پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که اقتصاد ایران به شدت از بسته بودن رنج می‌برد، گفت: شما اگر بهترین نوبلیست‌های اقتصادی را در اقتصاد بسته به عنوان مشاور دعوت کنید، کاری نمی‌توانند بکنند.
شعارسال: مهدی پازوکی درباره این‌که ایده‌های اقتصادی دولت رییسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است؟ اظهار داشت: در ایران به دلیل فقدان احزاب قوی، برنامه‌ای که از یک مشرب فکری تغذیه شده، وجود ندارد.

وی افزود: ما اگر براساس مبانی علم اقتصاد با معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور برخورد کنیم، به طور قطع موفق خواهیم بود. وقتی ما اقتصاد را می‌خواهیم دستوری اداره کنیم، این خلاف اصول علم اقتصاد است و به طور قطع جامعه آسیب می‌بیند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت‌ها باید براساس مبانی اصول علم اقتصاد حرکت کنند، تصریح کرد: در مقابل افرادی که مشکل دارند، وظیفه دولت است که از طریق طراحی سیستم تامین‌اجتماعی، به افرادی که توانایی لازم ندارد، کمک کند.

پازوکی عنوان کرد: ما اگر رقابت و شفافیت را در اقتصاد از بین ببریم و انحصار به وجود آوریم، به طور قطع فضای کسب‌وکار چه برای تولیدکنندگان و چه برای مصرف‌کنندگان دچار مشکل می‌شود.

وی متذکر شد: اگر گزارش‌های تاریخ شفاهی اقتصاد ایران را بخوانیم، می‌بینیم مشکلی که ۴۰ سال قبل اقتصاد ایران داشته، امروز هم با آن مواجه است. این نشان می‌دهد اگر با مشکلات برخورد علمی نکنیم، معضلات پابرجا خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در مقابل طرز تفکری که امروز اعتقاد دارد که باید اینترنت را محدود کرد، باید گفت مشکل امروز ما اینترنت است؟ اثر محدودیت در اینترنت را در بازار خواهیم دید.

پازوکی تاکید کرد: اقتصاد ایران در شرایط فعلی به شدت از بسته بودن رنج می‌برد. شما اگر بهترین نوبلیست‌های اقتصادی را در اقتصاد بسته به عنوان مشاور دعوت کنید، کاری نمی‌توانند بکنند.

وی با بیان این‌که اگر اقتصاد بسته باشد، به طور قطع روی بازار ارز و تورم و زندگی توده‌های مردم اثر می‌گذارد، گفت: مشکلی که امروز اقتصاد ایران دچار است، جهالت اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که مقاله‌ای تحت عنوان میراث نامحمود را بخوانید، افزود: احمدی‌نژاد دلش می‌خواست به فقرا کمک کند، ولی بلد نبود و برنامه و سیستم نداشت. در نتیجه با وجود درآمدهای فزاینده ارزی، توده‌های مردم به خصوص تهی‌دستان و حاشیه‌نشین‌ها آسیب دیدند.

پازوکی عنوان کرد: بهترین برآوردی که برای اقتصاد ایران، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دارد، نرخ رشد اقتصادی حدود ۲.۵ درصد است. بنابراین من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم اقتصادمان رشد کند و به سمت توسعه حرکت کنیم، با روش‌های سنتی و رفتارهای تحکمی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت جدید قطعا باید اتاق فکری داشته باشد که براساس مبانی علم اقتصاد، فضا را برای کسب‌وکار مناسب کند؛ با ایجاد شفافیت، رقابت و از بین بردن انحصار.


در اقتصاد بسته با بهترین نوبلیست‌ها هم کار پیش نمی‌رود


این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: اشکال ما در اقتصاد ایران و سیاست‌گذاری این هست که به جای این‌که علمی با پدیده‌ها برخورد کنیم، روش آزمون و خطا را در پیش گرفته‌ایم و این روش عملا در دنیا دِمُده شده است.

پازوکی با بیان این‌که من مشکل جامعه ایران را عوام‌زدگی می‌دانم، افزود: عدالت اجتماعی یکی از آرمان‌های انقلاب ۵۷ بوده است، ولی تعاونی‌ها در کشور ما دکانی برای سوءاستفاده شده است. ما به اندازه تعاونی‌ها پرونده در دادگستری داریم. تعاونی نه‌تنها توزیع درآمد را عادلانه نکرده، بلکه توزیع رانت در اقتصاد ایران کردند.

وی تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ را که نگاه کنید، در ردیف به ردیف بودجه می‌توانید ببینید که مجلس انقلابی چگونه منابع را تلف کرده است. یعنی در بودجه سال ۱۴۰۰ مخارج به شدت افزایش یافته است. من از آقای رییسی استدعا دارم که اصلاحیه بودجه را به مجلس ببرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که بودجه امسال به طور قطع کسری فزاینده خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر ما صدها پروژه نیمه‌کاره داریم، اما نمایندگان پروژه‌های جدید را در بودجه امسال گنجانده‌اند. سال گذشته ۸۸ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کل کشور بوده، اما این بودجه امسال به ۱۷۶ هزار میلیارد تومان تبدیل کردند. این در شرایطی است که درآمدها تحقق‌ناپذیر است.

پازوکی با بیان این‌که در بودجه امسال قرار است ۳۴۹ هزار میلیارد تومان نفت بفروشیم، گفت: ببینید در ۴ ماهه اول سال درآمد نفت چقدر تحقق پیدا کرده است.وی تاکید کرد: بر همین اساس، من پیشگو نیستم، ولی معتقدم با دیدگاه سنتی نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی مهم‌ترین هدف مخالفان ایران، نگه داشتن کشور در فقر و انزوای بین‌المللی است و از سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها چهار درصد از سرمایه‌گذاری ها در جهان در حوزه نفت و گاز است و بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع آی‌تی و... است اما به دلیل دیدگاه محدود کننده فاصله ما با جهان بسیار بیشتر شده است.

پازوکی متذکر شد: اگر تیم آقای رییسی تفکری براساس مبانی اقتصاد و اصل اقتصاد بازار نداشته باشد، بدون‌تردید به سمت توزیع رانت می‌رویم و این تبعات بسیار منفی را برای ساختار اقتصادی و اجتماعی ایران دارد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتسار: 7 مرداد 1400، کدخبر:1539631، khabaronline.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین