پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
تجاری‌شدن دانشگاه‌ها یکی از عوامل افزایش بیکاری در کشور است، طوری که به‌جای اینکه به‌دنبال مهارت‌آموزی باشند، تلاش می‌کنند تا دانشجوی بیشتری حتی بدون توجه به زیرساخت‌های لازم جذب کرده تا سود بیشتری کسب کنند.
شعارسال: تاکنون آمارهای دقیقی از شمار بیکاران فارغ التحصیل در استان اعلام نشده یا هرآنچه بعضا بیان می شود، برشی از شهرستان ها می باشد که توسط فرمانداران مطرح می گردد.

با این حال مرکز آمار ایران طی گزارشی که در خصوص بیکاری فارغ التحصیلان کشور در سال گذشته می باشد، شمار افراد جویای کار استان بوشهر را قریب 28 هزار نفر اعلام کرده که از این تعداد قریب 13 هزار نفر (حدود 40 درصد) را فارغ التحصیل دانشگاهی در بر می گیرند.

نمودار بیکاران دارای سواد در استان بوشهر به روایت مرکز آمار

براین اساس در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی استان بوشهر، بیشترین گروه بیکاران شامل دارندگان فوق دیپلم و لیسانس با 10.673 نفر می باشد.

همچنین 1250 نفر دارنده فوق لیسانس و بالاتر بیکار هستند. آماری که جمعا بیکاری قریب 13 هزار نفری فارغ التحصیلان استان بوشهر را نشان می دهد.

در این بین، 65 درصد جویندگان کار تحصیلکرده را مردان تشکیل می دادند که قطعا ازدواج آنها نیز به اشتغال شان گره خورده است.

* بوشهر با 80 هزار دانشجو

طبق گزارش های رسمی، حدود 80 هزار نفر در دانشگاههای استان تحصیل می کنند. از این تعداد سالانه 5 هزار نفر مقطع تحصیلی شان را به پایان می برند، ولی آمار دقیقی از فاصله فارغ التحصیلی تا اشتغال دانشجویان در دست نیست.

* مدرک هایی برای در کوزه!

این وضعیت در شرایطی می باشد که براساس آمار رسمی، یک میلیون و 200 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی روی دست خانواده ها و کشور مانده و بسیاری از دانشجویان «بیکاری را تحصیل می کنند»، ولی شیوه کنونی پذیرش دانشجو بدون توجه به نیازسنجی بازار اشتغال ادامه دارد.

برخی کارشناسان عقیده دارند: تجاری‌شدن دانشگاه‌ها یکی از عوامل افزایش بیکاری در کشور است، طوری که برخی دانشگاه‌ها به آموزش به دید تجاری و کسب درآمد بیشتر نگاه می‌کنند. این‌ها به‌جای اینکه به‌دنبال مهارت‌آموزی باشند، تلاش می‌کنند تا دانشجوی بیشتری حتی بدون توجه به زیرساخت‌های لازم جذب کرده تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند.

اتفاقاتی که تعبیر این کنایه عامیانه است که "مدرک را باید در کوزه گذاشت و آبش را خورد!"

به نظر می رسد اعتباربخشی به هنرستان ها و رشته های فنی و حرفه ای به جای هدایت سیل دانش آموزان به دانشگاههایی با آموزش تئوری، بتواند بیکاری فارغ التحصیلان را مهار کند، اقدام مهمی که باید در قالب هدایت تحصیلی دانش آموزان از دبیرستان آغاز شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آبان 1395، کدخبر: 123312، www.pgnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین