پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
نایب‌رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی: سرنوشت میز پنجم ساخت داخل در دولت جدید نامشخص است. اگر به جای ارز‌های بلوکه شده کالا به ایران سرازیر شود و بازار سی‌کی‌دی رونق بگیرد، صنعت قطعه‌سازی ورشکست می‌شود.
شعارسال: مهدی مطلب‌زاده، بیان کرد: نیمه دوم سال گذشته تصمیم‌گیری‌ها درباره صنعت خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع منتقل شد.

وی افزود: بر همین اساس در اسفند ماه ۹۹ میان قطعه‌سازان و سازمان گسترش و نوسازی صنایع درباره برگزاری میز پنجم ساخت داخل قطعات خودرو جلساتی برگزار شد.

وی عنوان کرد: این جلسات در شرایطی برگزار شد که وزارت صمت هنوز در بسیاری موارد در تصمیم‌گیری‌ها برای صنعت خودرو دخیل است و سازمان گسترش در این زمینه استقلال کامل ندارد، در این میان توجه به بعضی موارد مغفول مانده است.

وی عنوان کرد: بعد از جلسات اسفندماه قرار شد که میز پنجم ساخت داخل هفته سوم فروردین ماه برگزار شود، اما با توجه به مساله کرونا و تعطیلی کسب و کارها، برگزاری این میز به تعویق افتاد.

به گفته مطلب‌زاده، بعد از آن دومرتبه سازمان گسترس و نوسازی برای برگزاری میز اقدام کرد و وزارت‌خانه با آن موافقت نکرد و این کار به بعد از ماه رمضان منتقل شد.

وی اضافه کرد: ماجرا به همین منوال ادامه پیدا کرد تا به انتخابات و تغییر دولت رسید و تصور من این است که این میز برگزار نخواهد شد.
 

سرنوشت نامشخص میز پنجم ساخت داخل در دولت جدید
 
برگزاری میز پنجم موضوعیت ندارد
 
نایب‌رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه میز پنجم قرار بود در مهر ماه ۹۹ برگزار شود، اظهار کرد: در حال حاضر برگزاری میز پنجم با تغییر دولت موضوعیت ندارد، چراکه شاید وزیر جدید درباره برگزاری میز‌های ساخت داخل تصمیم دیگری بگیرد یا نخواهد دخلی‌سازی به این روش را ادامه بدهد.

مطلب‌زاده گفت: خودروسازان از مهر ماه مقدمات کار را فراهم و با قطعه‌سازان مربوط قرارداد‌های لازم را منعقد کرده‌اند، حتی بعضی قطعات به تولید نیز رسیدند، اما هنوز میز پنجم برگزار نشده است.

وی عنوان کرد: قرار بر این بود که با برگزاری میز پنجم، ۴۱ میلیون یورو کاهش ارزبری سالانه صورت بگیرد، اما با وجود اینکه بخشی از آن محقق شده است، اما هنوز این میز برگزار نشده است و بخش زیادی از آن هم به همین دلیل به قرارداد نرسید.

رییسی قول همکاری داده است

این فعال صنعت قطعه‌سازی گفت: قطعه‌سازان در زمان تصدی ابراهیم رئیسی بر ریاست قوه قضاییه با او جلسه‌ای برگزار کردند که در آن درباره مسائل صنعت خودرو و قطعه صحبت شد و ایشان قول همکاری دادند.

مطلب‌زاده عنوان کرد: قطعه‌سازان با تیم ایشان در زمان انتخابات نیز جلساتی داشتند و این تیم بیان کرده‌اند که برای پویاسازی خودروسازی با قطعه‌سازان همسو هستند.

وی بیان کرد: پیش‌بینی این است که دولت جدید بر ساخت داخل تاکید بیشتری داشته باشد و با عنوان برگزاری میز یا هر نام دیگری روند ساخت داخل ادامه پیدا کند.

به گفته مطلب‌زاده، انتظار این بود که در جریان برگزاری میز‌های اول تا چهارم، ۳۴۱ میلیون یورو کاهش ارزبری سالیانه اتفاق بیفتد، اما همه اهداف در این میز‌ها نیز محقق نشد. علت آن نیز اجرایی نشدن مشوق‌های ده‌گانه‌ای بود که توسط قطعه‌سازان پیشنهاد شد.

وی اضافه کرد: چهار تا از این مشوق‌ها مربوط به خودروسازان بود که آن‌ها به طور تلویحی اعطای آن را پذیرفته بودند و حتی در مواردی محقق شد، اما شش مشوق دیگر که به دولت مربوط می‌شد به جایی نرسید و درواقع دولت درباره آن سکوت کرد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین مشوق‌ها این بود که مجوز واردات برای قطعاتی که ساخت داخل دارند صادر نشود، چراکه بیم آن می‌رود با احیای برجام، ارز‌های بلوکه شده آزاد شود و به جای پول، کالا به ایران داده شود.

وی گفت: اگر به جای ارز‌های بلوکه شده کالا به ایران سرازیر شود و بازار سی‌کی‌دی رونق بگیرد، سرمایه‌گذاری‌ها بر باد می‌رود و شاهد ورشکستگی‌های زیادی صنعت قطعه خواهیم بود.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری قطعه نیوز، تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۹۲۴۵، www.ghatenews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
0
پس باید منتظر روی کار آمدن وزیر جدید در دولت جدید بود تا از تصمیم وی مطلع شویم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین