پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۴۵۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: برای حل مشکلات بخشی از امور حاکمیتی آموزش و پرورش، نیازمند حکم معاون رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش در ساختار اداری کشور یک ضرورت است.
شعار سال: محمدعلی جواهری کاشانی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و مسؤول مرکز بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های استادی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم به این نکته توجه کنیم که امور آموزش و پرورش در جایگاه قانونی به عنوان یکی از امور حاکمیتی است، چرا که با همه آحاد جامعه به صورت مستقیم ارتباط دارد.

وی ادامه داد: آینده هر جامعه‌­ای را در وضعیت فعلی آموزش و پرورش باید دید و رفع نقص هر مشکلی از وضعیت فعلی آن، ترسیم بهتر جامعه در آینده است یعنی اگر می‌خواهید آینده را بسازید، از مدرسه باید شروع کنیم.

 ۱۰ درصد از سند تحول اجرا شده است

جواهری اضافه کرد: مخاطبین بحث ما پیرامون مقوله تربیت یا آموزش و پرورش فعلی به لحاظ آماری، حدود ۴۱ میلیون نفر هستند یعنی ۱۵ میلیون متربی یا دانش آموز و نزدیک به یک میلیون مربی یا معلم و ۲۵ میلیون اولیا که فرزندان خود را به امانت در قریب بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه در سطح کشور تحویل می‌دهند تا تعلیم و تربیت و عدالت تربیتی مبتنی بر اسناد تحولی انجام پذیرد.

وی افزود: متاسفانه با عنایت به شاخص‌های مترتب بر اهداف و زیرنظام‌ها یعنی ۸۱ شاخص، به جرأت شاید بتوان گفت ۱۰ درصد آن به صورت پراکنده انجام شده است.

هنجار ادبیات مدرسه موفق معطوف به موفقیت در کسب رتبه کنکور است

مسؤول مرکز بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های استادی دانشگاه فرهنگیان در خصوص بیشترین مشکلات آموزش و پرورش، اظهار کرد: متأسفانه عده‌­ای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی به عنوان مسؤول همزمان هم مسؤول اسناد تحولی جمهوری اسلامی بودند و هم مسؤول پیگیری جریان ۲۰۳۰ بودند و کشور را دچار اسناد آموزش و پرورش متضاد دوگانه کردند و در این فضا، ذوقیات خود را نیز تست می­‌کردند که می‌توان به پیاده‌سازی بلاتکلیفی در آموزش و پرورش، تضعیف دانشگاه فرهنگیان، کاهش جذب دانشجو معلم، بلاتکلیفی و صنفی تلقی کردن مشکلات منابع انسانی در سطوح معلمان، استادان و کارکنان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شرط اجرای مأموریت تربیت محوری آموزش و پرورش، رعایت امانت داری و تعهد نسبت به دو نهاد خانواده و نهاد دین است، گفت: خانواده با همراهی مدرسه می‌تواند تعیین وضعیت کرده و گامی کوچک در جهت موفقیت بردارند؛ متاسفانه هنجار ادبیات مدرسه موفق معطوف به موفقیت در کسب رتبه کنکور و رشته‌های وزارت علوم است.

معلم، کارمند اداری نیست

جواهری با اشاره به جایگاه و منزلت مربی که عهده‌دار اصلی اجرای تربیت است، گفت: از نظر اسناد تحولی، مربی یک شخصیت علمی و تربیتی تمام وقت است؛ او کارمند اداری نیست چرا که نسخه‌دهنده آینده یک نظام بعد از ۱۲ سال و در طول ۱۲ سال است.

وی از دیگر مشکلات آموزش و پرورش را عدم تعریف روشن عملیاتی از طراز متربیان در خروجی از آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: مسائل متربیان ابتدا باید در مدرسه به طور عملی حل شود و گرنه مسائل هول داده می­‌شود؛ آینده متربیان بعد از فارغ‌التحصیلی باید روشن شود.

وزیر آموزش و پرورش باید معاون رئیس‌جمهور باشد

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در خصوص ویژگی‌های یک رئیس جمهور موفق، اظهار کرد: رئیس‌جمهور موفق، آشنا و معتقد به اسناد تحولی مصوب به لحاظ محتوایی و زیر نظام‌هاست؛ فراهم کردن زمینه مشارکت‌جویی علمی و انتقال تجربیات برای مربیان در سطوح مختلف شامل مدرسه، محلی، ملی و بین‌المللی و نگاه آینده‌نگر و کل‌نگرانه برای مواجهه سازنده با چالش‌های نظام از طریق نهاد تربیتی از دیگر ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق است.

وی در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری درباره فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: شاخص‌های روشن کاندیدا‌ها در این خصوص لازم است؛ امیدوارم کاندیدا‌ها به لحاظ تأثیر آینده الگویی یک نظام بر سرنوشت متربیان، با توجه به اهمیت مربیان و متربیان و انتظارات اولیاء، توجه جدی به نقش وزیر آموزش و پرورش با توجه به جایگاه این مهم در برابر سایر وزرا کنند.

جواهری ادامه داد: به نظر من برای حل مشکلات بخشی از امور حاکمیتی این بخش، نیازمند حکم معاون رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش در ساختار اداری کشور یک ضرورت است.

مسؤول مرکز بسیج اساتید و دفتر هماهنگی کانون‌های استادی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده، گفت: مجرب، از میان مربیان و دارای مدارج علمی لازم، توجه جدی به عملیاتی کردن سند تحول و رفع مشکلات پس از اجرای عملیاتی، پرهیز از شعار، توجه جدی به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش‌و حل مشکلات جایگاه مربیان از ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش است.

وی به تعریف اولویتش برای بهبود شرایط آموزش و پرورش، اشاره کرد و افزود: فهم مشترک از اسناد تحولی و عملیاتی کردن آن به وسیله مربیان، تهیه برنامه پنج ساله مدارس با رویکرد محوریت مربی و نتیجه آن بر متربیان با همکاری اولیا، تابع بودن ادارات مناطق و ادارات کل با توجه به کانون تربیتی مدرسه محله و تغییر ارزشیابی از پایین به بالا بجای تمرکز از بالا به پایین و گفتمان سازی تربیت و سبک زندگی در بحث رسانه‌ها برای بهبود شرایط آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود.

جواهری ادامه داد: اگر در اصلاح وضعیت موجود مدارس، به عنوان سرمایه‌گذاری واقعی، در سطح کشور مبتنی بر اسناد تحولی معتقد نباشیم و اقدام نکنیم، در آینده نه چندان دور با صد‌ها ستاد آسیب‌شناسی، مشکلات را نمی‌توانیم حل کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۷۰۰۰۰۱۷، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین