پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
زنگنه: تولید نفت ایران امسال از 4 میلیون بشکه عبور می‌کند /کاردر: فرآیند اجرایی قراردادهای جدید نفتی آغاز شد
شعارسال: * انتشار فراخوان مناقصه‌های جدید نفتی

معاون وزیر نفت نیز در این همایش از اعلام فراخوان اولیه برای ارزیابی صلاحیت شرکت‌های خارجی متقاضی حضور در مناقصههای قراردادهای جدید نفتی خبر داد و گفت: این قراردادها وارد فاز اجرایی شده است.علی کاردر اعلام کرد: فراخوان از روز گذشته در روزنامه‌های داخلی و خارج از کشور منتشر شده است و شرکت‌های خارجی متقاضی، ظرف یک ماه آینده اطلاعات موردنیاز را در اختیار ما قرار خواهند داد. به گفته وی پس از دریافت اطلاعات، فهرست اولیه شرکت‌های واجد شرایط برای حضور در مناقصههای قراردادهای جدید نفتی آماده و سپس نخستین مناقصه برگزار می‌شود.

* ٥١٥ طرح و 2 هزار زیرپروژه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران

معاون وزیر نفت گفت: هم‌اکنون ٨٨ طرح، ٥١٥ طرح و ٢ هزار زیرپروژه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که با احتساب نیاز به انعقاد ٢ قرارداد به ازای هر زیرپروژه، حدود ٤ هزار قرارداد منعقد خواهد شد. کاردر افزود: قراردادهای ما نتیجه‌محور و میدان‌محور خواهد بود به طوری که در آینده پرداخت‌ها نه به ازای صورت‌وضعیت بلکه به ازای میزان تحقق اهداف صورت می‌گیرد.

به گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی)، میزان تولید نفت ایران به سطح تولید پیش از تحریم نزدیک شده و حدود چهار میلیون بشکه در روز است. وزیر نفت با بیان این مطلب در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو گفت: ظرفیت تولید نفت کشور در نیمه نخست امسال به‌طور میانگین سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز بوده است که براساس اهداف و برنامه آتی توسعه بالادستی بخش نفت و گاز، ظرفیت تولید نفت خام کشور تا پایان سال از مرز 4 میلیون بشکه در روز عبور می‌کند و به مرور تا سال 99 به 4 میلیون و 630 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

بیژن زنگنه اعلام کرد: توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی اولویت نخست صنعت نفت کشور به شمار می‌آید و در بخش نفت نیز میادین نفتی غرب کارون اهمیت اول توسعه را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته وزیر نفت با بهره‌برداری از چند فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، برداشت گاز ایران از این میدان گازی با قطر برابر می‌شود. تاکنون فازهای ١٢، ١٥،١٦ و بخشی از فازهای ١٧ و ١٨ به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان امسال نیز بخش باقی مانده فازهای ١٧ و ١٨، فاز ١٩ (معادل ٢ فاز استاندارد) ٢٠ و ٢١ به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال قرارداد توسعه فاز ١١ امضا شود و مجموعه کارهای صنعت نفت در بخش بالادستی میدان پارس جنوبی تا سال آینده (٩٦) به پایان برسد.زنگنه همچنین گفت:هم‌اکنون روزانه بیش از ٢٠٠ هزار بشکه از میدانهای غرب کارون برداشت می‌شود، افزایش ضریب بازیافت در این منطقه بسیار حائز اهمیت است.

* آغاز بـرداشـت نـفت از لایـه پارس جنوبی تا پایان سال

پس از سال ها، امسال نخستین برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی را خواهیم داشت و امیدواریم در قالب قراردادهای جدید نفتی، ادامه توسعه فاز دوم و افزایش ضریب بازیافت از این میدان را به سامان برسانیم.

وزیر نفت با بیان این خبر تأکید کرد: همان گونه که تأخیر در برداشت از میدانهای مشترک می‌تواند به افزایش برداشت طرف مقابل از این میدانها منجر شود، تأخیر در اجرای طرح‌های ازدیاد برداشت نیز به از دست رفتن سرمایههای ملی منتهی خواهد شد.

زنگنه با یادآوری اینکه متأسفانه چه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه پس از انقلاب، موضوع افزایش ضریب بازیافت آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، عنوان کرد: الگوی جدید قراردادهای نفتی به طور عمده پاسخگوی نیاز کشور به افزایش ضریب بازیافت است و امیدواریم این هدف محقق شود.

* ٧٠٠ هزار بشکه تولید میانگین میعانات گازی ایران

وزیر نفت، میانگین تولید میعانات گازی را تا پایان امسال حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: تا سال ٩٧ به روزانه یک میلیون بشکه خواهد رسید. همچنین ظرفیت تولید گاز غنی کشور اکنون ٨٣٥ میلیون مترمکعب در روز است که تا پایان امسال به حدود ٩٠٠ میلیون مترمکعب می‌رسد و سال ٩٩ از هزار میلیون مترمکعب در روز فراتر می‌رود. وزیر نفت از نیاز صنعت نفت به حدود ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تحقق اهداف برنامه پنجساله ششم توسعه خبر داد و گفت: بیش از ١٣٠ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری نیاز بخش بالادست صنعت نفت است و صنعت پتروشیمی به بیش از ٥٠ میلیارد دلار و پالایشگاهها به حدود ١٥ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند.

وی توسعه ال ان جی در مقیاسهای بزرگ و کوچک را از برنامه‌های آینده وزارت نفت خواند و افزود: توسعه شبکه انتقال گاز و گسترش شبکه گازرسانی به کل جمعیت کشور ظرف یکسال و نیم آینده و صادرات گاز به همسایگان از دیگر اهداف پیش روی ماست.

* ٥٠ میلیارد دلار طرح در صنعت پتروشیمی ایران

وزیر نفت با بیان اینکه در مجموع ٥٠ میلیارد دلار طرح در صنعت پتروشیمی ایران دنبال می‌شود، گفت: امسال سال طلایی صنعت پتروشیمی است و امیدواریم تا پایان امسال حدود پنج میلیارد دلار به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه شود. وی گفت: صنعت پتروشیمی در دوران تحریم، در ارز‌آوری مثبت برای کشور نقش مؤثری ایفا کرد.

* صادرات روزانه ٢٠ میلیون لیتر نفت گاز

زنگنه در ادامه به موضوع پالایش نفت اشاره کرد و با بیان اینکه با اقدام‌های جدی که سال‌های گذشته انجام شده است، مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش یافت، گفت: در حالی که ایران سه سال گذشته واردکننده گازوئیل بود، هم‌اکنون به صادرکننده این فرآورده بدل شده است. وی افزود: ما هم‌اکنون روزانه

٢٠ میلیون لیتر نفت گاز صادر می‌کنیم.

وزیر نفت همچنین به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی فاز نخست این پالایشگاه، ایران نه‌تنها از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شود بلکه صادرکننده فرآورده‌های نفتی و این فرآورده خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5، تاریخ انتشار: سه شنبه 27 مهر 1395، شماره: 6336 .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین