شهرستان به 186 پروژه رسیده است.

علی رستمی به افزایش 14 درصدی اعتبارات شهرستان تربت‌جام نسبت به سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال 94 اعتبارات تربت‌جام 16 میلیارد و 724 میلیون تومان بوده است که در سال 95 این اعتبارات حدود 20 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و ضروری است که نیمی از این اعتبارات به پروژه‌های ناتمام شهرستان با اولویت 80 درصد پیشرفت فیزیکی که در سال 95 به بهره‌برداری برسد، اختصاص پیدا کند.

وی اظهار می‌دارد: در سال جاری هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم، مگر پروژه‌ای که امسال شروع کنیم و امسال هم به اتمام برسد.

*اعتبارات کافی نیست

فرماندار شهرستان تربت‌جام وضعیت راه روستایی و آب روستایی در منطقه را نامناسب توصیف می‌کند و می‌گوید: امیدواریم از اعتبارات ماده 180 وضعیت تربت‌جام در این بخش‌ها به میانگین استانی برسد.

وی در ادامه تأکید می‌کند: با این اعتبارات نمی‌توان کار جدی برای پروژه‌های شهرستان انجام داد. باید حضور سرمایه‌گذاران را برای پروژه‌های کلان جذب کرد تا بتوان تحرک و پویایی را به طرح‌های شهرستان تربت‌جام هدیه کرد.

*ضرورت آسیب شناسی پروژه‌ها

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در جمعی نیز به وضعیت پروژه‌های شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: باید وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بررسی و نقاط آسیب آن‌ها شناسایی شود و این پروژه‌ها نیازمند نظارت بیشتری است.

دکتر رحیمی اظهار می‌دارد: دولت باید به محرومیت زدایی منطقه توجه کند و با توجه به اینکه اغلب سکونت مردم منطقه در روستاهاست، باید رسیدگی به وضعیت روستاها در اولویت باشد و مانع از رشد حاشیه نشینی در منطقه و حضور در کلانشهرها شود.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت توزیع بودجه تصریح می‌کند: سیستم بودجه نویسی و جدول سازمان مدیریت قابل پذیرش نیست و ضروری است، مجلس دهم تقسیم اعتبار را از لابی گری و چانه زنی به سوی ضابطه مندی سوق دهد.

وی تصریح کرد: در حاضر توزیع اعتبار در کشور بر مبنای چانه زنی است. تا کی باید این رویه ادامه داشته باشد!

* کلام آخر

حال انتظار می‌رود، مسؤولان دولت و نمایندگان مردم تربت‌جام با همدلی و پیگیری لازم نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام و 186 پروژه ناتمام در تربت‌جام را هر چه سریع‌تر با جذب سرمایه‌های لازم به اتمام برسانند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین، تاریخ انتشار: پنجشنبه 31 تیر 1395، کدخبر: 403653، www.tnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین