پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
این افراد بدنبال افزایش تصرفات خود هستند و منشاء حریق‌های عمدی روز‌ها و سال‌های اخیر عوامل انسانی است چرا که در آن محدوده تیر برق، کارخانه و منزل مسکونی وجود ندارد.

شعار سال:دادستان انزلی از دستگیری ۲ نفر به جرم ایجاد حریق عمدی در تالاب انزلی خبر داد و گفت :  نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی شب گذشته ۲ نفر را در این راستا دستگیر کردند که در حال حاضر تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آنها اعمال شود .
 
اکبر سبحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد بحران  در فرمانداری انزلی اظهار داشت: این آتش بزودی مهار می شود اما باید برای جلوگیری از حوادث اینچنینی تصمیمات خردمندانه و دور اندیشانه ای اتخاذ شود که در ماهها و سالهای آینده شاهد وقوع اتفاقاتی از این دست نباشیم .
 
وی با بیان اینکه افراد سود جو که زمین آنها چسبیده به تالاب است این نیزارها را آتش می زنند تا تصرفات خود را به سمت تالاب افزایش دهند، افزود: این افراد بدنبال افزایش تصرفات خود هستند و منشاء حریق های عمدی روزها و سالهای اخیر عوامل انسانی است چرا که در آن محدوده تیر برق ، کارخانه و منزل مسکونی وجود ندارد .
 
وی تاکید کرد: افراد تعمدا اقدام به آتش سوزی می کنند و اظهار می دارند سوزاندن خار و خاشاک موجب گسترش آتش شده که این ادعا بسیار کودکانه و عمل آنها از روی قصد و تعمدی بوده و منجر به ازبین رفتن سرمایه های ملی شده است .
 
سبحانی با بیان این که در نظر گرفتن جزای نقدی و جرم درجه ۶ برای حریق افروزانی که این چنین سرمایه های ملی را به آتش می کشند ضمانت اجرایی قوی نیست تاکید کرد: مشکل باید اساسی و ریشه ای حل شود تالاب بین المللی انزلی چهره بین المللی دارد و می بایست مانند فرزند خود از آن مراقبت کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: شخصیت بندرانزلی با تالاب آن شناخته شده است چرا باید تالاب را در معرض خطر قرار دهیم و موجب از بین رفتن آن شویم . شرکت سهامی آب منطقه ای باید نیروهای خود را بکار گیرد و حدود اراضی متصرفه را مشخص کند.
 
دادستان انزلی متاکر شد: با شروع فصل کشاورزی و صیفی کاری با هر کسی که با تصرف اراضی سوخته شده اقدام به کار زراعی کند به جرم تصرف عدوانی و حریق عمدی  به جد برخورد شده و اموالش توقیف خواهد شد . 
 
 سبحانی با طرح این مساله که آیا حریق تالاب واقعا تضییع حقوق عامه نیست، متذکر شد : این مسئله با نظم عمومی جامعه مرتبط است و برای  احقاق حقوق عامه با دستگاه قضایی که پرچمدار حقوق عامه است به این مسئله ورود کرده و اعمال قانون خواهیم کرد .
 
 وی با اشاره به این که  طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک قانونگذار برای اینگونه جرم ها مجازات درجه ۶ مطرح کرده که خاطی به حبس و جزای نقدی محکوم می شود که تصرف زمین چند صد میلیونی با یک جزای نقدی ناچیز مسئله خاتمه می یابد تصریح کرد:اداره محیط زیست طبق قانون احیای تالابهای کشور مصوب سال ۱۳۹۶ می تواند گزارش خود را به دادگستری ارائه بدهد تا از حیث آلودگی محیط زیستی طبق ماده یک که هرگونه تخریب در بستر و حریم تالاب که خسارت جبران ناپذیر به آن وارد کند جرم محسوب می شود ، با مجرم برخود قانونی انجام شود .
 
دادستان انزلی گفت: با اجرای قانون احیای تالابهای کشور اداره محیط زیست شکایت طرح می کند و طبق قانون  توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ حریم بستر تالاب و دریاها و رودخانه و برکه ها  که هرگونه دخل و تصرف در تالاب ممنوع است مگر با اجازه وزیر نیرو  که در استان شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان این مسئولیت را بر عهده دارد و به همین منظور شرکت سهامی آب منطقه ای می تواند شکایتی را مطرح کند .
 
روز گذشته هشتم شهریور ماه آتش سوزی در نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی آغاز شد و تا کنون ۱۲ هکتار از این اراضی در شعله های آتش سوخت و دستگاههای خدمات رسان ، با همکاری یک بالگرد جمعیت هلال احمر ساری در حال مهار آتش هستند . 
 
سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری  بود.
 
 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد .
 
تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.
 
این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.
 
تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  عصر ایران ، تاریخ انتشار: 9 شهریور1400، کدخبر: 800733،www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین