پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۷۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
دارو‌های گیاهی از زمان‌های خیلی دور برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد، اما امروز برخی افراد با سوءاستفاده از موقعیت خود به نام داروگیاهی اقدام به ویزیت بیماران و دریافت حق ویزیت می‌کنند ضمن اینکه از طرفی هم دارو‌های شیمیایی به وجود آمده‌اند که به طور دقیق نمی‌توان گفت کدام یک بهتر می‌تواند شفابخش درد بیماران باشد.

شعار سال:گیاهان دارویی که به صورت طبیعی در دامن کوه‌ها می‌روید از قدیم‌الایام در درمان بیماری‌های مختلف، موثر بوده و نسل‌به‌نسل تا امروز ادامه داشته است تا اینکه امروزه گیاهان دارویی و یا داروهای گیاهی از طریق واحدهایی به نام عطاری، تامین می‌شود. عطاری، داروخانه و عطرفروشی‌های سده‌های میانه در جهان اسلام بوده‌اند که امروزه نیز ارزش داروشناسی خود را بیشتر بر پایه ادویه و داروهای طب سنتی و گیاهی نگه داشته‌اند.
 
از آنجایی که سوءاستفاده از موقعیت و شرایط در همه جا وجود دارد، برخی از عطاری‌ها نیز خود را از این قاعده مستثنی نکرده و اقدام به طبابت و دریافت حق ویزیت از مراجعان می‌کنند.
 
یکی از شهروندان زنجانی به خبرنگار موج رسا؛ گفت: مشکلی داشتم که پس از تعریف و تمجیدهای فراوان یکی از اقوام و به پیشنهادش جهت درمان مشکل به یک عطاری در جنوب شهر زنجان رفتیم. عطار مذکور، مغازه را به نام داروی گیاهی نامگذاری کرده و حتی به اسم خودش، کارت ویزیت به همراه شماره تلفن و تبلیغات، چاپ کرده بود. این فروشنده داروی گیاهی ابتدا مرا مانند یک پزشک، معاینه کرد به طوری که یک دستبندی که روی ان یک درجه قرار داشت را به دستم بست و با پرسیدن چند سوال از علائم بیماری‌ام، تعدادی دارو که برخی گیاهی و البته برخی هم شیمایایی بودند برایم تجویز کرد و گفت که بعد از 2 ماه، دوباره باید پیشم بیایی!!
 
این شهروند افزود: وقتی به قسمت حساب و کتاب رسیدیم، صاحب مغازه، با اعلام جمع مبلغ گفت: یک مقدار برای داروها است و مقداری دیگرش نیز حق ویزیت، معاینه، تشخیص درد و درمان آن است!!
 
وی خاطرنشان کرد: داروها را که مصرف کردم، تغییرات مثبتی در ظاهر به وجود آمد و احساس کردم که رو به بهبودی هستم اما وقتی دوباره مراجعه کردم، دیدم مانند برخی پزشکان، معاینه کرده، دارو می‌دهد و باز هم وقت بعدی برایم تعیین می‌کند که با وجود مشاهده تغییرات مثبت و بهبود در مشکل بیماری، تصمیم گرفتم دیگر ادامه ندهم زیرا مشکوک شده بودم.
 
در اینکه گیاهان دارویی و طبیعی موجود در عطاری‌ها شفابخش برخی دردها هستند، شکی نیست اما اینکه یک عطار ولو با استفاده از تجربه خود بخواهد ویزیت و معاینه کرده و برای آن هزینه دریافت کند، منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا هم اطمینان کافی به آن وجود ندارد و هم علم پزشکی را زیر سوال می‌برد ضمن اینکه از طرفی با توجه به تغییر سبک زندگی و همچنین مواردی مانند تحرک، تغذیه، آلودگی هوا و... برخی بیماری‌ها از جمله افزایش قند خون، دیابت، چربی کبد و مشکلات ریوی در جامعه، رواج یافته و از طرف دیگر، ارزان و در دسترس بودن عطاری‌ها و فروشندگان گیاهان داوریی در کنار سوءاستفاده برخی از عطاری‌ها سبب شده که اقبال و مراجعه مردم به این واحدها گاهی حتی بیشتر از مطب پزشکان باشد اما مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از داروهای گیاهی تا چه اندازه مورد اطمینان بوده و آیا تمام دردها را درمان می‌کند و یا اینکه فقط برای برخی بیماری‌های جزئی موثر است؟
 
همچنین مشاهده شده که برخی از عطاری‌های اقدام به عرضه داروهای روانگردان، مخدر، متادون و... می‌کنند که علاوه بر تخلف بودن، سلامتی جامعه را نیز تهدید می‌کند.
 
*‌ واحدهای مجوزدار را اتاق اصناف، بازرسی و نظارت می‌کند
 
مرتضی عزیزپور، رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه واحدهای عطاری و گیاهان دارویی جهت فعالیت از ما مجوز می‌گیرند، گفت: امکان دارد تعدادی هم بدون اخذ مجوز از اتحادیه، فعالیت کنند و ما از آن‌ها خبر نداشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می‌کند، اظهار داشت: کنترل اینکه یک واحد دارای مجوز و یا بدون مجوز فعالیت است را واحد بازرسی و اجراییات اتاق اصناف استان پیگیری می‌کند.
 
عزیزپور با بیان اینکه اگر خود ما هم متوجه شویم که واحدی بدون مجوز فعالیت می‌کند به اتاق اصناف گزارش می‌کنیم، خاطرنشان کرد: اتاق اصناف این گزارش‌ها را دریافت، پیگیری و در صورت نیاز اخطار می‌دهد.
 
*‌ طبابت عطاری‌ها غیرقانونی است
 
رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان زنجان در خصوص طبابت برخی عطاری‌ها با دریافت جق ویزیت، گفت: این اقدام، کاملاً غیرقانونی بوده و در صورت داشتن شاکی، قابلیت پیگیری دارد که آن هم از طریق اتاق اصناف است.
 
وی تصریح کرد: تا زمانی که شکایتی از یک واحد وجود نداشته باشد، اتحادیه راساً نمی‌تواند به تخلف آن واحد، ورود پیدا کند و واحدهایی که قرص‌های روانگردان و غیرمجاز می‌فروشند باید یک شاکی حقیقی یا حقوقی باشد تا ورود شده و به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.
 
عزیزپور افزود: البته واحدهای عطاری به صورت دوره‌ای توسط پلیس اماکن، اتاق اصناف و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کنترل می‌شوند که در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آن‌ها برخورد می‌شود اما اگر شکایتی هم وجود داشته باشد به آن‌ها رسیدگی می‌شود.
 
وی اظهار داشت: اگر واحدی را می‌شناسید که مراجعان را ویزیت کرده و پول دریافت می‌کند، اسامی آن‌ها را به اتحادیه بدهید تا تخلفشان از طریق بازرسان اتاق اصناف و یا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنیم.
 
*‌ عطار، طبیب نیست
 
رئیس اتحادیه صنف عطار و سقط‌فروشان زنجان با تاکید بر اینکه هرگونه طبابت توسط عطاری‌ها و فروشندگان گیاهان دارویی ممنوع است، گفت: عطار، طبیب نیست و به مثابه داروخانه برای نسخه‌پیچی است.
 
وی با بیان اینکه فروشندگان گیاهان دارویی مانند داروخانه‌ها فقط فروشنده دارو هستند، خاطرنشان کرد: همانطور که امکان دارد فردی در داروخانه، یک سوال کوتاه در مورد داروهایش از مدیر فنی بپرسید، سوالاتی تا این حد در عطاری‌ها نیز اِشکالی نداشته و عُرف است اما اینکه فردی، حق ویزیت دریافت کند صحیح نیست و برخورد می‌شود.
 
عزیزپور با اشاره به فعالیت 80 واحد عطاری فعال و دارای جواز کسب در شهرستان زنجان اظهار داشت: بین 20 تا 30 مورد هم در دست اقدام است.
 
وی در خصوص واحدهای عطاری پلمب‌شده طی یک سال اخیر به‌ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا یادآور شد: واحدی وجود نداشته که که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شود اما تعدادی به علت فروش قرص‌های بدون مجوز، پلمب شده و حتی در بین آن‌ها ابطال جواز کسب هم داشته‌ایم.
 
*‌ تغییرات غذایی سبب گسترش بیماری‌ها شده است
 
جلیل بابایی، متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به فرمایش امیرالمونین(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند: ای انسان! غذای شما همان داروی شماست؛ همانطور که صابون، لباس کهنه را مستهلک می‌کند، دارو هم بدن را مستهلک می‌کند.
 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حضرت علی(ع) این سخن را حدود 1400 سال قبل فرموده‌اند، نتیجه می‌گیریم که غذا، داروی اصلی انسان است زیرا آن موقع، داروی شیمیایی نبوده و تمام داروها گیاهی بوده است.
 
بابایی با بیان اینکه درمان دردها 2 الزام دارد، خاطرنشان کرد: الزام اول، روش و الزام دوم، تغذیه است و غذا می‌تواند دردها را درمان کند اما وقتی کسی سرطان دارد می‌گویند به او غذا ندهید پس چرا 80 سال قبل، سرطان وجود نداشت؟
 
وی افزود: غذا را تغییر داده و متعاقب آن سرطان را به وجود آورده‌اند و شیمیایی‌درمانی می‌کنند که در اصل، تجارت است.
 
*‌ روش، مهمتر از دارو برای درمان است
 
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه باید مردم به سمت گیاهان دارویی و غذاها سوق داده شوند، گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند 60 درصد درمان، روش است.
 
وی با بیان اینکه روش نه می‌تواند تحریم شود و نه پول و نه نگهداری می‌خواهد، اظهار داشت: فرض کنیم داروی گیاهی هم خیلی خوب است اما اگر روزی آتش‌سوزی شده و انبار داروهای گیاهی بسوزد و تمام داروها از بین بروند که نمی‌شود فرد از تپش قلب بمیرد اما اگر دارو هم از بین برود، روش، چیزی نیست که از بین برود.
 
بابایی با بیان اینکه برای مثال؛ می‌گوییم وسط غذا مایعات نخورید، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند خوردن مایعات در وسط غذا سبب بیماری است در حالی که 95 درصد مردم در وسط غذا آب و مایعات می‌خورند و همه هم مریض هستند.
 
وی با بیان اینکه به همین دلیل ابتدا روش‌ها را اتخاذ می‌کنیم، افزود: بنده در درمان‌هایم، فرد هرگونه بیماری که داشته باشد ابتدا روش‌ها را به طرف مقابل می‌گویم و بعد نسبت به مزاج آن شخص، میزان مصرف غذا و دارو را توصیه می‌کنم که با چه ترکیبی و چگونه مصرف کند.
 
متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه روش و تغذیه در درمان بیماری‌ها بسیار مهم است، گفت: متاسفانه آن چیزی که به وجود آمده این است که مردم به دنبال این هستند که برایشان قرص، تجویز شود.
 
*‌ افرادی که به بهانه دارو گیاهی ویزیت می‌کنند به دنبال تجارت هستند
 
وی با بیان اینکه افرادی که ویزیت کرده و داروی گیاهی تجویز می‌کنند به دنبال تجارت هستند، اظهار داشت: خداوند در سوره انعام می‌فرماید چهره هر شخص، پرونده پزشکی آن شخص است لذا بنده در درمان‌ها کمترین داروها را سفارش می‌کنم و اگر لازم شد، نحوه غذا خوردن را توضیح می‌دهم.
 
بابایی در خصوص اینکه گرفتن حق ویزیت از طرف عطاری‌ها و دارو گیاهی‌ها صحیح است یا نه اظهار داشت: پول گرفتن، مهم نیست؛ ای کاش پول بگیرند اما علت اصلی درد را پیدا کرده و درمان واقعی را به فرد بگویند.
 
وی ابراز کرد: برای مثال؛ در برخی موارد به فردی که آرتروز دارد، می‌گویند باید عمل شوی اما من قول می‌دهم برای همان فرد اگر 50 روز آن روش‌های فیزیکی که می‌گویم را انجام دهد، بهبودی کامل پیدا می‌کند.
 
بابایی تصریح کرد: پس باید ریشه‌یابی کرده و ببینیم که علت بیماری چیست و نسبت به آن، روش و تغذیه برای درمان ارائه دهیم.
 
این متخصص طب سنتی در پاسخ به اینکه آیا ویزیت عطاری‌ها دخاتل در علم شما نیست، گفت: ما مدعی این نیستیم که دخالت می‌کنند اما به هر حال، دخالت می‌کنند و قبلاً هم زیاد درگیر این موضوع بوده‌ام و حتی به خود من هم گفته‌اند که در علم پزشکی دخالت می‌کنی!
 
وی افزود: حتی پزشکان در یک استان گفتند که از وقتی بابایی به استان ما آمده، دکان ما بسته شده و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.
 
بابایی با بیان اینکه پزشکان نیز در علم ما دخالت می‌کنند، اظهار داشت: خود وزارت بهداشت نیز سر طب سنتی، شیره مالیده است زیرا دانشگاهی که 15سال است دانشکده طب سنتی در ان دایر شده فقط 6 فارغ‌التحصیل داشته است و این‌ها نمی‌خواهند طب سنتی، رونق بگیرد و می‌گویند همان شیمی‌درمانی و داروهای شیمایی بهتر است.
 
وی با بیان اینکه این همه شیمی‌درمانی انجام می‌شود و در آخر نیز نتیجه نمی‌دهد، تصریح کرد: طب سنتی را هم بنده 40 درصد قبول دارم اما بعضی چیزها در غذای ماست. برای مثال؛ آویشن از ابتدا در غذای ما بوده و الان هم هست و پونه هم بوده که در دوغ استفاده می‌شده است و حتی زنجبیل در آیه 17 سوره انسان اشاره شده اما متاسفانه تغییرات غذایی سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها شده است.
 

*‌ عطار، اجازه تشخیص بیماری را ندارد
 
مریم نوبرانی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه انتخاب با خود شخص است که بخواهد پیش متخصص طب سنتی برود یا اینکه پیش عطار برود که فقط تجربه کسب کرده است، گفت: نکته مهم این است که عطار، اجازه تشخیص بیماری را ندارد اما اینکه فردی به عطاری مراجعه کرده و بیماری خود را  بیان کند، مساله دیگری است.
 
وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، طب مکمل بوده و طب جایگزین نیستند.
 
نوبرانی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های خود محدودشونده داریم که علائم آن‌ها با مصرف گیاهان دارویی هم می‌تواند بهبود پیدا کند، اظهار داشت: این تفکر که این محصولات می‌توانند انواع بیماری‌ها را درمان کنند، صحیح نبوده و عطاری‌ها چنین اجازه‌ای ندارند.
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: این معاونت با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نسبت به تعیین محدوده فعالیت عطاری‌ها اقدام نموده که هدف، ساماندهی بهتر فعالیت عطاری‌ها است.
 
نوبرانی اظهار داشت: عطاری‌ها اجازه عرضه داروهای مخدر را ندارند و تنها اجازه دارند در محدوده فعالیت خودشان پیشنهاداتی را به بیمار بدهند در غیر این صورت، مداخله در تشخیص بوده و عطاری‌های متخلف تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
 
*‌ طب سنتی و گیاهان دارویی، طب مکمل هستند
 
این مسئول با بیان اینکه فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی به مردم خیلی مهم است، گفت: طب سنتی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، طب مکمل بوده و به سادگی و بدون طی کردن آزمایشات لازم نمی‌توان ادعا کرد که فرد با چنین محصولاتی قطعاً درمان خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: بعضی از داروهای با منشا گیاهی موجود در بازار، مجوزهایی از سازمان‌های معتبر دارند که در کل دنیا بوده و مختص ایران نیستند همچنین برخی از داروهای گیاهی، منشا طب سنتی ما را دارند که مردم باید بین این‌ها تفاوت قائل شده و همیشه در تعامل با پزشک به سراغ چنین داروهایی بروند.
 
نوبرانی تصریح کرد: این نکته را باید به خاطر داشت که تفکر نادرستی است که بگوییم داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی، بدون ضرر هستند و نمی تواند تفکر منطقی برای مصرف این نوع فرآورده‌ها باشد.
 
وی تاکید کرد: داروهای غیرمجاز مانند قرص‌های روانگردان، مخدر و... نباید در عطاری‌ها عرضه شود.
 
*‌ گاهی خود مردم، زمینه سوءاستفاده عطاری‌ها را فراهم می‌کنند
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، خود مردم را یکی از مهمترین دلایل سوءاستفاده عطاری‌ها دانست و گفت: زیرا مردم، راغب به مراجعه به عطاری‌ها هستند که همین امر سبب اوج گرفتن فعالیت آن‌ها شده تا جایی که متاسفانه برخی عطاری‌ها اقدام به برداشتن خال می‌کنند که جزء وظایف آن‌ها نیست.
 
وی اظهار داشت: نکته بعدی که باید برای مردم اطلاع‌رسانی شود این است که اگر محصولی را دریافت می‌کنند، دقت کنند که آیا   محصول، مجوز دارد یا ندارد.
 
نوبرانی با تاکید بر اینکه عطاری‌ها مجاز به عرضه هر نوع فرآورده‌ای نیستند، خاطرنشان کرد: عطاری‌ها فقط باید محصولات با منشا گیاهی مجوزدار را عرضه کنند و به هیچ وجه اجازه فروش ترکیبات شیمیایی را ندارند.
 
وی افزود: اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی این موارد می‌تواند کمک زیادی به خود مردم کرده و در صورت تخلف نیز با متخلفان برخورد می‌شود.
 
نوبرانی گفت: مردم باید از عواقب برخی بیماری‌ها و اینکه اگر درمان با محصولات گیاهی، موثر نباشد و درمان اصلی را به تعویق بیندازد چه عواقبی را متوجه بیمار خواهد کرد، مطلع شوند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ، تاریخ انتشار: 7  بهمن  1399  ، کدخبر: 1701763، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین