پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سوال اساسی این است که صرف داشتن یک بسترتکنولوژیک خاص و تولید رمز ارز نشانگر گسترش روز افزون این بازار و انجام بخش عمده‌ای از نقل و انتقالات از طریق رمز ارز‌های فعلی است؟ در پاسخ باید گفت رمز ارز‌ها به رمز کالا تبدیل شده اند و بیشتر از اینکه وسیله انتقال مالی باشند بستر دلالی را فراهم آورده اند.
شعارسال: محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رمز ارزها، اظهار کرد: بازار ارز دیجیتال یا رمز ارز جدیدترین وپرنوسانترین بازارموجود درجهان است از این رو بستر بلاکچین انقلابی در تکنولوژی است که از قابلیت تبادل و ذخیره‌سازی داده پیام‌های الکترونیکی در محیطی نامتمرکز برخوردار است.

وی ادامه داد: این بستر به جهت برخورداری از فن‌آوری رمزنگاری داده‌ای قابلیت ذخیره و انجام تراکنش‌ها با امنیت بالا را دارد که این بستر در توسعه بانکداری و دولت الکترونیک می‌تواند بسیارمفید باشد بدین صورت استفاده از این بستر در تولید و استخراج رمزارز بسیار مورد استقبال قرار گرفته شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سوال اساسی این است که صرف داشتن یک بسترتکنولوژیک خاص و تولید رمز ارز نشانگر گسترش روز افزون این بازار و انجام بخش عمده‌ای از نقل و انتقالات از طریق رمز ارز‌های فعلی است؟ در پاسخ باید گفت رمز ارز‌ها به رمز کالا تبدیل شده اند و بیشتر از اینکه وسیله انتقال مالی باشند بستر دلالی را فراهم آورده اند.

علیزاده با بیان اینکه رشد نفوذ ارز‌های دیجیتال به عنوان عامل نقل و انتقالات مالی و دارایی‌ها بسیار کمتر از رشد بازار و حجم معاملات بوده است، تصریح کرد: حجم بازار درقیمت‌های سقف، به دو ونیم تریلیون دلار و معاملات روزانه به حدود ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسید در حالیکه نقل و انتقال مالی خاصی جهت خرید و فروش کالا و خدمات مختلف انجام نمی‌گرفت.

وی افزود: موضوع دیگر عدم احراز هویت دقیق، فرار مالیاتی، پولشویی، نبود پشتوانه و ... در این بازار است که باعث حساسیت دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کشور‌ها شده است. بسیاری از کشور‌ها ممنوعیت یا انفعال وسکوت در موضوع رمز ارز‌ها را اختیار کرده اند و بیشتر به دنبال رصد تکنولوژی بلاکچین و تجربیات موجود در این حوزه در جهت ایجاد رمز ارز ملی بر مبنای پول ملی خود هستند و رمز ارز‌های فعلی را مقبول نمی‌دانند.
 
 
بستر دلالی رمز ارز‌ها به جای وسیله انتقال مالی
 

این نماینده مجلس تاکید کرد: مشکل دیگر این بازار نوسانات شدید و غیربنیادی بسیار بالای آن است. ریزش‌ها و یا صعود‌های چند ده درصدی وچند صد درصدی در یک روزضمن پر ریسک کردن این بازار، امکان استفاده از رمز ارز‌ها در پرداخت‌ها را بسیار کم رنگ‌تر خواهد کرد.

علیزاده گفت: بی تردید با این وضعیت نمی‌توان در خصوص حضور در این بازار، مردم را تشویق کرد و حتی ساماندهی این بازار در کشور و ارائه مجوز رسمی برای صرافی‌ها محل چالش خواهد بود و در این راستا بررسی همه جانبه و ملاحظات بسیاری نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: چین که به عنوان پرچمدار ارز دیجیتال تلقی می‌شد با اقدامات بانک کشاورزی و موسسات مالی بخش اعظم نوسانات و کاهش ارزش بازار را موجب شد و در ادامه اقدامات متعدد چند کشور علیه صرافی باینانس برتردید‌ها افزود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: متاسفانه درکشور ما نیز اوج ریزش و کف‌های شاخص بورس با رشد رمز ارز‌ها همزمان شد و بخش قابل توجهی از سرمایه‌ها از بخش‌های مختلف از جمله بورس راهی این بازار شد که عده‌ای بسیاری از مردم از اصل سرمایه متضرر شدند.

علیزاده تصریح کرد: متولی بازار رمز ارز‌ها در حوزه فعالیت مالی، بانک مرکزی و در حوزه استخراج، وزارت صنعت و معدن و تجارت است براساس قانون استخراج رمز ارز با اخذ مجوز و فروش رمز ارز‌های استخراجی در جهت ارزآوری هدف گذاری شده اند که البته بخش عظیمی از استخراج کنندگان بدون مجوز و با برق رایگان مبادرت به کار کرده اند که تبعات آن در خاموشی‌ها و سواستفاده از برق یارانه‌ای و دزدی از بیت المال مشهود است.

وی ادامه داد: آسیب دیگر وارده در این حوزه خروج ارز از کشور است. بنا براین قرار بود که رمز ارز‌های استخراجی باعث دور زدن تحریم‌ها و ارز آوری شود، اما ظاهرا این بازار بستری برای خروج ارز و خرید خانه در سایه کشور‌های دیگر نیز شده است و از این رو موضوع دور زدن تحریم‌ها در حد حرف باقی ماند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۵۳۷۸۶، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین