شعارسال: ایرلاینهای داخلی در یک تبانی دسته جمعی و در روزهای اخیر دست به دست هم دادهاند تا قیمت پروازهای داخلی را تا هر دامنهای که دوست دارند، افزایش دهند و به نظر میرسد دستور و هشدار وزیر راه وشهرسازی و مسولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز کارساز نبوده است.
پاییز سال گذشته و بعد از افزایش ناگهانی ۶۰درصدی قیمت بلیت هواپیما، جلسات زیادی بین شرکتهای هواپیمایی و متولیان صنعت هوایی برگزار شد و نهایتا سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که بلیت هواپیما ١٠ درصد نسبت به قیمتهای خردادماه سال ۹۹ گران میشود.
در آن زمان همچنین مقرر شد محدودیت ارزانترین نرخ برای شرکتها از جدول نرخ نامه حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد و ایرلاینها بتوانند در سقف قیمتی بلیت فروشی کنند و همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نباشد.
نرخنامه مصوب روی سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی دانلود شد و مسافران میتوانستند با آگاهی از نرخهای مصوب با بلیتهای زیر یک میلیون تومان سفرهای هوایی در مسیرهای پرتردد و پرتقاضا مثل کیش، مشهد، تبریز و بندرعباس داشته باشند.
تکرار بازی افزایش قیمت
با این حال از ابتدای خرداد ماه سال جاری بار دیگر به شکلی شدیدتر و با پافشاری مضاعف ایرلاینها ماجرای پاییز سال گذشته تکرار شد و ایرلاینها این بار با افزایش ۴۰درصدی و با عبوز از نرخهای مصوب سال ۹۹ اقدام به فروش بلیت کردند. بهانه اصلی ایرلاینها هم ادامه اجرای فاصلهگذاری اجتماهی در پروازها است که به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی میتواند ایرلاینها را تا مرز ورشکستی پیش براند.
سال گذشته نیز بعد از آن که ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل ظرفیت۶۹ درصدی را به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ کرد، شرکتها خواهان افزایش نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی شده بودند.
دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش مسافرگیری پروازها صادر شد و براساس آن ایرلاینها موظف شدند که از اول آبان سال ۹۹ با ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز، بلیتفروشی کنند. با ابلاغ این پروتکل جدید، ایرلاینها با استناد به اینکه کاهش تعداد مسافران موجب ضرر و زیان آنها است اعلام کردند که قیمت بلیتها هم باید تغییر کند.
«مقصود اسعدی سامانی»، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز پیش از این درباره وضعیت مالی شرکتهای هواپیمایی، گفته بود که: «مرحله نخست ارائه تسهیلات برای خسارتهای ناشی از کرونا حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود که به شرکتهای هواپیمایی تخصیص داده شد.»
وی هم چنین گفته بود که: «برخی شرکتهای هواپیمایی توانستند این وام را دریافت کنند و چند شرکت به دلیل مسائل داخلی هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشدند. به دلیل تدوام خسارت ناشی از کرونا و تحمیل محدودیت استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما که از سال ۹۹ به شرکتها تحمیل شده است با وجود درخواست برای تسهیلات جبرانی پاسخی داده نشده است.»
سامانی چندی پیش گفته بود که: «اکنون به دلیل انجام واکسیناسیون از دولت میخواهیم محدودیت ۶۰ درصد را بردارد و نگذارد شرکتها بیش از این متضرر شوند.»

ایرلاینها تمکین نمیکنند
شورای عالی هواپیمایی متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و شرکتهای هوایی نرخ نهایی بلیت پروازهای داخلی را تعیین میکنند و امکان افزایش نرخ به صورت خودسر از سوی ایرلاینها وجود ندارد.
در پی گرانفروشی بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و هشدارهای متعدد صادر شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، همچنان این رویه ادامه دارد و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «ایرلاینها بد قولی کردند و قرار بود قیمتها را به نرخ مصوب سابق برگردانند، اما اگر این تخلف را ادامه دهند پروازهای آنها را قطع میکنیم.»
طی ۱۰روزگذشته بسیاری از شرکتهای هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند و نرخ پروازهای داخلی خود را بدون داشتن مصوبه قانونی از شورای عالی هواپیمایی کشوری افزایش دادهاند.
این افزایش غیر قانونی در حالی ادامه داشته است که طی روزهای گذشته بارها وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هشدارهای متعددی در این زمینه به متخلفان دادهاند.
اما به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی قانع به این وضعیت نیستند و طی روزهای گذشته اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند، جالبتر این که به نظر میرسد، همه آنها در گرانفروشی بلیتها همصدا و هماهنگ هستند. درهمین ایام مسولان مختلفی درباره این اتفاق اظهار نظر کرده و نسبت به اصلاح این قیمتها هشدار دادهاند، اما به نظر میرسد همچنان گوش شنوایی برای این هشدارها وجود ندارد.
بررسیهای دوباره در حوزه افزایش قیمت بلیت هواپیما در برخی از مسیرها نشان میدهد که ایرلاینها در بسیاری از مسیرها همچنان تمایل به افزایش قیمت بلیت دارند و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نرخهای خود را بالاتر از نرخهای مصوب به فروش میرسانند و هیچ کدام از اخطارها و تهدیدها نیز تاکنون اثربخش نبوده است.
بر اساس بررسیهای صورت گرفته در سایتهای فروش بلیت هواپیما نیز همچنان شاهد هستیم که ایرلاینها در بسیاری از مسیرها از جمله مشهد و کیش و بندرعباس و شیراز و چابهار به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیتها میکنند.
بلیتهای پروازها در این مسیرها گاه تا ۵۰۰ هزار تومن بالاتر از نرخ مصوب در حال خرید و فروش است. این در حالی است که تاکنون چندین بار سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور و همچنین وزیر راه و شهرسازی صراحتا اعلام کردهاند که ایرلاینها به هیچ عنوان حق افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارند و در صورت افزایش قیمت هم با آنها برخورد خواهد شد.
حالا این برخورد به چه صورت است یا چه رخ میدهد که تاکنون تذکر و اخطار سازمان هواپیمایی کشور برای شرکتهای هواپیمایی مهم نبوده و همچنان سایتهای فروش بلیت در این بخش مقاومت میکنند.
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امتدادنو، تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۰۹۳، emtedad.news.