پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳
استفاده از موقعیت ژئو پلتیکی کشور برای تقویت ترانزیت بین المللی، می‌تواند منشا درآمد‌های خوبی برای کشور باشد. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در صورت تکمیل کریدور‌های داخلی و پیوستن ایران به ابتکار کمربند و راه چین، ظرفیت ترانزیتی کشور سالیانه به ۸۰ میلیون تن می‌رسد که درآمدی بیش از ۸ میلیارد دلار به همراه دارد. اما این فرآیند هم اکنون با برخی از چالش‌ها مواجه گردیده که ضروری است سریعا بدان پرداخته شود.
شعار سال: پروژه جاده ابریشم، یک طرح عظیم برای تاسیس راه‌آهن، بزرگراه، بندر و تسهیلات دیگر حمل و نقل و تولیدی است که قصد دارد چین را از راه زمینی و با عبور از کشور‌های مختلف، به آسیای مرکزی و اروپا متصل کند. چین روی پروژه خط ابریشم جدید، سرمایه‌گذاری سنگین حدودا ۱۳۰ میلیارد دلاری در نظر گرفته تا بتواند از طریق آن هم خط آهن خود را گسترش دهد و هم اینکه از طریق مرز زمینی از کشور‌ها و مرز‌های مختلف گذر نموده و به اروپا متصل شود. بیشترین هدف چین از این پروژه، آسیای مرکزی یعنی ایران و افغانستان و پاکستان و رسیدن به اروپاست. ایران، بسیار اصرار داشت که این پروژه از جنوب دریای خزر بگذرد، اما این مسیر از نظر اقتصادی به صرف چین نبود و از آنجا که اصلی‌ترین هدف چین دسترسی به آسیای مرکزی و سرمایه‌گذاری در آنجاست، ترجیح داد که این پروژه از داخل ایران عبور نکند و متاسفانه این در حالی است که مسیر اصلی جاده ابریشم در گذشته از ایران می‌گذشته و سهم اصلی آن متعلق به ایران بوده است. اما از آنجا که بازار آسیای مرکزی، یک بازار پرجمعیت و بکر است، چین به لحاظ اقتصادی بنظر اقدام صحیحی را صورت داده است.
 
تعداد بازدید : 10


برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که طرح جاده ابریشم هنوز نهایی نشده و جای مذاکره دارد. ارائه خدمات لجستیکی مناسب و حضور در مناسبات منطقه‌ای می‌تواند به ایران برای توسعه ترانزیت و افزایش درآمد ارزی از این طریق کمک کند. اگر الزامات توسعه ترانزیت و کریدور‌های ترانزیتی را رعایت نگردد به عضویت کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت در نیاییم، ممکن است در آینده جلوی ترانزیت ایران را گرفته و مجبور باشیم دست به دامان ناوگان و کامیون‌های خارجی گردیم. این بدان معنی است که ممکن است در آینده به تدریج از کریدور‌ها و مسیر‌های ترانزیت مانند راه ابریشم نیز حذف شویم.
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین