پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۸۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
به دنبال جایی هستید که نحوه ثبت سایت در الکسا را توضیح دهد؟ یا میخواهید بدانید که اصلا ثبت سایت در الکسا ایران امکان پذیر هست یا نه؟ خب پس باید بگویم که در جای درستی هستید؛ در این مقاله قصد داریم به طور کامل طریقه ثبت سایت در الکسا را توضیح دهیم. اما اولین چیزی که باید بدانید این است که شما دیگر نمیتوانید به صورت رایگان سایت خود را در الکسا ثبت کنید. همچنین از آنجایی که ایران تحریم است، امکان ثبت دامنه‌های ir. نیز وجود ندارد.
شعار سال: پس اگر همچنان با دانستن این نکات میخواهید بدانید که چگونه باید یک سایت را در الکسا ثبت کنید، ادامه این مقاله را بخوانید.

الکسا سایت چیست؟

الکسا شرکتی است داده‌های ترافیک مربوط به سایت‌های مختلف را در خود نگه می‌دارد و بیشتر به خاطر رتبه بندی سایت‌ها مشهور است. این سرویس اهمیت وب سایت‌ها را با استفاده از ارزشی به نام “Alexa Ranking” ارزیابی و رتبه بندی می‌کند.

منظور از رتبه بندی الکسا (Alexa Ranking) چیست؟

الکسا از یک شاخص عددی برای ارزیابی میزان ترافیک، موفقیت و محبوبیت سایت‌ها استفاده می‌کند؛ این عدد هرچه کوچکتر باشد بهتر است؛ این شاخص عددی به رتبه بندی الکسا معروف است. سایت‌های تازه تاسیس که به تازگی شروع به کار کرده اند، می‌توانند رتبه‌ای بین ۴ تا ۲۰۰۰۰۰۰ را کسب کنند.

رتبه بندی الکسا در دو مقیاس جهانی (Global Rank) و کشوری (Country Rank) انجام می‌شود. در رتبه بندی جهانی، رتبه سایت شما در میان تمام سایت‌های موجود در دنیا که توسط الکسا ارزیابی شده، نمایش داده میشود و در رتبه بندی کشوری نیز، سایت شما در میان تمام سایت‌های موجود در کشور خودتان مثلا ایران رتبه بندی می‌شود.

آیا امکان ثبت سایت در الکسا به صورت رایگان وجود دارد؟

اگر به صورت خلاصه بخواهم به این سوال جواب دهم باید بگویم خیر. قبلا ثبت سایت در الکسا به صورت رایگان انجام می‌شد و هر کسی که صاحب یک وبسایت بود، می‌توانست سایت خود را در الکسا ثبت کند. اما از سال ۲۰۱۶ به بعد و با تغییر رویکرد الکسا، شما فقط می‌توانید با خرید پلن‌های پولی الکسا سایت خود را ثبت کنید.

همچنین امکان ثبت دامنه‌های ir. نیز وجود ندارد (حتی با پلن‌های پولی). سایت‌هایی که دامنه.ir دارند، اگر قصد ثبت سایتشان را در الکسا دارند، باید ابتدا دامنه خود را بر روی دامنه.com ریدایرکت ۳۰۱ کنند و سپس با خرید پلن‌های پولی، اقدام به ثبت نمایند.

اگر نمی‌توان دامنه.ir را در الکسا ثبت کرد پس چگونه این دامنه‌ها نیز در رتبه بندی الکسا هستند؟

درست است که ایران تحریم است و شما نمی‌توانید دامنه‌های.ir را در الکسا ثبت کنید، اما همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، السا تمامی سایت‌های جهان را (از جمله ایران) رتبه بندی می‌کند. بنابراین، فارغ از این که دامنه سایت شما چیست، این رتبه بندی انجام می‌شود و نیازی نیست شما برای رتبه بندی شدن سایت خود، آن را در الکسا ثبت کنید.

اصلا چرا باید سایت خود را در الکسا ثبت کنم؟

یک سوالی که احتمالا همین الان برای شما پیش آمده است، این است که اگر سایت ما بدون نیاز به ثبت کردن در الکسا رتبه بندی می‌شود پس اصلا چه نیازی به انجام این کار است؟ خب باید بگویم که چندین دلیل و مزیت برای انجام این کار وجود دارد.

اولین دلیل این است که از سایت معتبری مانند الکسا بک لینک دریافت می‌کنید و این امر می‌تواند در سئو خارجی سایت شما تاثیر مثبت داشته باشد.

دلیل دوم این است که شما می‌توانید کسب و کار خود را در سایت محبوبی مانند الکسا معرفی کنید و برای آن تایتل، دیسکریپشن و اطلاعات تماس و حتی یک عکس از کسب و کارتان بگذارید. این کار نیز می‌تواند در برندینگ سایت شما تاثیر مثبت بگذارد.

علاوه بر این، شما می‌توانید از امکانات پولی الکسا استفاده کنید و گزارش‌های جامعی از سایت خود بگیرید و حتی سایت رقبا را نیز تحلیل کنید. البته برای آنالیز سایت در الکسا حتما نیاز به ثبت آن ندارید. اما زمانی که از پلن‌های پولی

استفاده می‌کنید، امکانات بیشتری برای آنالیز سایت خود و حتی سایت‌های رقبا خواهید داشت.

آیا رابطه‌ای بین ثبت سایت در الکسا و رتبه بندی وجود دارد؟

بعضی از افراد تصور میکنند که اگر سایتشان را در الکسا ثبت کنند، در رتبه بندی امتیاز بالاتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد و رتبه بندی آن‌ها را بهبود میبخشد. اما این نکته را بدانید که شما با ادعای مالکیت یک سایت، تاثیر چندانی در تصمیم گیری الکسا برای رتبه دادن به آن سایت نمی‌گذارید.

البته این گونه نیست که ثبت سایت در الکسا هیچ تاثیری در رتبه سایت شما نگذارد. برخی از متخصصین عقیده دارند سایت‌هایی که بیشتر کاربران آن‌ها از طریق موبایل وارد می‌شوند، می‌توانند با این کار تاثیر مثبتی روی رنک خود بگذارند. چرا که در حالت عادی، الکسا اطلاعات مربوط به کاربران موبایل را ندارد. اما با گذاشتن کد الکسا در سایت و وریفای کردن آن، الکسا می‌تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. در این حالت، آمار بازدید کنندگان سایت افزایش خواهد داشت و می‌تواند تاثیر مثبتی در رتبه بندی الکسا بگذارد.
 
چطور می‌توان در الکسا سایت ثبت کرد؟

طریقه ثبت سایت در الکسا

در این قسمت می‌خواهیم به صورت مرحله به مرحله، طریقه و نحوه ثبت سایت در الکسا را آموزش دهیم.

ابتدا سایت Alexa.com را باز کنید.

برای ایجاد اکانت در سایت ثبت نام کنید. برای این کار دو را دارید: ثبت نام با ایمیل یا ورود با فیس بوک.
بعد از ثبت نام در سایت، ایمیل خود را چک کنید و بر روی لینک فعال سازی کلیک کنید تا حساب کاربری شما فعال شود.

بعد از فعال سازی اکانت، در سایت الکسا login شوید و به قسمت Dashboard بروید. سپس بر روی “plans and pricing” کلیک کنید.

صفحه را تا انتها اسکرول کنید و بر روی گزینه “claim a site” کلیک کنید.

آدرس یا URL سایت خود را وارد کنید و بر روی گزینه continue کلیک نمایید.

حال نوبت به verify کردن آیدی الکسا می‌رسد. برای این کار شما ۳ راه دارید، اما به عنوان فردی که فعلا یک اکانت رایگان ایجاد کرده است، با این دو را میتوانید سایت خود را در الکسا وریفای کنید: اولین راه آپلود فایل HTML است و دومی استفاده از متا تگ.

بهتر است برای سایت وردپرسی که هاستش در اختیار خودتان است، از روش آپلود فایل HTML استفاده کنید.
برای وبلاگ‌های مانند بلاگر، از روش اضافه کردن متا تگ استفاده کنید.

روش اول: فایل اثبات مالکیت الکسا (Alexa verification file) را در دایرکتوری هاست خود آپلود کنید (این فایل را معمولا باید در پوشه public_html آپلود کنید).

در این روش، شما ابتدا باید این فایل را از سایت alexa دانلود کنید، سپس در دایرکتوری public_html هاست خود آپلود کنید و در نهایت روی دکمه verify کلیک کنید. اگر این فایل را با موفقیت در مسیر درست آپلود کرده باشید، یک پیغام برای شما ظاهر می‌شود که شما با موفقیت این مرحله را گذراندید: “your site successfully claimed”.

این روش یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای ادعای مالکیت سایت است. اگر از پلاگین yoast SEO در سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق داشبورد آن ادعای مالکیت را انجام دهید. فقط کافی است در بخش مربوط به alexa verification، کد مربوط به verification را وارد کنید.

(نکته: به کمک این روش نمی‌توانید برای وبلاگ خود در بلاگر، ادعای مالکیت کنید. چرا که هیچ راهی وجود ندارد که شما بتوانید به پوشه‌های این سایت دسترسی داشته باشید.)

روش دوم: از این روش هم میتوانید برای سایت‌های وردپرسی و هم برای بلاگر (Blogger) استفاده کنید. فقط کافی است کد الکسا را در بخش کد‌های HTML سایت خود قرار دهید. اگر میخواهید ادعای مالکیت برای وبلاگ خود در سایت blogger را انجام دهید، باید ابتدا وارد وبلاگ خود در BlogSpot شوید و سپس به داشبورد بروید، سپس بخش Template>Edit HTM را کلیک کنید و تگ را جستجو کنید. در این قسمت می‌توانید verification code را وارد نمایید.

برای مثال:

<head>

<meta name=”alexaVerifyID”

content= “در این بخش کد را وارد نمایید”/>

</head>

بعد از وریفای کردن آیدی الکسا، شما باید مالکیت وبلاگ یا سایت خود را تایید کنید؛ بنابراین بر روی verify Alexa ID کلیک کنید. در این مرحله تایید وبلاگ یا سایت شما انجام خواهد شد.

حال شما به راحتی با انجام این چند مرحله، توانستید سایت خود را در الکسا ثبت کنید.

مراحل اختیاری بعد از ثبت سایت در الکسا

حال که طریقه ثبت سایت در الکسا را آموختید و آن را انجام دادید، برای تکمیل فرآیند، می‌توانید یک سری اطلاعات کلی راجع به کسب و کار خود را وارد نمایید. پر کردن این اطلاعات خیلی بهتر است از اینکه شما این بخش‌ها را خالی بگذارید. بعد از تکمیل اطلاعات، گزینه save changes را بزنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره شوند.

همانطور که مشاهده کردید، نحوه ثبت سایت در الکسا و وریفای کردن آن کار چندان سختی نیست. کافیست شما دانش ابتدایی و کافی برای کار با نرم افزار‌های FTP را داشته باشد. هر کس می‌تواند به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی سایت خود را در الکسا ثبت کند. در این مقاله من تمامی تلاش خود را کردم که به شما چگونگی ثبت سایت در الکسا را آموزش دهم، اما اگر در این روند دچار اشکال شدید و یا سوال داشتید، می‌توانید در همین صفحه برایمان کامنت بگذارید تا مشکل شما پیگیری شود.

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید. روش مورد علاقه شما برای ثبت سایت در الکسا کدام است؟ خوشحال میشویم که نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ویکی دمی، تاریخ انتشار: ۲۲دی۱۳۹۹، wikidemy.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
خیلی خیلی گشتم تا جایی رو پیدا کنم برای سایت الکسا واقعا دمتون گرم جامع ترین توضیحی بود که میشد بدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
من هرچي اقدام ميكنم برم تو سايتش فوربيدن ميزنه دليلش رو ميدونيد براي چيه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
من هرچي ميخوام ثبت نام كنم به مشكل ميخورم كسي هست كمكم كنه اينجا؟ اگر كسي هست كامنت بذاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین