پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۴۵۸۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
رئیس کنگره علوی بسیج دانش‌آموزی گفت: نامزد‌های انتخابات از بین مسائل موجود کشور توجه کمی در حد اشاره‌های خیلی کوچک به مسأله تعلیم و تربیت می‌کنند و برنامه خود را یا ارائه ندادند یا خیلی کلی ارائه دادند و این مسأله هشداری برای ادامه روند فعلی در دولت آینده است که اصلا قابل قبول نیست.
شعار سال: هادی ناطق‌فر رئیس کنگره علوی بسیج دانش‌آموزی  اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش و سیستم آموزشی کشور ما یک رویه و روش تک بعدی بودن را برای دانش‌آموزان و جامعه پیش گرفته است؛ روشی که در آن هیچ نشانه از مهارت آموزی نیست و صرفا بسنده کردیم به آموزش یک سری مطالبی که نه الان و نه هیچ وقت دیگه شاید به درد یک انسان نخورد، چه برسد به اینکه بخواهد از یادگیری این مطالب استفاده‌های نظیر کسب درآمد داشته باشد.

وی افزود: در کنار آموزش این مطالب، فضا را برای آموزش مطالبی هم که به آن‌ها نیاز داریم مثل زبان انگلیسی و عربی، آنقدر از نفس یادگیری برای کاربردی بودن، دور کردیم و به سمت نمره بردیم که ماحصل آن شده است همین موضوع که خیلی از دانش آموزان ما ۶ سال از سال‌های تحصیلی رو صرف یادگیری زبان عربی می‌کنند بدون اینکه در نهایت بتوانند خود را به عربی یا معرفی کنند، برای دیگر زبان‌ها و درس‌ها مثل انگلیسی هم همینطور است.

 گنگ شدن کتاب‌های درسی در مقابل کتاب‌های کمک درسی با قیمت‌های نجومی

ناطق‌فر تصریح کرد: به صورت کلی آموزش و پرورشی که باید مهارت‌های زندگی کردن را به دانش‌آموزان آموزش دهد، در حال حاضر دارد مهارت‌های تست زنی را برای کنکور آموزش می‌دهد، که فاجعه است.

وی به مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: همانطور که اشاره کردم، از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش می‌توان به نبودن مهارت‌آموزی و تک بعدی بودن خروجی‌های این سیستم اشاره کرد، مشکلاتی که برای معلمان هست، عدالت آموزشی و بی‌اثر و گنگ شدن کتاب‌های درسی در مقابل کتاب‌های کمک درسی با قیمت‌های نجومی اشاره کرد.

ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق از نگاه دانش‌آموزان

رئیس کنگره علوی بسیج دانش‌آموزی درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق از نگاه دانش‌آموزان اظهار کرد: یک رئیس جمهور به عنوان سکاندار دولت و قوه مجریه یک کشور باید هم زمان حال کشور و هم آینده کشور را در همه زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی بسازد یعنی برای همه این‌ها برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات و ساختن آینده در مرحله اول نیازمند این است که مشکلات و منشأ مشکلات را بشناسد و درک کند، و آن درک هم از اعماق وجود باشد نه اینکه مشاوران و اطرافیان شخص رئیس جمهور بیایند و بگویند که فلان مشکل در فلان جا هست، خیر! اینطور مشکل شناسی نهایتا با چند تا شعار همراه هست نه حل مشکل.

ناطق‌فر افزود: به نظرم رئیس جمهوری می‌تواند برای مردم و کشورش موفق باشد که برنامه‌ای برای مشکلات حال حاضر و آینده کشور داشته باشد و این بستگی به درکی دارد که از عمق وجود باشد.

وی درباره توجه کاندیدا‌ها به مسائل دانش‌آموزی گفت: نامزد‌ها از بین مسائل موجود کشور توجه کمی در حد اشاره‌های خیلی کوچک به مسأله تعلیم و تربیت می‌کنند و برنامه خودشون را یا ارائه ندادند یا خیلی کلی ارائه دادند و این مسأله هشداری برای ادامه روند فعلی در دولت آینده است که اصلا قابل قبول نیست.

رئیس کنگره علوی بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: مسأله تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی کشور در کنار مسائل اقتصادی، فساد، اشتغال، مسکن و ...، مسأله مهم و دغدغه‌ای برای خانواده‌هاست که نامزد‌ها باید کمی مفصل‌تر و بیشتر به این مسأله بپردازند؛ البته خبرنگاران و مجری‌های برنامه‌های نامزد‌ها هم باید این مسأله مورد توجه‌شان قرار گیرد تا پیگیری شود و نامزد‌ها برنامه‌های خودشان را دقیق ارائه دهند.
به هر حال در این حد فکر نمیکنم قابل قبول باشد.

 ۱۰ اولویت وزیر آموزش و پرورش از نگاه دانش‌آموزی

ناطق‌فر درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت آینده گفت: مهم‌ترین ویژگی و خصوصیتی که فکر می‌کنم وزیر آموزش و پرورش آینده باید داشته باشد این است که عمیقا به فکر تحول اساسی باشد؛ بداند که جامعه ما فقط به پزشک و مهندس نیاز ندارد و فضا را برای درک جامعه از این موضوع هم فراهم کند.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید برای مهارت محوری آموزش‌ها برنامه داشته باشد و بتواند فضای دلنشین و مفیدی بدون نیاز به محتوای مؤسسه‌های خصوصی در مدارس برای دانش‌آموزان مهیا کند؛ دغدغه و اعتمادش برای دانش‌آموزان و تربیت شهروندان جامعه آینده کشور باشد و در یک کلام به دنبال اجرایی سند تحول بنیادین هم باشد.

رئیس کنگره علوی بسیج دانش‌آموزی، عدالت آموزشی، محتوای آموزشی (کتاب‌های درسی)، کاربرد محتوای آموزشی (مهارت محوری)، هزینه‌های آموزش (آموزش یکسان برای همه)، معیشت معلمان، آموزش و انتخاب معلمان، حذف اهداف و مفاد‌های اجرایی سند‌های بیگانگان از سیستم، بهبود هدایت تحصیلی، ایجاد فضای جذاب مدارس برای دانش‌آموزان و روش‌های نوین عملی آموزش (ابزار‌های آموزش) را ۱۰ اولویت وزارت آموزش و پرورش آینده ذکر کرد.

وی افزود: باید گفت که سیستم آموزشی کشور نیاز به یک تحول اساسی دارد که تقریبا تمام برنامه‌های این تحول هم یک دهه پیش در یک سندی تحت عنوان سند تحول بنیادین آمده است و به تأیید مقام معظم رهبری هم رسیده است و منتظر اجراست. پس نیاز به اجرای چنین سندی با برنامه عملیاتی داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۷۰۰۰۰۲۸، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین