پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
محوطه باستانی چگاسفلی بعنوان یکی از محوطه‌های باستانی کشور با تاریخ احتمالا پیشاعیلامی، مورد کم توجهی‌های زیاد قرار گرفته و اهمال میراث فرهنگی و بنیاد مسکن در انتقال روستا، روز به روز به دامنه تخریب می‌افزاید. گویا در این کشور، جایی برای دلسوزان به تاریخ وجود نداشته و تاریخ رفته رفته در حد داستان و روایات گذشتگان در حال تقلیل یافتن است. یادمان نرود که کشوری که تاریخ ندارد، مسلما در فلسفه و سیاست ضعف‌های بنیادین خواهد داشت. نگاهش به حال تقلیل یافته و ژرف اندیشی بینانسلی را کنار خواهد نهاد.
شعار سال: می‌گویند همتای آن در بین میراث‌های ۶ هزار ساله خاورمیانه تا به حال وجود ندارد! چگاسفلی، محوطه‌ای باستانی متعلق به دوران ۳۸۰۰ تا ۴۷۰۰ پیش از میلاد در شهرستان بهبهان استان خوزستان. واقع در دشت زیدون و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره که به رغم تاکید فراوان باستان‌شناسان ایرانی و خارجی برای محافظت از این محوطه باستانی تمام مسیر حدود ۱۰۰ متری خیابانی که از وسط روستای چگاسفلی می‌گذرد به عمق حدود ۴۰ سانتی‌متر به منظور جدول کشی کنده شده است. برای چگاسفلی گاز می‌کشند و چاه حفر می‌کنند؟ شاید مردم روستایی متوجه اهمیت سرزمین خود نبوده یا مجبور به تخریب منجر به سکونت باشند. اما به مسئولان استان چه می‌توان گفت؟ آیا با انتقال ۴۰ خانه به جای دیگر، نمی‌توان یک تاریخ را نجات داد؟ مسئولان ملی ما چه نظری دارند؟

تعداد بازدید : 7

باتوجه به آنکه چگاسفلی در عرصه تپه وجود دارد و لایه‌های باستانی چگاسفلی در سطوح بالایی قرار دارند، می‌توان گفت بخشی از تاریخ در محدوده بزرگی از تپه طی دو روز به طور کامل از بین رفته است. این در حالی است که اهمیت این منطقه همسان با شوش است، اما از آن جایی که کاوش‌ها در زمان کشف شوش دقیق و حرفه‌ای نبوده، چگاسفلی شانس دوباره‌ای را برای باستان‌شناسان فراهم کرده تا به طور دقیق به مطالعه آن بپردازند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین