پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۱۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
بخش کشاورزی استان همدان نقش به‌سزایی در تأمین نیاز‌های اولیه مردم استان و کشور دارد و در نقطه مقابل زندگی قشر کشاورز نیز متأثر از فروش این محصولات است؛ اما موفقیت در این عرصه نیازمند در اختیار قرار دادن امکانات، تسهیلات بانکی کم‌بهره و ارائه خدماتی مختلفی همچون سموم و کود‌های شیمیایی است.
شعار سال: دولت برای کمک به کشاورزان تسهیلاتی پرداخت می‌کند و کشاورزان برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود وام‌های بانکی را با هزار سختی دریافت می‌کنند و به امید فروش محصولات خود و بازگرداندن اقساط بانکی فصل زراعی را طی می‌کنند.

امسال کشاورزان با مشکلات جدی در تأمین نهاده و کشت محصولات خود مواجه بودند که ازجمله این مشکلات می‌توان به افزایش قیمت‌های عجیب و غریب نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد. حال کشاورزی که نمی‌تواند معوقات بانکی خود را پرداخت کند، انتظار یاری از سوی مسئولان بانک را دارد و تنها خواسته‌اش تمدید وام است که گویا این امر اخیراً در بانک‌ها انجام نمی‌شود و بنابر نظر مراجع تقلید این امر باید به‌صورت تجدید صورت بگیرد.
 
به گفته کشاورزان در شرایط فعلی، تجدید وام‌ها نیز نه تنها باری از دوش کشاورز برنمی‌دارد، بلکه کوله‌باری از خستگی و یأس را بر دوش این قشر زحمتکش می‌گذارد. نماینده کشاورزان همدان معتقد است تجدید وام کشاورزان عملاً سه‌ماه دوندگی دارد و در این روزهای کرونایی و ترس از ویروس کرونا، حضور در شعب بانکی، ادارات و سازمان‌های مختلف برای تهیه مدارک مورد نیاز تجدید وام‌های بانکی به کابوسی برای کشاورزان تبدیل شده است.

تجدید وام‌های بانکی، آغاز گرفتاری کشاورزان

رئیس خانه کشاورز استان همدان در این‌باره با بیان این‌که تجدید وام‌های کشاورزان باعث گرفتاری کشاورزان در کارهای اداری شده است، گفت: در تجدید وام کشاورز باید تمام مراحل را از اول طی کند که عملاً چندماه زمان می‌برد.

ابوالقاسم سوزنچی گفت: هر ساله در فصل پاییز کشاورزی که نمی‌توانست وام خود را پرداخت کند، با مراجعه به بانک و پرداخت مبلغی وامش تمدید می‌شد؛ اما امسال وقتی کشاورزان به بانک مراجعه کردند، اعلام شده تمدید نمی‌شود.

وی با بیان این‌که براساس اعلام‌نظر مراجع تقلید در تجدید وام‌ها ربح مرکب پیش‌ می‌آید و باید تمدید صورت بگیرد، تصریح کرد: متصدی بانک به کشاورزان می‌گوید که به‌علت این‌که مراجع تقلید اعلام کردند در تمدید وام‌های کشاورزان ربح مرکب انجام می‌گیرد، باید تجدید صورت بگیرد؛ به‌طوری‌که همانند تمدید 20درصد از مبلغ بدهی گرفته می‌شود و بعد تجدید صورت می‌گیرد.

نماینده کشاورزان همدان خاطرنشان کرد: بانک در تجدید وام‌ها حداقل 9سند از کشاورزان می‌خواهد، یعنی تحت عنوان تجدید کشاورز باید تمام مراحل را از اول طی کند؛ به‌طوری‌که اگر شرکت‌های حقوقی باشد باید چهار نوع ترازنامه از دفاتر تهیه کرده و به بانک ارائه دهند؛ همچنین گواهی‌هایی از دارایی و تأمین اجتماعی و ضامن به بانک ببرد و قرارداد جدیدی منعقد شود.

سوزنچی با اشاره به این‌که با تجدید وام کشاورزان عملاً سه‌ماه باید دوندگی کنند تا مدارک مورد نیاز بانک را تهیه کنند، اظهار کرد: در این روزهای کرونایی که بسیاری از ادارات با یک‌سوم نیرو کار می‌کنند، کشاورز نمی‌تواند در زمان کوتاه مدارک را تهیه کند.

وی ادامه داد: شخصاً برای تجدید وام به بانک کشاورزی مراجعه و به کارشناس بانک کشاورزی اعلام کردم که 20درصد مبلغ بدهی را پرداخت می‌کنم تا وامم تجدید شود؛ اما کارشناس بانک گفت نمی‌توانیم تجدید کنیم و باید مدارک مورد نیاز مجدداً آورده شود.

اشکالات کشاورز کارت

وی در بخش دیگری به اشکالات کشاورز کارت اشاره کرد و گفت: وزیر کشاورزی برای کمک به کشاورزان و در راستای تأمین نهاده‌ها کارت‌های بانکی اختصاص داده است که بر این اساس به‌ازای هر هکتار دومیلیون تومان به شکل کارت بانکی یک‌ساله با 12 درصد بهره داده می‌شود.

رئیس خانه کشاورز استان همدان خاطرنشان کرد: ظاهر قضیه کشاورز کارت بد نیست؛ اما وقتی کشاورزی به بانک مراجعه می‌کند تا 10هکتار بیش‌تر به وی اختصاص داده نمی‌شود، ضمن این‌که پولی به کشاورز داده نمی‌شود.

سوزنچی با بیان این‌که در کشاورز کارت پولی به کشاورزان داده نمی‌شود، ادامه داد: کشاورزانی که کارت بانکی دریافت می‌کنند، باید از فروشگاه‌های خاصی که بانک اعلام می‌کند، خریداری کنند. جای سؤال است که اگر می‌خواهند به کشاورز کمک کنند؛ چرا ما را به فروشگاه‌های خاص حواله می‌دهند؟

وی با اشاره به گلایه‌مندی کشاورزان از این وضعیت خاطرنشان کرد: روزانه کشاورزان زیادی به ما مراجعه می‌کنند و از روند تجدید وام‌های خود گلایه‌مند هستند و متأسفانه امیدی هم به مسئولان استانی نداریم.

80 درصد بدهی کشاورزان تجدید می‌شود

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان نیز با تأکید بر این‌که هر کشاورزی که به بانک بدهی داشته باشد، با دریافت 20درصد از کل بدهی وامش را تقسیط می‌کنیم، گفت: تجدید وام‌های کشاورزان منطبق بر نظر علما، عقود و ساز و کارش متفاوت است؛ به‌طوری‌که بدهکار و متعهد باید قراردادهای جدید را امضاء کنند.

هوشنگ حیدرنژادیان درباره طولانی شدن روند تجدید وام‌های کشاورزان تأکید کرد: بانک کشاورزی پرونده مادر داشته، به‌طوری‌که یک‌بار مدارک را از کشاورزان گرفته و در تجدید وام‌ها فقط حضور بدهکار و ضامن کافی است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان ادامه داد: کشاورزان بدهکار به بانک کشاورزی با پرداخت 20درصد از بدهی می‌توانند وام خود را تجدید کنند؛ به‌طوری‌که برای 80درصد تسهیلات تجدید صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که دستورالعمل‌هایی مانند بند «خ» ماده 33 در بازه زمانی خاصی به‌شکل عام تمدید می‌شود، اظهار کرد: بند «خ» ماده 33 در راستای اعمال سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزانی که دچار خسارت شدند، از تاریخ 1/7/96 تا 31/6/98 درصورتی‌که اصل تسهیلات را پرداخت کنند سود و جرائم به حساب دولت منظور می‌شود؛ اما شرط این تسهیلات این بوده که حتماً در بخش تولید کشاورزی باشد و صندوق توسعه، اشتغال روستایی و املاک تملیکی را شامل نمی‌شود و اگر کشاورزی بخواهد از این ظرفیت استفاده کند، باید فاقد بدهی غیرجاری قبل و بعد از این بازه زمانی باشد.

کشاورز کارت برای دسترسی سریع کشاورزان به منابع مالی

حیدرنژادیان درباره کشاورز کارت نیز یادآور شد: این اقدام شکل جدید از ارائه خدمت بانک به فعالان کشاورزی است که با توافق وزیر جهادکشاورزی صورت گرفته و هدف نهایی بانک از ارائه این خدمت دسترسی سریع و به‌موقع کشاورز به منابع مالی در تأمین نهاده‌هاست.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان با اشاره به این‌که سقف تعیین شده توسط جهادکشاورزی مشخص شده است، گفت: براساس تصمیم جهادکشاورزی سقف هر کشاورز کارت 10هکتار بوده که به‌ازای هر هکتار دومیلیون تومان تسهیلات با نرخ 12درصد که شش‌درصد کم‌تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که کشاورز کارت برای جلوگیری از وجود نقدینگی غیرمتعارف است، افزود: هدف کشاورز کارت این است که خرید واقعی صورت بگیرد، به‌همین علت فروشگاه‌های فروش کود و سم و نهاده‌های کشاورزی توسط سازمان جهادکشاورزی به بانک معرفی شدند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان همدان با بیان این‌که در استان همدان 306فروشگاه نهاده، سم و کود وجود دارد، تصریح کرد: درحال‌حاضر در 109فروشگاه کارت‌خوان نصب شده و مابقی نیز درحال نصب است.

صدور 435فقره کشاورز کارت در همدان

حیدرنژادیان با اشاره به این‌که این کارت‌خوان‌ها اختصاصاً برای کشاورز کارت است، بیان کرد: ضامن‌گیری در کشاورز کارت به‌صورت زنجیره‌ای و مدت زمان بازپرداخت یک‌ساله است.
 
وی با بیان این‌که زمانی پول به کشاورز کارت تعلق می‌گیرد که نهاده‌های کشاورزی موجود باشد و خریدی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اولاً کشاورز باید اعلام کند که کود و سم مورد نیازش در فروشگاه موجود است، بعد پول به کارت کشاورز واریز می‌شود و از زمانی‌که پول به حساب کارت کشاورز واریز می‌شود، سود تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که 435فقره کشاورز کارت در استان همدان صادر شده است، گفت: فرآیند تخصیص کشاورز کارت به کشاورزان از ابتدای آذر آغاز شده و اعتبار لازم وجود دارد؛ اما واقعیت این است که استقبال زیادی از سوی کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار ۲۴ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 91331، sabzineh.org.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
تلاش و گرفتاری برای کشاورزان زحمت کش است ولی پول رو دلالان می‌گیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
يعني الان كسي كه كشاورزي ميكنه تو اين شرايط واقعا بايد بهش خدا قوت گفت و دستانش رو بوسيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
بعيد ميدونم با اين شرايطي كه داريم در زمينه كشاورزي بتونيم زمينه خوبي رو بقراي توليد و توزيع محصولات كشاورزي به وجود بياريم در سال بعد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
نهاده هاي دامي هم امسال به خاطر همين بي تدبيري دوستان جهاد از بين رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین