پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۹۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نخستین همایش تنوع‌زیستی در ۲۱ مهرماه گفته بود نوع مواجهه با تنوع زیستی خلیج‌فارس مانند دوران جاهلیت است! در این زمینه عبدالرضا مهاجری نژاد هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی یادداشتی را به شرح زیر نوشته است

  شعار سال:آقای عیسی کلانتری!اگر نوع مواجهه با تنوع زیستی خلیج‌فارس همانند دوران جاهلیت است نوع مدیریت سازمان محیط زیست با تنوع‌زیستی خلیج‌فارس همانند دوران بربریت است.
 
قصد ندارم درباره‌ی فجایع محیط زیست طی سال‌های اخیر در دریاچه ارومیه،جنگلهای هیرکانی شمال کشور، زاگرس و ... یا انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و آن چیزی که همه می‌دانند حرفی بزنم بلکه سخنانِ فرار رو به جلوی شما در نخستین همایش تنوع زیستی مرا واداشت تا واقعیتی را بازگو کنم .سازمان محیط زیست و سازمان مناطق آزاد کیش با بی‌تدبیری تمام در دولت تدبیر و امید، فاجعه زیست محیطی و هدر رفتن منابع مالی ارزی و ریالی را در خلیج فارس-جزیره هندورابی- رقم زدند.
 
همانگونه که مستحضرید جزیره هندورابی یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است. جزیره‌ای به وسعت ۸ کیلومتر مربع که با حوزه اصلی سرزمینی پنج کیلومتر و با جزیره کیش ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. از معدود جزایری است که بر اساس مطالعات انجام شده دارای چاه‌های آب شیرین در گذشته بوده و به لحاظ میراث‌فرهنگی و میراث‌طبیعی سرشار از آثار و به لحاظ تاریخ دوران معاصر دارای اسرار ناشناخته است.
 
اما در رابطه با قابلیت‌های محیط زیستی موضوع را ارجاع می‌دهم به سال ۱۳۹۶:
 
اینجانب به عنوان عضو کارگروه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی و به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در معیت سایر اعضای کارگروه از وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی،سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشاورزی و...به دعوت رئیس وقت مناطق آزاد برای بازدید میدانی و پیمایش سطحی با قایق تفریحی از جزیره کیش عازم هندورابی شدیم.هدف از بازدید میدانی بازدید از طرح فرودگاهی جزیره هندورابی و اخذ مجوز از دستگاه‌های مسئول برای بلامانع اعلام کردن احداث فرودگاه بود.

من به عنوان عضو کارگروه و نماینده تام‌الاختیار سازمان متبوع در جلسه عصر همان روز پس از بازگشت از هندورابی در سالن آمفی تئاتر منطقه آزاد کیش به شخص رئیس منطقه آزاد اعلام کردم که مگر طرح‌های ملی و پروژه‌های کلان دارای پیوست میراث فرهنگی، محیط زیستی، امنیتی، اجتماعی نیست؟ و اساساً شما حسب قانون و مصوبه مجلس و وظیفه می‌بایست قبل از اجرای عملیات عمرانی و آغاز مطالعات از دستگاه‌های مسئول بخواهید تا اعلام نظر کنند و این تخلف آشکار است که شما در زمان بهره‌برداری دستگاه‌ها را مجبور به اخذ موافقت اجباری کنید.

از طرفی در کجای دنیا سراغ دارید که در بحث توسعه و رونق گردشگری دریایی به فاصله ۲۰ کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی همانند کیش فرودگاه دیگری احداث شود؟! اساساً طول باند به طول کمتر از هزار و ۲۰۰ متر برای فرود و برخاستن هواپیماهای کوچک هم جواب نمی‌دهد.

این پرسش‌های فنی قاعدتا می‌بایست از طرف معاون وقت وزیر راه و شهرسازی بیان می‌شد که نشد و ایشان بیشتر نگران بود مبادا رئیس جمهوری از اعتراض ما مکدر شوند! من تمام موضوع و اعتراضم را تلفنی به رئیس وقت سازمان متبوع و معاون میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه اعلام کردم. در جلسه کارگروه هم گفتم به هیچ عنوان امضا و موافقتی انجام نمی‌دهم تا زمانی که پیوست میراث فرهنگی میدانی انجام شود و مستندنگاری آثار تاریخی انجام و ثبت و ضبط شود.

در جلسه هم از اهمیت آثار تاریخی #جزایر_خلیج_فارس و استناد به آثار تاریخی موجود و اسناد وزارت خارجه از ایران که در محاکم بین‌المللی که از آن بهره جسته بودیم مطالبی بیان کردم.

اما با اذن به حقانیت و قوانین موجود در رابطه با پیوست‌های موجود، رییس وقت منطقه آزاد گفت: این دستور آقای رئیس جمهور و آقای جهانگیری معاون اول است!

اما تاسف بارتر و فاجعه بارتر جهت اطلاع جنابعالی و سلف شما سرکار خانم معصومه ابتکار- رئیس وقت سازمان محیط زیست- پیرو گزارش واصله در جلسه بر مبنای مطالعات انجام شده توسط کارشناسان محترم آن سازمان، بیش از ۶۰ هزار سنگهای مرجانی را برای ایجاد بندرگاه جابجا کردند.

من شاهد ریختن اشک کارشناسان شما در اعتراض اینجانب نسبت به رعایت نکردن پیوست‌ها در جلسه بوده‌ام که چرا سازمان محیط‌زیست مرتکب یک فاجعه شده و صدای کسی بلند نمی‌شود‌.

آقای کلانتری! چند وقت طول می‌کشد تا ۶۰ هزار سنگ مرجانی به چرخه محیط زیست هندورابی بازگردد؟

اما عاقبت کار اینکه نه فرودگاهی به بهره‌برداری رسید و نه مسافری جابجا شد.

معاون عمرانی و زیر بنایی اسبق سازمان منطقه آزاد کیش مطرح کرد:
 
رامین افشاری معاون عمرانی و زیر بنایی اسبق سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سخنان امام جمعه جزیره کیش نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن زاده
امام جمعه محترم کیش

با سلام و احترام،در خبرها آمده است جناب عالی در جلسه ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» جزیره کیش در اظهار نظر فنی و مهندسی به دلیل توسعه زیرساخت‌های جزیره هندورابی خواستار محاکمه تیم مدیریتی اسبق سازمان منطقه آزاد کیش شده‌اید!! اینجانب با توجه به داشتن مسئولیت معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی پروژه های عمرانی منطقه در دوره مذکور،ارائه توضیحات زیر را به منظور تنویر موضوع ضروری میدانم:

1ـ فرموده‌اید فرودگاه جزیره هندورابی بدون مجوز قانونی ساخته شده است. لازم است به اطلاع برسانم این پروژه دارای مجوز کمیته فضایی کشور به عنوان بالاترین مرجع صدور مجوز ساخت فرودگاه در کشور می‌باشد، همچنین بودجه ساخت این پروژه در شورای عالی مناطق آزاد و هیات دولت به تصویب رسیده است.

مطلع باشید سازمان منطقه آزاد کیش متولی توسعه چهار جزیره از جزایر خلیج فارس است نه فقط متولی جزیره کیش.

2ـ توسعه جزیره هندورابی پس از بازدید جناب آقای رییس جمهور در سال 1393 و پس از دستور ایشان آغاز گردید.

توسعه جزیره هندورابی بر اساس سیاست‌های دولت به عنوان اولین جزیره‌ای که توسعه آن بعد از انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی و آغاز شده است.

3- طرح جامع توسعه این جزیره با انتخاب مشاوران داخلی و خارجی طراحی و برای پذیرش بیش از یک میلیون گردشگر در سال برنامه‌ریزی و به تصویب هیات دولت رسیده و متناسب با آن نیازمندی‌های زیرساخت این جزیره مشخص و لذا ساخت فرودگاه و بندرگاه به عنوان مهم‌ترین بخش زیرساختی آغاز و در کمترین زمان به انجام رسید که ارزش روز این تاسیسات اکنون بالغ بر صدها میلیارد تومان می‌باشد. (این فرودگاه با پرواز مستقیم معاون اول محترم رییس جمهور افتتاح گردید)

4ـ انتظار می‌رفت جناب عالی برای دلسوزی، دلایل توقف توسعه این جزیره را پیگیری و مطالبه می‌نمودید تا امکانات ایجاد شده معطل نماند.

5ـ ای کاش در این جلسه لااقل به ده‌ها پروژه زیرساختی، شامل ساخت نیروگاه دوم کیش و توسعه ظرفیت نیروگاه اول (عدم قطع برق کیش که در تابستان گذشته در تمام کشور وجود داشت به دلیل همین توسعه بوده است)، افزایش ظرفیت آب آشامیدنی، اصلاح شبکه‌های فرسوده آب و برق و جلوگیری از هدر رفت آب شیرین در شبکه، توسعه فرودگاه کیش، توسعه ظرفیت بندرگاه کیش از 12 هزار تن به 35 هزار تن و ساخت اسکله‌های آن، ساخت و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب ١٠ هزار متر مکعبی جزیره کیش، توسعه شبکه برق فشار قوی، ایجاد ده‌ها هکتار فضای سبز شهری و پارک‌ها، ساخت چندین باب مدرسه و فضای آموزشی، توسعه فضاهای شهری و بویژه غرب و جنوب کیش، استرداد و بازگرداندن بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان از اراضی و پروژه‌های واگذار شده به نرخ آن روز که اکنون بالغ بر بیش از 70 هزار میلیارد تومان می‌باشد به بیت المال، و بالاخره کمک به ساخت چندین باب مسجد و همچنین ساخت مصلی بزرگ کیش محل أقامه نماز  پرشکوه جمعه،  که به همت همکاران پر تلاشم در دوره مدیریت جناب آقای دکتر مونسان به ثمر رسیده است نیز  به عنوان بخشی از امور معروف و احتمالا خیر زمان مدیریت ایشان نیز اشاره‌ای می‌نمودید.

6ـ اعتقاد دارم آنان که اطلاعات غلط و اشتباه به جناب عالی منتقل کرده‌اند در حق شما ظلم نموده‌اند و به دنبال مقاصد و اغراض سوء خود می‌باشند.

ای کاش به عنوان متولی «امر به معروف و نهی از منکر» قبل از اظهار نظر، تحقیق بیشتری می‌نمودید تا خدای ناکرده حق الناسی بر شما ایجاد نمی‌شد.

بی شک همگان روزی در پیشگاه حضرت حق حاضر و پاسخگوی اعمال و گفتار خود خواهیم بود.
و السلام علیکم و رحمت الله


پایگاه خبری -تحلیلی شعار سال، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
اقا این ها اصلا این زمینه ها حالیشون میشه؟ میفهمن که این ها همشون سرمایه هستن؟
ناشناس
Netherlands
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
من نمیدونم چرا این اقای عیسی کلانتری رو از پستی که داره بر نمیدارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین