پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۴۰۸۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
تغییرات گسترده اقتصادی در ایران باعث شده است که بسیاری از اقشار تاثیرگذار در جامعه سبک و نوع زندگی خود را تغییر دهند برخی با از دست دادن شغل خود مجبور شدند به سمت کار‌های کاذب کشیده بشوند مانند کارگرانی که بعد از تعطیلی کارخانه‌ها به سمت دست‌فروشی و فعالیت‌های روز مزد کشیده شده‌اند که همین موضوع باعث شده تا نه‌تن‌ها کنش و واکنش آن‌ها در جامعه تغییر کند بلکه دید جهان بینی آن‌ها هم به جهان پیرامون خود تغییر کند. این موضوع فقط به فرد باز نمی‌گرد، زیرا اکثرایت قابل توجه این نفرات سرپرست خانواده هستند و نوع شغل و نوع درآمد خانواده فرد را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شعار سال: از این رو طیف معلمان در ایران هم دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا سبک زندگی معلمان تغییرات بسیاری را به خود ببیند فردی که باید با دانش خود نسل‌های آینده کشور را بسازد حالا مجبور است با عضویت در «اسنپ و تپسی» گذران زندگی بکند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما را با فعال صنفی معلمان می‌خوانید.
 
محمد نیک‌نژاد، فعال صنفی معلمان و کارشناس آموزش و پرورش با انتقاد از پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش به مناسب روز معلم می‌گوید: «مطالبات صنفی معلمان که در واقع ستون وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شوند در درجات پایین‌تر قرار دارد. در روز معلم به‌جای آنکه وزیر آموزش و پرورش خبر خوشی در مورد وضعیت کنونی معلمان بدهد متنی در رسانه‌ها مطرح کرده است که فاصله زیادی با وضعیت کنونی ما دارد.»

او با شاره به وضعیت اقتصادی این روز‌های معلمان ادامه می‌دهد: «سال‌هاست که مسوولان وزارت‌خانه شعار افزایش دستمزد می‌دهند، ولی این شعار‌ها کار به جایی نمی‌برد. همواره شاهد افزایش حقوق کارمندان هستیم، ولی تغییری در فیش حقوقی ما رخ نمی‌دهد. از دوره دولت نهم قرار است تا حقوق معلمان افزایشی ۶۰ درصدی داشته باشد، ولی این هم در حد شعار باقی مانده است از سوی دیگر با این افزایش نرخ اجناس و تورم و … آن ۶۰ درصد هم کفاف زندگی ما را نمی‎دهد.»

این فعال صنفی با توصیف وضعیت درآمدی معلمان اضافه می‌کند: «فیش حقوقی یک معلمی که ۳۰ سال در آموزش و پرورش خدمت کرده است بیش از شش میلیون و پانصد هزار تومان نیست که باتوجه به پرداخت اقساط وام و … نهایت موجودی او به ۴ میلیون تومان هم نمی‌رسد. با این ۴ میلیون تومان در شهری مانند تهران که می‌گویند خط فقر به ۱۱ میلیون تومان رسیده است چه باید کرد.»

او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «با این شرایط یک معلم باید به فکر شغل دوم باشد که راهی نیست جز اینکه به اسنپ و تپسی و شغل‌های پاره وقت روی بیاورند. در حال حاضر حضور معلمان در شغلی‌هایی مانند رانندگی و … به امری عادی تبدیل شده است و با این روندی که پیش می‌رویم باید بگوییم معلمی به شغل دوم تبدیل خواهد شد و دیگر توانی برای تدریس در مدارس باقی نمی‌ماند. بااین شرایط باید گفت که انگیزه همکاران ما برای تدریس کاهش پیدا کرده است.»

نیک‌نژاد خطاب به مسوولان آموزش و پرورش می‌گوید: «از زمانی که ویروس کرونا اپیدمی شده است معلمان و دانش‌آموزان را رها کرده‌اند از یک سو می‌گویند که باید تنها از برنامه «آموزشی شاد» استفاده کنید در حالی که خودشان اعلام می‌کنند حدود نیمی از دانش‌آموزان توانایی خرید تلفن همراه را ندارند. این انتقاد به دولت وارد است که چرا از افرادی که اشرافی به وضعیت معلمان ندارند را بر مسند وزارت می‌گذارد. در واقع معلمان جایی ندارند که جان‌پناه بگیرند.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۱۴اردیبهشت ۱۴۰۰، faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
اونم تو این شرایط کرونایی این رو حتم داشته باشبد اگر شرایط به این وضع بمونه مردم اصلا تحمل نمیکنن
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
فاجعه است ... فاجعه آن زمانی مشخص می شود که سیستم آموزشی با مشکل مواجه شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین