پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
راس ساعت ۷ صبح امروز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ همزمان با آغاز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در سراسر کشور انتخابات ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا نیز آغاز شد تا ۲۶۲هزارو ۸۴۱ نفر برای کسب کرسی‌های شورا‌های شهر و روستا با رای شهروندان با یکدیگر رقابت کنند.
شعار سال: اولین قانون شورا‌های اسلامی کشور در سال ۱۳۶۱به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن این قانون در ۵ نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شد که نهایتاً نیز آخرین اصلاح آن در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۵ صورت گرفت. این نهاد که از آن به عنوان پارلمان شهری یاد می‌کنند و در قانون اساسی نیز به عنوان ارکان تصمیم گیری کشور معرفی شده، انتظار می‌رود امورات شهر‌ها را به صورت یکپارچه مدیریت کند.

وجود شورا‌ها در قانون اساسی تصریح شده؛ اما تدوین سازوکار اجرایی آن‌ها تا سال ۱۳۷۷ که اولین دورهٔ انتخابات سراسری شورا‌ها هفتم اسفندماه همین سال برگزار شد به تعویق افتاده بود. در این سال در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی، انتخابات برگزار و حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم در سراسر کشور جهت اداره امور شهر‌ها و روستا‌های کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند و به این ترتیب شورا‌های اسلامی در کشور از۹اردیبهشت سال ۱۳۷۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کردند. انتخابات شورای شهر تنها انتخاباتی است که نظارت بر آن برعهده شورای نگهبان نیست و بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان برعهده هیات‌های اجرایی و نظارت است و هیات‌های نظارت نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. شروع به کار شورا‌های اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با قرائت پیام امام خمینی (ره) در خصوص شورا‌ها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد.
 
آغاز رقابت بیش از ۲۶۲ هزار نفر برای کسب کرسی‌های شورا

به موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر به شرح ذیل است:

"شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر ۵عضو اصلی و ۳ نفر علی‌البدل، شهر‌های ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۷ نفر اصلی و ۵ نفر علی‌البدل، شهر‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ نفر اصلی و ۶ نفر علی‌البدل، شهر‌های ۵۰۰ تا یک میلیون نفر جمعیت ۱۱ نفر اصلی و ۷ نفر علی‌البدل، شهر‌های یک تا ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۳ نفر اصلی و ۸ نفر علی‌البدل، شهر‌های بالای ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۵ نفر اصلی و ۱۰ نفر علی‌البدل و تهران نیز ۲۱ نفر اصلی و ۱۱ نفر علی‌البدل دارد. "

در ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر و روستا در تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی نیز ۲ هزارو ۲۹۴ نفر برای کسب ۲۱ صندلی شورای شهر تهران، ری و تجریش رقابت می‌کنند. سه دوره اول این شورا ۱۵ عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی‌البدل داشت؛ اما در دور چهارم تعداد اعضا به ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت، البته در خرداد ۱۳۹۵ شورای نگهبان با مصوبهٔ مجلس برای کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران به ۲۱ نفر موافقت کرد و نهایتا در پنجمین دوره شورا، تعداد اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش به ۲۱ نفر کاهش یافت.

دوم خرداد سال۱۳۷۸ انتخابات نخستین دوره شورای شهر تهران برگزار شد و این شورا تا سال ۱۳۸۰ فعالیت کرد و نهایتا هیات حل اختلاف مرکزی شامل نمایندگانی از قوای سه گانه کشور و حکمیتی رسمی با توجه به بروز اختلافات رای به انحلال شورای شهر دوره اول دادند. انتخابات دومین دوره شورای شهر تهران در ۱۹ اسفند سال ۱۳۸۱ برگزار شد انتخاباتی که در آن ۵۶۲هزارو ۵۲۲ نفر شرکت کردند که کمی کمتر از یک سوم مشارکت در دوره نخست شورای شهر تهران بود شورایی که تا سال ۱۳۸۶ فعالیت کرد.

انتخابات شورای سوم ۲۴ آذر سال ۱۳۸۵ برگزار شد که در آن یک میلیون و ۶۵۶ هزارو ۵۵۸ نفر شرکت کردند یعنی چیزی حدود سه برابر مشارکت در دوره دوم شورا، این شورا نیز تا سال ۱۳۹۲ فعالیت کرد این دوره به دلیل لزوم همزمانی انتخابات شورا‌ها با ریاست جمهوری با ۲ سال افزایش عمرش شش ساله به پایان رسید. انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران ۲۴ خرداد ماه سال ۹۲ برگزار شد که در آن ۲میلیون و ۷۸۶ هزارو ۳۵۷ نفر شرکت کردند و این دوره شورا نیز تا سال ۱۳۹۶ به فعالیت خود ادامه داد.

انتخابات دوره پنجم شورا نیز در خرداد سال ۱۳۹۶ برگزار شد و این شورا هم تا شهریور ماه سال جاری می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در این دوره منتخب شورا یک میلیون و ۱۳۸هزارو ۴۷۳ رای کسب کرد.

در این انتخابات شهروندان تهران، ری و تجریش می‌توانند در ۳ هزارو ۷۹۷ شعبه اخذ رای موجود به ۲۱ نفر کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

بر اساس اعلام حسن بیگی، رییس ستاد انتخابات استان تهران زمان رای گیری مطابق قانون تا ساعت ۱۷ امروز ادامه دارد و تمدید این زمان با نظر وزیر کشور و مصوبه ستاد کرونا تا ۲ صبح روز شنبه برای شعبی که افراد در صف قرار دارند، حضور دارند و با هماهنگی هیئت نظارت، امکان تمدید وجود دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۲۸۲۰۴۲۵، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین