پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۸۵۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
رئیس اتاق بازرگانی تهران با طرح ادعای انعقاد قرارداد خرید ۶ میلیون دز واکسن توسط بخش خصوصی گفت: این واکسن‌ها با هدف تزریق به کارکنان بخش‌های تولیدی وارد می‌شود و شرکت‌های واردکننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن‌ها نخواهند داشت.
شعار سال: مسعود خوانساری امروز در بیست و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: اخیرا در پیک چهارم کرونا مبتلایان روز به روز در حال افزایش هستند و تعداد فوتی ها ناشی از این بیماری نیز در حال افزایش است و پیش بینی می شود که در هفته های آتی گسترش این ویروس در کشور بیشتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: براین اساس بسیاری از بخش های اداری و خدماتی تعطیل و یا با پرسنل کمتری اداره می شود اما به دلیل اهمیت بخش تولید این بخش امکان تعطیل شدن در ایام کرونایی را ندارد لذا تولید باید کماکان با قدرت ادامه یابد اما بهرحال نگرانی ناشی از ویروس کرونا در بخش تولید نیز بسیار زیاد است و لذا تنها مساله ای که می تواند این نگرانی را برطرف کند، تزریق واکسن به پرسنل و کارکنان بخش تولیدی کشور است.

وی اظهار داشت: با آغاز تزریق واکسن در بسیاری از کشورها، زندگی در این کشورها در حال عادی شدن است و یا به سمت عادی شدن در حرکت هستند اما در کشور ما به دلیل خرید دیرهنگام واکسن و همچنین موضوع تحریم ها نتوانسته ایم به اندازه کافی واکسن خرید کنیم و لذا در زمینه تزریق واکسن با تاخیر روبرو هستیم.

خوانساری با بیان اینکه براساس اخبار گفته می شود که تمامی کادر درمان تا پایان هفته واکسینه می شوند، گفت: بنابراین تا زمانی که این واکسن به سایر اقشار جامع برسد زمان بر است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: لذا اتاق بازرگانی تهران به عنوان مسئولیت اجتماعی برای واردات واکسن با توجه به تاکید رئیس جمهور اقداماتی را انجام داد و با برگزاری جلساتی با واردکنندگان و تولید کنندگان معتبر دارو در داخل کشور از آنها خواستیم که در این زمینه اقدامات موثری انجام دهند.

* واردات 6 میلیون دوز واکسن کرونا با ارز آزاد برای کارگران واحدهای تولیدی

خوانساری گفت: در حال حاضر اکثر کمپانی های ساخت واکسن کرونا، واکسن های خود را پیش فروش کرده اند و عملا بازار خالی از واکسن است اما با تجربه و تخصص شرکت های ایرانی قراردادهایی برای خرید واکسن منعقد شده و این شرکت ها موفق شده اند تا خرید 6 میلیون دوز واکسن کرونا را منعقد کنند.

وی اظهار داشت: با انجام مراحل اداری فاز به فاز این واکسن های خریداری شده به کشور وارد می شود اما هدف واردات این واکسن ها بکارگیری این واکسن ها و در اصل تزریق این واکسن ها برای تزریق به کارگران بخش های تولیدی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان به موضوع تولید اظهار داشت: لذا ما امیدواریم در سال جاری در جهت عمل به فرمایشات ایشان با واردات این واکسن و تزریق آن به کارکنان های بخش های تولیدی مانع از ایجاد اخلال در امر تولید شویم.

وی گفت: واردات این واکسن های توسط بخش خصوصی با ارز آزاد انجام می شود لذا انتظار داریم که صاحبان مشاغل، کارخانه ها هزینه ها را بر عهده بگیرند و مانع تحمیل هزینه تزریق این واکسن ها به کارگران شوند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: شرکت های وارد کننده نیز هیچ منفعت اقتصادی از واردات این واکسن ها نخواهند داشت و این واکسن ها با قیمت تمام شده عرضه می شود.

خوانساری اظهار داشت: این واکسن ها با مجوز وزارت بهداشت وارد می شود و امیدواریم با نظارت ستاد ملی کرونا به طور کامل توزیع شود.

* امیدواریم کسری بودجه باعث افزایش تورم نشود

خوانساری در ادامه با اشاره به آمارهای اعلامی صندوق بین المللی پول بیان داشت: این صندوق بطور میانگین رشد اقتصادی جهان را در سال 2021 پنج و نیم درصد پیش بینی کرده است و رشد اقتصادی چین را 8 درصد برآورد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: چین در بین کشورهای قدرتمند تنها کشوری بود که در سال 2020 علیرغم وجود کرونا رشد اقتصادی مثبت 2.3 درصدی را داشت در حالی که رشد اقتصادی آلمان در این سال به میزان 5 درصد رشد اقتصادی منفی داشت.

وی بیان داشت: رشد اقتصادی ایران در سال 2021 را به میزان 2.5 درصد پیش بینی کرده و این صندوق میزان تورم را 39 درصد تورم پیش بینی کرده است که امیدواریم با کسری بودجه این تورم بیشتر نشود.

خوانساری افزود: رشد موجودی سرمایه خالص در سال 98 برای اولین بار در کشور منفی شد و سرمایه گذاری نسبت به استهلاک منفی شد و یکی از عوامل اصلی آن بخش خروج سرمایه بود.

* ایران اولین خریدار خارجی مسکن در ترکیه

وی اظهار داشت: در سال 2020 براساس آخرین گزارش معتبر از ترکیه ایرانی ها 7 هزار و 189 واحد مسکونی را در این کشور خریداری کرده اند و در سه ماهه اول سال 2021 نیزهزار و 600 واحد مسکونی را در این کشور خریداری کرده اند و در اصل اولین خریدار خارجی واحدهای مسکونی در ترکیه هستند و بعد از ایران نیز روسیه و عراق به عنوان اولین خریداران واحدهای مسکونی در این کشور هستند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: موضوع خروج سرمایه ها از ایران باید بطور جدی آسیب شناسی شود ضمن اینکه باید به این نکته توجه کرد که سرمایه ایرانیان برای خریدهای این چنینی در کشورهای تاجیکستان و گرجستان نیز صرف می شود.

خوانساری با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان پشتیبانی و مانع زدایی از تولید اظهار داشت: تنها علاج اقتصادی کشور بحث تولید است.

وی افزود: براساس گزارشات مختلف از مجلس و دولت اقداماتی توسط ستادهای مختلف در یک ماه اخیر ایجاد شد تا موانع از سر راه تولید برداشته شود و امیدواریم اقدامات جدی در این مورد انجام شود و این موضوع نیز در حد شعار باقی نماند.

* مهمترین عامل بازدارنده تولید دخالت دولت است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهترین عامل بازدارنده در تولید بحث دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد کشور و تصدی گرها است که عامل رکود و عدم رشد است و تولید با این وضعیت نمی تواند رشد کند.

خوانساری با اشاره به تشکیل قرارگاه مرغ بیان داشت: این موضوع نیز یکی از موارد دخالت دولت در امر تولید است و اگرچه ایران در زمینه تولید مرغ در دنیا تقریبا جزء 10 کشور اول دنیا است اما با توجه به شرایط تولید برای این موضوع قرارگاه تشکیل می شود و علت آن هم دخالت دولت است.

وی افزود: تولید مرغ در ایران توسط بخش خصوصی است اما واردات مواد اولیه آن و توزیع این محصول توسط بخش خصوصی انجام می شود لذا این مسائل منجر به بروز مشکلات در بحث تولید و توزیع مرغ می شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: دور باطل ضابطه سازی نیز به تولید لطمه می زند و انصافا اگر قرار باشد شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها عملیاتی شود نیازمند یک عزم جدی در کشور هستیم.

وی افزود: مهمترین نیاز کشور بحث حفظ سرمایه های داخلی در کشور است و از فرار سرمایه ها جلوگیری شود و این موضوع هم در صورت تقویت تولید و رفع موانع تولید فراهم می شود.

خوانساری اظهار داشت: لذا اتاق بازرگانی تهران موانع اساسی بر سر راه تولید را بصورت مکتوب تدوین کرده که این موارد را برای اطلاع روسای قوا برای آنها ارسال می شود.

وی اظهار داشت: یکی از عامل و موانع اصلی تولید تورم است و در سال جاری پیش بینی 39 درصد تورم را داریم که اگر کسری بودجه زیاد باشد قطعا این تورم افزایش خواهد یافت.

خوانساری گفت: از موانع دیگر تولید بحث ارز چند نرخی است که ضربه جدی به تولید می زند که در بودجه 1400 باز هم ارز چند نرخی و یا حداقل دو نرخی را خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: هدفمند نبودن یارانه نیز مانع جدی تولید است و براساس آخرین آمار سازمان انرژی جهانی سوبسید انرژی که توسط ایران پرداخت می شود به میزان 86 میلیارد دلار است که با دلار 25 هزار تومانی هزاران هزار میلیارد تومان فقط یارانه سوخت ایران می پردازد.

خوانساری بیان داشت: موانع دیگر نیز بر سر راه تولید در کشور وجود دارد که صدور بخشنامه ها و دستورالعمل ها از جمله این مسائل است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 14000131000030، www.farsnews.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
بايد هزينه اين دز واكسن هارو خود كارفرما بده تا كارگران از اين هزينه ها معاف باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین