پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۷۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
گشایش گره‌های کاری در حوزه‌های علمی و فرهنگی یکی از دغدغه‌های کمتر مورد توجهی است که انتظار می‌رود با روی کار آمدن سیزدهمین دولت محقق شود.

  شعار سال:انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخاب هشتمین رئیس جمهور کشور بعد از تکاپوی سیاسی و مدنی که مدتی در کشور جاری و ساری شده بود به واپسین گام‌های خود نزدیک می‌شود و تا ٣-۴ ماه دیگر اعضای کابینه جدید سکانداری کشورمان را به دست می‌گیرند تا خلأ‌های موجود و راه‌های نرفته سال‌های پیشین را پاسخگو باشند ضمن آنکه اهداف تعریف شده برای پیشرفت کشور را به سرمنزل مقصود برسانند.
 
کابینه جدیدی که مردم به آن اعتماد کرده‌اند تا گشایشی در ابعاد مختلف زندگی‌شان از معیشت و اقتصاد گرفته تا علم و فرهنگ، مدنیت و دیپلماسی خارجی حاصل شود، تا پاسخ اعتمادشان به دولت را به فال نیک بگیرند و در پایان دوره ریاست جمهوری گلایه‌ای از خلف وعده‌های روز‌های انتخابات به ذهنشان خطور نکند.
 
توجه به آموزش، بهداشت و فناوری آن هم در این روزگار جولان کرونا و تحریم بیگانگان که نیاز به خودکفایی در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی را بیش از پیش می‌طلبد، ضرورتی است که در کنار توجه به معیشت و اقتصاد کمتر مورد بحث و بررسی‌های انتخاباتی قرار گرفت، اما جامعه علمی کشور و ذینفعانش که قریب به اتفاق جوانان هستند دغدغه توجه به آن را دارند.

کم‌توجهی به عیالوار‌ترین وزارتخانه کشور
 
آموزش و پرورش عیالوار‌ترین وزارتخانه کشور که کمتر کسی را می‌توان یافت که با آن ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم نداشته باشد؛ مجموعه‌ای که باید به دور از سیاست زدگی هدف متعالی اش یعنی تعلیم و تربیت و پروش نسل آینده را دنبال کند؛ البته که این وزارتخانه عریض و طویل با آن مسئولیت خطیر بیش از آنکه درگیر انجام مسئولیتش باشد با حواشی پر رنگ‌تر از متنش دست و پنجه نرم می‌کند و بیشترین رفت و آمد وزرا و اعمال نظر برای کسب کرسی‌های مدیریتی را به خود دیده است.
 
در هر دوره‌ای از انتخابات رسمی کشور فرهنگیان قشری موثر در این فرایند بودند، اما همواره در طول سال‌های مدیریتی هر کدام از دولت‌ها مغفول و مهجور واقع شدند و حاصل آن جز انباشت چالش‌ها و مشکلات موضوع دیگری نبود.
 
مشکلات متعدد و بغرنج از نامناسب بودن توزیع اعتبارات و بلاتکلیفی وضعیت نیروی انسانی گرفته تا رسیدگی به اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و در راس آن کم بی توجهی به اجرای سند تحول بنیادین همواره گریبانگیر آموزش و پرورش است.
 
آنطور که مناظرات و تبلیغات انتخاباتی هم نشان داد موضوع آموزش و پرورش کمتر مورد توجه نامزد‌های انتخاباتی بود و در این مورد بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم در نامه‌ای از بی‌توجهی به مسائل آموزش و پرورش در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری گلایه کرده و خواستار توجه به آن شد.
 
همچنین محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که پیشنهاد می‌کنم شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش  تشکیل شود تا به حل مشکلات این وزارتخانه کمک شود و زیر نظر رئیس‌جمهور این شورا فعالیت کند.
 
او ادامه داد: بسیاری از روسای برنامه و بودجه و جمهور به آموزش و پرورش نگاه مصرفی دارند و جایگاه معلم را درک نکردند بر این اساس مطالباتی که باید به این قشر بدهد بخشی از آن در قالب رتبه بندی معلمان قرار است داده شود.
 
وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد:  مشکل اصلی وزرای آموزش و پرورش پول و اعتبار است و نمی توان رئیس بانک مرکزی را به عنوان وزیراین وزارتخانه انتخاب کرد و نه وزیر می‌تواند مشکلات اعتباری و اقتصادی را حل کند بنابراین حمایت اقتصادی از معلم بنابر آنچه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است، باید در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد و این موضوع شعاری نیست و کاملا اجرایی خواهد بود.

معیار انتخاب وزیر آموزش و پرورش
 
 ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش و پرورش هم معتقد است که دولت آینده باید موضوع تامین نیروی انسانی را به طور جدی مورد توجه قرار دهد و تا حد امکان خصوصی‌سازی را که موجب شده است آموزش و پرورش جایگاهی در حد یک کالا داشته باشد به سمت حداقل شدن پیش ببرد.
 
او درباره اولویت‌هایی که باید در دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شود گفت: مهمترین نکته این است که نگاه به این دستگاه به صورت کالایی نباشد و دولت آینده نگاه تربیتی به مسائل آموزش و پرورش داشته باشند آنطور که خصوصی سازی در آموزش و پرورش فعلی حاکم شده است در آمریکا هم، چنین شرایطی وجود ندارد، در این کشور ۱۰ درصد مدارس غیر دولتی هستند و این در حالی مطرح می‌شود که اصل ۳۰ قانون اساسی از آموزش و پرورش رایگان صحبت می‌کند، اما در عمل شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.
 
این معاون اسبق آموزش و پرورش اظهار امیواری کرد که در دولت آینده فردی که برای وزارت خانه به عنوان وزیر انتخاب می‌شود، اعتقاد کامل به دستگاه تعلیم و تربیت داشته و از چهره‌های توانمند و آشنا به شرایط باشد.

احیای طرح‌های خاک خورده حوزه بهداشت و درمان
 
شیوع کرونا طی بیش از یک سال گذشته نگاه‌ها به سمت حوزه بهداشت و درمان را بیش از پیش معطوف کرد و گام‌های قابل توجهی هم در این مورد برداشته شد، اما همچنان جای خالی طرح‌های مغفول مانده باقی است.
 
جلیل کوهپایه زاده به انتظارات از دولت سیزدهم پرداخته و معتقد است که اکنون در شهر‌های بالای ٢٠ و ۵٠ هزار نفر و کلانشهر‌ها نظام ارجاع و پزشکی خانواده ایجاد نشده است و ایجاد این زیرساخت‌ها دولت سیزدهم می‌تواند اقدام کلیدی محسوب شود.
 
او ادامه داد: در تهران از نظر مراکز بهداشتی اعم از مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های کمبود و کمتر از ٣٠ درصد پیشرفت داریم بنابراین ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی در کلانشهر‌ها باید از دغدغه‌های نظام سلامت در دولت سیزدهم باشد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به لزوم بازنگری یا توسعه در بخش‌های آموزش پزشکی بیان کرد: توسعه رشته‌های جدید و افزایش دوره‌های مهارتی و کاربردی می‌توانند به ارتقای نظام سلامت در دولت آینده کمک کنند و باید آموزش از اولویت‌های رئیس جمهور بعدی در حوزه سلامت باشد.

جایگاه آموزش عالی در دولت سیزدهم کجاست؟
 
دانشگاه ها و به بیان کلی تر آموزش عالی ادامه دهنده مسیر آموزش و پرورش و تکمیل کننده آن باید مورد توجه جدی قرار بگیرد تا با کمترین چالش و دغدغه پرورش نوجوانان و جوانان به ثمر بنشیند اما این دو حوزه در همه دولت‌ها کمتر مورد توجه قار گرفته اند و به نوعی به حاشیه رانده شده اند.
 
مشکلاتی از قبیل مسیر یکطرفه میان صنعت و دانشگاه، کاربردی نبودن آموزش در دانشگاه‌ها، منزوی شدن در تعاملات بین المللیف مشکلات پذیرش اعضای هیئت علمی  و دغدغه مالی همواره در وزارت علوم خودنمایی کرده و عزم و چاره‌ای برای رفع آن وجود نداشته است.
 
مجتبی شریعتی یاسر معاون سابق وزارت علوم در این باره گفت که ضرورت توجه به ماموریت گرایی مراکز آموزش عالی یکی دیگر از وظایفی است که در دولت آتی باید به آن پرداخته شود، دولت باید نظام آموزش عالی را حمایت کند تا هر کدام از مراکز آموزش عالی متناسب با ماموریت‌هایی که دارند در مسیر خود حرکت کنند، اما بی توجهی به این موضوع باعث می‌شود تا هر مرکز دانشگاهی همه کاره باشد.
 
او تاکید کرد که باید هماهنگی بسیار ضروری بین آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی شکل گیرد تا فارغ التحصیلان ایرانی بتوانند در سایر دستگاه‌های اجرایی کشور و سایر بخش‌های تولیدی ورود جدی پیدا کنند.

تعاملات بین المللی در سطح دانشگاه‌ها افزایش یابد
 
انزوای نسبی در حوزه تعاملات بین المللی یکی از دغدغه‌های دانشگاهیان برای به روز رسانی و تعاملات علمی با دنیاست و آنطور که اهالی دانشگاهی گفته اند یکی از چالش‌های جدی و انتظارات از رئیس جدید دولت همین موضوع خواهد بود.
 
عزیز الله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی در این مورد بیان کرد:  انتظار داریم که دانشگاه‌ها در دولت آتی بیشتر وارد ارتباطات و تعاملات بین المللی شوند، اما این موضوع نیازمند بستر و زمینه‌های لازم است که هم اکنون این بستر در جنبه‌های مختلف بسیار محدود است؛ چرا که امکان سفر، امکان تعاملات پولی و مالی و ورود دانشجویان و اعضای هیئت علمی خارجی به داخل کشور برای انجام کار‌های علمی و فرصت مطالعاتی و ادامه تحصیل در داخل ایران وجود ندارد، بنابراین باید این موضوع آسیب شناسی شود.
 
او تاکید کرد: انتظار می‌رود که در دولت آتی حمایت فعالیت‌های مرتبط با حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشتر شامل حال دانشگاه‌ها شود و سرمایه گذاری‌های زیادی صورت گیرد تا دانشگاه‌ها بتوانند عملا ارتباط با جامعه را برای رفع مشکلات جامعه و ایجاد کارآفرینی و ساخت دانشگاه‌های جامعه محور را برای تولید ثروت از دانش در دستور کار خود قرار دهند.

مسیر صعودی  کسب و کارهای دانش بنیانی حفظ شود!
 
بعد از مدت‌ها تلاش و گفتمان سازی برای حرکت در مسیر راه اندازی مسیرهای اشتغال و بهره مندی از خلاقیت و علم جوانان کشور در عرصه‌ای به جز استخدام در موقعیت‌های دولتی، مسیر راه اندازی کسب و کارهای نوپا و مبتنی بردانش و توانمندی جوانان  شکل گرفت و رو به بلوغ می‌رود، راهی که حتی جوان نخبه و مهاجرت کرده به سایر کشورها را به ایران بازگرداند تا از ظرفیت آنها در مرز و بوم خودشان بهره ببرد، اتفاقی نیک که اگر مسیر نوپایش مورد غفلت باشد، نهال رو به رشد آن از ریشه خشک خواهد شد.
 
پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری گفت که اولویت‌های ما در اجرای برنامه‌ها کاهش میزان واردات، توجه بیشتر به اقتصاد دانش بنیان و تامین و تهیه مواد مورد نیاز برای پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف مان است و از رئیس جمهور جدید انتظار داریم  که مسیر آغاز شده را با سرعت بیشتری پیگیری کند تا موانع بر سر راه برداشته شود.
 
او تاکید کرد که سعی بر ایجاد عدالت در نظام نوآوری داشته ایم تا از این طریق افراد در دور افتاده‌ترین نقطه کشور بتوانند ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند؛ پیشنهاد ما برای رئیس جمهور این است که نقشه راهی را که تنظیم کرده‌ایم مورد حمایت قرار دهد تا در مسیر پیشرفت کشور سریع‌تر عمل کنیم.

تنور داغ برنامه‌های  آرمانی برای سکانداری در دولت سیزدهم
 
بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تدریج تنور تغییرات کابینه و انتخاب سکانداران در دستگاه‌های مختلف وابسته به دولت  گرم می‌شود و تابستان پیش رو توام با تب تند برنامه‌های آرمانی مسئولان احتمالی و پیشنهادی دولت سیزدهم سپری می‌شود؛  وزرا و مسئولان پیشنهادی آقای رئیس جمهور باید بتوانند نظربهارستانی ها رابه خود جلب کنند تا زمام امور در دستگاهی را به دست بگیرند.
 
آنچه بعد از این دوره پر تاب و تب انتخابات خودنمایی می‌کند و حسن پاسخ به اعتماد مردم خواهد بود  انتخاب سکانداری عملگرا و متعهد به امور و مسئولیت‌های خود است تا ضمن پیشبرد برنامه‌ها عملکرد دولت را هم زیر سوال نبرد؛ در این میانه هم گوی و میدان برای دادن رای اعتماد به دست بهارستانی‌هایی خواهد بود که دو سال گذشته مردم به آنها اعتماد کردند تا وکیل و نماینده شان باشند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:  29خرداد1400، کدخبر: ، www.yjc.news،7793552

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین