پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
نزدیک به یک سال است که از تخصیص بودجه ۱۴۰۰ برای آبرسانی به شهرستان لارستان می‌گذرد؛ اما هنوز هیچگونه عزم جدی در مسئولان جهت حل مشکل آب شرب این مناطق دیده نمی‌شود.

شعار سال: بیرم لارستان یکی از بخش‌های جنوبی استان فارس است که در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و خشکسالی و کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلاتش به حساب می‌آید؛ این در حالی است که بسیاری از چاه‌هایی که آب شرب اهالی را تامین می‌کرد به علت پایین آمدن کیفیت از سرویس خارج شده است.
 
بخش بیرم چیزی حدود ۱۵هزار جمعیت دارد؛ منطقه تاریخی بیرم که بخشی از آن جزو شهرستان لارستان و بخش دیگر جزو شهرستان لامرد است، چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا تمام این جمعیت آب شرب سالم ندارند و مجبورند با انواع مشکلات کم آبی دست و پنجه نرم کنند.
 
با شروع فصل گرما، مردم شهرستان لارستان همانند سال‌های گذشته با مشکلات بیشتری برای تامین آب شرب مواجه شدند. به طوری که حتی برای شرب و مصارف بهداشتی با کمبود شدید آب روبرو هستند و در روز‌های داغ تابستان از طریق تانکر‌های ارسالی آب آشامیدنی خود را تامین می‌کنند و یا از آب‌انبار‌های که چندین کیلومتر از محل زندگی آن‌ها فاصله دارد، با حلبی از آب‌انبار‌ها آب می‌کشند. ساختار آب انبار به گونه‌ای است که با بارش باران‌های فصلی، آب به زیر زمین رفته و طی فرایند از لابه‌لای خاک به سمت گودال آب‌انبار حرکت می‌کند؛ یعنی لازمه رسیدن آب به آب‌انبار رد شدن آن از زمین است که همین غیربهداشتی بودن آن را نشان می‌دهد.
 

گفته می‌شود حدود ۶ سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهر‌های شرقی و جنوب فارس برای همیشه حل شده و شهروندان ساکن این نقاط از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند، اما این مهم همچنان در پیچ و خم طرح آبرسانی مانده است.
 
شنیده‌ها حاکی از این است که بالا بودن بیش از حد EC و نیترات آب، افت فشار، هزینه مضاعف تامین آب شرب، افزایش بیماران کلیوی، دیالیزی و سرطان گوارشی منطقه، پوسیدگی و زرد شدن دندان‌های اغلب مردم و سوختن چشم هنگام وضو و استحمام از مهمترین دلایلی است که باعث شده مردم این منطقه به مهاجرت روی آورند.
 
طی آخرین مکاتبات استانداری فارس برای تخصیص بودجه ۱۴۰۰ برای آبرسانی به این منطقه به مردادماه سال پیش برمی‌گردد و امروز با گذشت بیش از چهار ماه از سال ۱۴۰۰ هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

اگر چه همدلی مردم و مطالبه آن‌ها از مسئولان و نیز پیگیری‌ها و رایزنی‌ها در سال گذشته، موجب حل دو مقوله اصلی آبرسانی به غیزانیه فارس مبنی‌بر تصویب هزینه آبرسانی آن در بودجه ۱۴۰۰ و آماده شدن طرح مطالعاتی آن توسط آبفا و امور آب استان بود، اما این اتفاقات تنها روی کاغذ باقی مانده‌اند.
 
از طرفی ارگان‌هایی نظیر بنیاد مستضعفان، قرارگاه امام حسین کشور، قرارگاه خاتم الانبیا، مجمع خیرین آبرسان استان و خیرین بومی منطقه به نماینده لارستان قول داده‌اند که با اجرایی شدن پروژه به سهم خود در آبرسانی به این مناطق سهیم می‌شوند، اما کار به مرحله اجرا نمی‌رسد!
 
اکنون سوال اینجا است که چرا وزارت نیرو و امور آب استان فارس با وجود اینکه حل مسئله آب شرب پایدار این مناطق تا این مرحله رسیده است، عملیات اجرایی آبرسانی به غیزانیه فارس را آغاز نمی‌کنند؟ و عزمی جدی در مسئولان برای حل این دغدغه اصلی مردم این خطه دیده نمی‌شود! این مساله را می‌توان از عدم مکاتبه جهت حل این مشکل طی یک سال اخیر توسط فرمانداری این منطقه و استانداری فارس مشاهده کرد.
 

عسکری، معاون آب شرکت آبفا فارس در این رابطه می‌افزاید: پروژه آبرسانی به بیرم به شرکت آب‌منطقه‌ای واگذار شده است، در حالی‌که شریفی معاون شرکت آب منطقه‌ای تنها از محول شدن مطالعات این طرح به این شرکت سخن می‌گوید.
 
به گفته وی تاکنون تخصیص وجهی برای عملیاتی شدن این پروژه اختصاص داده نشده است، اکنون طرح مطالعاتی یک انجام شده و در حال انجام طرح مطالعاتی دوم هستیم.
 
مسئولان ابفا و آب منطقه‌ای هیچ‌یک مسئولیت را نمی‌پذیرند
 
به گفته یکی از اهالی بیرم هرساله از سوی مسئولان ابفا و آب منطقه‌ای قول‌هایی داده می‌شود و در حد حرف باقی می‌ماند. امسال مسئولان گفته‌اند که در قانون بودجه ۱۴۰۰ بحث آبرسانی به بیرم لحاظ شده است؛ در حالی که در بودجه ۹۹ هم این امر لحاظ شده بود و اتفاقی رخ نداد!


وی می‌گوید: مسئولان ابفا و آب منطقه‌ای هیچ‌یک مسئولیت را نمی‌پذیرند، همین پاسکاری‌ها کار را عقب انداخته و انگار کسی صدای مردمی که سال‌هاست بر اثر مصرف آب ناسالم گرفتار انواع مشکلات گوارشی شده‌اند را نمی‌شنوند. بر اساس آخرین پیگیری‌ها بنا بوده ترمیم خط لوله صورت گیرد متاسفانه هنوز در این باره اقدامی انجام نشده است.
 
به گفته دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس مطالعات در حال انجام است و به زودی پایان خواهد یافت، اما نکته مهم بحث اعتبارات است که قرار بود ۱۰ میلیارد تومان توسط استاندار فارس و ۱۰ میلیارد تومان توسط یکی دیگر از مسئولان برای این پروژه پرداخت شود که تا کنون هیچ‌یک پرداخت نشده است.
 
وی معتقد است تنها دو میلیارد تومان اعتبار تاکنون به این پروژه تخصیص یافته که صرف خرید لوله شده و نیاز است برای پیشرفت سریع‌تر کار، همت مضاعفی در تامین اعتبار به کار گرفته شود.
 
 
اکنون با گذشت چند ماه از آماده شدن طرح مطالعاتی آبرسانی به این منطقه از سوی امور آب استان فارس و تصویب اعتبار آبرسانی به غیزانیه فارس در بودجه امسال توسط مجلس، هنوز عملیات اجرایی آن را آغاز نشده است. حال باید دید که در این چند ماه باقیمانده از سال آیا کسی کاری برای این مردم محروم که مطالبه بحق خود را فریاد می‌زنند خواهد کرد؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو  ، تاریخ انتشار:  9 تیر   1400، کدخبر: 945608، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین