پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۳۱۷۸۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
یلدا شبی به یادماندنی است که از دیرباز در تاریخ ایرانیان رنگ و بویی خاص به خود گرفته. هم‌زمان با آخرین شب پاییز، لبخند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با تماشای دور هم نشستن‌های فامیل می‌شکُفد و شوخی‌های خانوادگی، شب سرد پاییزی را برای اعضاء گرم می‌کند؛ اما اکنون به‌واسطه شیوع کرونا و حفظ سلامت جامعه دورهمی‌ها کنسل شده است.
شعار سال: یلدا شبی به یادماندنی است که از دیرباز در تاریخ ایرانیان رنگ و بویی خاص به خود گرفته. هم‌زمان با آخرین شب پاییز، لبخند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با تماشای دور هم نشستن‌های فامیل می‌شکُفد و شوخی‌های خانوادگی، شب سرد پاییزی را برای اعضاء گرم می‌کند؛ اگرچه اکنون به‌واسطه شیوع کرونا  و حفظ سلامت جامعه دورهمی‌ها کنسل شده است؛ اما در گذشته‌های نه چندان دور با فرا رسیدن شب یلدا، با تدارک حداقل داشته‌هایشان گرد هم می‌آمدند و با رفع کدورت‌ها بلندترین شب سال را جشن می‌گرفتند تا در کنار دید و بازدید از بزرگ‌تر‌ها رشته محبت بین آن‌ها محکم‌تر شود.

در سال‌جاری نه تنها کرونا محافل شب یلدا را محدود کرده، بلکه گرانی‌ها بر این شب باستانی چنگ‌زده است. تهیه میوه شب یلدا برای برخی از خانواده‌ها به قدری دشوار شده که بعضاً از خرید آن سر باز می‌زنند، برخی هم تنها به چند عدد میوه بسنده می‌کنند.

خرید و فروش هر کیلو انار درجه یک به قیمت ۱۴ تا ۱۷، سیب درجه یک ۱۲ تا ۱۷ و نارنگی ۱۰هزار تومان تنها گوشه‌ای از گرانی‌های بازار میوه در آستانه شب یلداست که تشدید نظارت‌ها را می‌طلبد. فروشندگان کیفیت و مکان فروش میوه را در تعیین قیمت مؤثر می‌دانند؛ این درحالی است که مسئولان معتقدند نرخ میوه از سوی اتحادیه تعیین شده و مصوب است.

این روز‌ها مردم بیش از هر زمانی خواستار افزایش نظارت‌ها هستند و معتقدند کیفیت و دقت در بازرسی‌ها، موج برخی گران‌فروشی‌ها را می‌شکند که نیازمند توجه است.

تفاوت قیمت‌ها در یک قلم میوه

یکی از شهروندان با اشاره به قیمت میوه‌ها به بازار گفت: درحال‌حاضر قیمت میوه از یک مغازه تا مغازه کناری‌اش متفاوت است. هر کیلو بِه در شمال شهر ۱۰هزار تومان بوده، اما در خیابان‌های معلم هر کیلو را ۱۸هزار تومان هم خریده‌ایم.

این شهروند بیرجندی خواستار افزایش نظارت‌ها شد و افزود: اگر نظارت‌ها دقیق باشد، افراد به خود اجازه گرانفروشی نمی‌دهند. با وجود بارش‌های فراوان سال‌جاری امید بود که محصولات افزایش و قیمت‌ها پایین‌تر بیاید که متأسفانه برعکس سال‌های قبل شد.

شهروندان توان خرید ندارند

یکی دیگر از شهروندان درخصوص خرید میوه شب یلدا بیان کرد: درحال‌حاضر قیمت هر کیلو سیب درجه یک ۱۷ و سیب درجه دو ۱۰هزار تومان است که مردم توان خرید در این وضعیت گرانی را ندارند.

فاطمه نهتانی با بیان این‌که سرانه درآمد برخی خانوار‌ها به‌شدت پایین است، افزود: قیمت میوه‌های مرسوم شب یلدا هم به قدری بالا است که نمی‌توان به آسانی آن‌ها تهیه کرد و به‌جد خواستار رسیدگی هستیم.

وی با بیان این‌که قیمت میوه‌ها در دو مغازه کنار هم متفاوت است و فروشندگان کیفیت را بهانه می‌کنند، افزود: مگر کیفیت یک میوه چقدر متفاوت است که در نرخ کالا بیش از هفت‌هزار تومان تفاوت ایجاد می‌کند. نهتانی با بیان این‌که مردم برای خرید یک کیلو میوه ارزان باید یک روز کامل را در سطح شهر جست‌وجو کنند، گفت: در گذشته ته‌بساطی‌ها را می‌توانستیم با قیمتی مناسب تهیه کنیم؛ اما امروز اصلاً چیزی به‌عنوان ته‌بساطی وجود ندارد.

وی درخصوص قیمت آجیل و حذف آن از سبد خانواده‌ها گفت: بیش از یک‌سال است که به‌علت گرانی انواع تخمه و به‌خصوص پسته اصلاً به فکر خرید آجیل هم نیفتاده‌ایم.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: یلدای سال‌جاری تاریخی‌ترین شب مردم خواهد بود؛ چراکه از یک‌سو کرونا دورهمی‌ها را محدود کرده و از سویی دیگر گرانی‌ها، سفره‌ها را کوچک کرده است.

احمد موسوی افزود: قیمت‌ها روزبه‌روز درحال افزایش است؛ اما مسئولان از ثبات بازار صحبت می‌کنند.

قیمت‌های سر به فلک کشیده آجیل

وی ادامه داد: نیاز است توزیع میوه بین خانوار‌های فقیر در رزمایش کمک‌های مومنانه در اولویت قرار گیرد؛ چراکه برخی خانواده‌ها ماه‌ها میوه‌ای مصرف نمی‌کنند. قیمت‌های انواع آجیل هم سر به فلک کشیده؛ سایت‌های فروش آنلاین که گاهی رصد می‌کنیم قیمت‌های آجیل شوکه کننده است.

این شهروند بیرجند عنوان کرد: شما بگویید با این قیمت‌ها یک کارگر با حقوق دومیلیون تومان و حتی یک کارمند با حقوق حدود چهار میلیون تومان با اجاره‌ای که باید بپردازد و تأمین نیاز‌های اولیه خانواده‌اش آیا پولی برایش می‌ماند که آجیل بخرد؟

صحبت غرفه‌داران میوه

یکی از غرفه‌داران میوه هم بیان کرد: اگرچه چند روزی بازار میوه به ثبات رسیده؛ اما نوع و کیفیت میوه‌ها و این‌که هر میوه از کجا به استان ما برسد، تعیین‌کننده قیمت است.

رضا شهبازی افزود: درحال‌حاضر هر کیلو سیب درجه یک ۱۷ و سیب درجه دو ۱۱هزار تومان به فروش می‌رسد و افزایش کرایه بار قطعاً بر قیمت تمام‌شده میوه تأثیرگذار است. شهبازی بیان کرد: قیمت میوه در میدان میوه تره‌بار تغییر می‌کند؛ بنابراین مجبوریم طبق فاکتوری که خریداری می‌کنیم با احتساب درصد سودی، آن را به فروش برسانیم.

این فروشنده میوه افزود: برای خرید میوه هزینه حمل بار، عوارض و مالیات پرداخت می‌کنیم و باید بتوانیم هزینه‌های مغازه و زندگی را تأمین کنیم.

بازار فعلی میوه خراب است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند هم با بیان این‌که بازار میوه فعلاً خراب است، افزود: اگرچه خودمان هم از شرایط قیمت‌ها رضایت نداریم؛ اما باید میوه‌ای باکیفیت برای رفع نیاز مردم تأمین کنیم.

محمد حیدری با اشاره به قیمت میوه‌های مرسوم شب یلدا بیان کرد: قیمت هر کیلو انار در میدان بار ۹ تا ۱۸هزار تومان است.

وی قیمت هر کیلو هندوانه در میدان بار را دوهزار و ۷۰۰ تا سه‌هزار و ۳۰۰ تومان دانست و گفت: همچنین هر کیلو نارنگی از ۹ تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند ادامه داد: این قیمت‌ها در میدان بار است و درب مغازه‌ها ۲۵درصد بر آن افزوده می‌شود. حیدری در پاسخ به گلایه مردم مبنی‌بر تفاوت قیمت میوه در مغاره‌های مختلف بیان کرد: کیفیت تعیین‌کننده نرخ میوه است؛ درحال‌حاضر هر کیلو پرتقال جیرفت کرمان هشت‌هزار و ۵۰۰ و هر کیلو پرتقال بم کرمان ۱۰هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد؛ چراکه کیفیت بالاتری دارد.

اجرای طرح نظارتی شب یلدا

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسانج نوبی از اجرای طرح نظارتی شب یلدا در استان خبر داد و گفت: این طرح از ۲۲ آذرماه آغاز شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد. اشرفی با بیان این‌که در قالب اجرای این طرح تشدید نظارت‌ها را خواهیم داشت، افزود: از شهروندان خواستاریم هر گونه تخلف، به‌ویژه گران‌فروشی را از طریق ۱۳۵ گزارش دهند.

علی تهوری افزود: بازرسی از میدان بار، بررسی فاکتور‌های خرید و فروش و بازرسی از واحد‌های خرده‌فروشی سطح شهر در دستورکار قرار گرفته است. وی با بیان این‌که ملاک ما برای رصد بازار میوه، فاکتور‌های معتبر عمده‌فروشان است، گفت: از شهروندان خواستاریم درصورت مشاهده تخلف مراتب را از طریق ۱۲۴ گزارش دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: -، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
من يادم نمياد شب چله شده باشه و جب مردم پر پول شده باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
من دلم برای پدرهایی میسوزه که این شب ها شزمنده زن و بچه هاشون هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین