پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
اسماعیلی گفت: مجوز مؤسسه فعالان قرآنی در اختیار و از وظایف حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و طبیعتاً نظام صنفی کشور نمی‌تواند ورود کند، چون جنس مخاطب نظام صنفی کشور کالا و خدمات تجاری است.
شعار سال: سید فخرالدین اسماعیلی،  روز گذشته ۲۰ فروردین، در دومین مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، اظهار کرد: اساساً اتحادیه‌ها در تمام جوامع توسعه‌یافته نشان از رشد و بالندگی و توسعه‌های اجتماعی است، اتحادیه‌ها ایجاد شدند تا نقش واسطه‌گری و تسهیلگری را ایفا کنند.

وی ادامه داد: واسطه‌گری برای تبیین و اینکه طرح‌ها و برنامه‌های مؤسسات را نزد نهاد‌های ذی‌ربط تبیین کرده و ان‌شاءالله منجر به تأمین منابع و تصمیم شود و تسهیلگری از حیث اینکه بتوانند مراحل صدور مجوز و وصول تسهیلات بانکی و سایر تسهیلاتی که در نظام فرهنگی کشور وجود دارد از جمله بیمه فعالان قرآنی را تسهیل کنند.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت گفت: در دفتر قرآن و عترت هر آنچه مربوط به مؤسسات، از بدو تأسیس تا تمدید، تعلیق و انحلال است، صورت خواهد گرفت.

پایش بیمه ۴۵۰۰ فعال قرآنی

وی با اشاره به پایش بیمه فعالان قرآنی اظهار کرد: این طرح در این دفتر در حال انجام است به نحوی که در فاز اول بیش از ۴۵۰۰ نفر از بیمه‌شدگان قرآنی کشور مورد پایش قرار گرفتند البته با سامانه‌ای که فاز اول آن در ماه مبارک رمضان رونمایی خواهد شد، توانستیم مربیان را به یک حداقلی از ساماندهی برسانیم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم کلاس‌ها، نظام آموزش، گواهینامه‌ها و سرفصل‌ها را در این سامانه بگنجانیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تاکنون آمار صحیحی از فعالان قرآنی در دسترس نبوده است، گفت: با طراحی این سامانه، از نیمه دوم امسال تقاضای مدارک را به حداقل خواهیم رساند و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی در حال شکل‌گیری است که مبنای حمایت‌ها، نظارت‌ها و رتبه‌بندی مؤسسات و اعطای بیمه فعالان قرآنی به مربیان خواهد بود، بنابراین از مؤسسات درخواست می‌شود پس از رونمایی از سامانه، اطلاعات خود را به طور دقیق در این سامانه وارد کرده تا به یک تصمیم صحیح برسیم، اتحادیه‌ها نیز باید نقش واسطه‌گری و تسهیلگری خود را در این طرح به جد ایفا کرده تا بتوانیم به تصمیم درستی برای ارائه خدمات به مؤسسات برسیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری سی و یکمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در روز شنبه، ۲۱ فروردین با سه دستور جلسه گزارش هیئت از ابتدای تأسیس تاکنون، بررسی پرونده خاص در یکی از استان‌ها و بررسی اعطای مجوز فعالیت به دو مؤسسه خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار است که تعداد مؤسساتی که متقاضی مجوز هستند، به زیر ۱۵ مورد می‌رسد و تاکنون هیچ پرونده‌ای نیست که از سوی این هیئت تعیین تکلیف نشده باشد.

تسهیل مجوز تأسیس مؤسسه برای فعالان قرآنی

اسماعیلی در پاسخ به درخواست یکی از فعالان قرآنی استان یزد، مبنی بر نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط برای دریافت مجوز تأسیس مؤسسه از سوی فعالان قرآنی، گفت: هیچ فرقی برای هیئت رسیدگی ندارد که فعال قرآنی اعم از قاری، حافظ و مدیر قرآنی مدرک مرتبط با امور قرآن یا عترت نداشته باشد و اساساً مدرک در درجه‌های بعدی اولویت قرار دارد به نحوی که در حال حاضر سه نفر حافظ ۱۰، ۱۵ و حتی ۵ جزء قرآن و همچنین سه نفر از مربیان قرآنی با هر مدرک تحصیلی تقاضای فعالیت و تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت را داشته باشند، قطعاً موافقت خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال دیگر این فعال قرآنی، صدور مجوز را از وظایف حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و با اشاره به نظام قانون صنفی کشور، بیان کرد: براساس مصوبه‌ای که ۲۷ شهریور ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت، تأسیس هرگونه انجمن، کانون و مؤسسه فرهنگی منحصراً در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

اسماعیلی افزود: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه هیئت رسیدگی مدغم شده بود و سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشترکاً اقدام به صدور مجوز می‌کردند هیئت رسیدگی مشترک شد که بر اساس همین ماده واحده در سال ۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل مجوزی که به سازمان سینمایی، کتاب، تئاتر و گروه‌های مختلف هنری اعطا می‌کند، مجوز مؤسسات قرآنی را بار دیگر به بدنه حاکمیت برگرداند و البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اتفاق نظر داشتند که سازمان تبلیغات هم بتواند مجوز تأسیس مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت را صادر کند. این مجوز مؤسسه در اختیار و از وظایف حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و طبیعتاً نظام صنفی کشور نمی‌تواند ورود کند، چون جنس مخاطب نظام صنفی کشور کالا و خدمات تجاری است، هیچ مؤسسه و اتحادیه فرهنگی در کشور سراغ ندارید که از نظام جامع صنفی کشور مجوز دریافت کرده باشد، البته طبیعتاً در این زمینه با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جنس فعالیت و خدمات مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اساساً فرهنگی است و تجارت و کسب و کار نیست، در زمره وظایف حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اصلاح باور‌ها باعث تحول در فعالیت‌های قرآنی می‌شود

محمدحسین کاظمی، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان یزد نیز در این مراسم، اظهار کرد: دغدغه یک مؤسسه قرآنی، ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی و جذب مشارکت حداکثری اقشار مختلف است، اما آنچه باید مورد توجه باشد حفظ و نگهداری افرادی است که اکنون در حال فعالیت در عرصه قرآن و عترت هستند و باید مورد تشویق قرار گیرند تا جذب حداکثری از طریق همین افراد محقق شود.

وی ضمن گلایه از اینکه در جامعه به فعالان قرآنی ارزش و بها داده نمی‌شود، بیان کرد: باید تفکر و باور درست به قرآن‌پژوه القا شود تا احساس سربلندی در جامعه داشته باشد البته لازمه این امر، اصلاح باور‌ها است.

کاظمی ادامه داد: گاهی باور‌های مخربی در ما وجود دارد که به قرآن پژوه القا می‌شود یا گاهی باور‌های مخربی که در ذهن قرآن پژوه وجود دارد، پاسخی بر آن نیست و حتی قابلیت اصلاح نداریم و این موارد مشکل‌ساز می‌شود.

وی از برگزاری دوره‌ای ویژه حافظان یک ساله قرآن در راستای تبیین جایگاه و ایجاد عزت نفس در قرآن‌پژوه خبر داد و افزود: این دوره از سال ۹۰ در حال برگزاری است و اکنون برای قرآن پژوهان به صورت گسترده برگزار می‌شود و البته لازم است مؤسسات قرآنی از این آموزه‌ها بهره‌مند شوند تا خود موفق شده و زیرمجموعه‌ای موفق داشته باشند و در این صورت تحولی در فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته و جذب حداکثری محقق می‌شود.

ترویج صحیفه سجادیه همت مؤسسات را می‌طلبد

مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این مراسم، اظهار کرد: فعالان و مؤسسات قرآن و عترت استان یزد در ایجاد اتحاد و یکپارچگی و فعالیت‌های خالصانه در کشور پیشرو بوده‌اند و آنچه قرار است به توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی منجر شود، با نیت اخلاص مشارکت فعال داشته‌اند.

وی ضمن تبریک به اعضای هیئت مدیره جدید، گفت: امیدواریم طرح‌ها و برنامه‌ها به خوبی برنامه‌ریزی و به پیش برده شود و استان یزد کما فی‌السابق از استان‌های در واقع پیشرو در این حوزه خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به معرفی استان به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه، بیان کرد: خوشبختانه استان یزد از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و می‌تواند این محوریت و مرکزیت ترویج فعالیت‌های مربوط به دعا و صحیفه سجادیه را با عنوان متن ناب دعا در اندیشه مسلمان‌ها ترویج و این ردا و بیرق را در دست گیرند، در این راستا برنامه مدونی تهیه شده و امیدواریم با همفکری و همکاری مؤسسات قدم به قدم به پیش برده شود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری قرآن، تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۶۳۳۲۳، www.yazd.iqna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
چقد برای ترویج قران نیاز به موسسات با بودجه های معقول داریم واقعا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین