پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
حسن طهرانی مقدم (زاده ۶ آبان ۱۳۳۸ تهران – شهادت ۲۱ آبان ۱۳۹۰) سرباز متعهد و گمنام کشور و از اعضای سپاه پاسداران بود. حسن تهرانی مقدم، در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در رشته صنایع ریخته‌گری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تحصیل بود و در مرحله نخست در سال ۱۳۶۹ مقطع کاردانی و در سال ۱۳۷۴ نیز کارشناسی را از این دانشگاه اخذ نمود. آخرین سِمَت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه با دستاورد‌هایی واقعا ستودنی می‌باشد. طهرانی مقدم به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته شده و به پدر موشکی ایران معروف گشته است. سردار طهرانی مقدم در سال ۱۳۹۰ در پی حادثه انفجار زاغه مهمات واقع در پادگان مدرس به همراه تنی چند از همکاران خود، به شهادت رسید.

شعار سال: انفجار پادگان موشکی مدرس ( پایگاه موشکی الغدیر) در روستای بیدگَنِه (پادگان شهید مدرس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستایی نزدیک شهر شهریار در ۵۰ کیلومتری غرب شهر تهران قرار دارد) ، در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۰ اتفاق افتاد.

طبق آمارهای مختلف از 27 تا 40 نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سرتیپ پاسدار حسن طهرانی مقدم در این حادثه به شهادت رسیدند .

برخی از منابع خارجی احتمال خراب کاری اسرائیلی ها را مطرح نموده( رونن برگمن در کتاب برخیز و اول او را بکش نوشت: انفجار بیدگنه به دستور تأمیر پاردو رئیس موساد انجام شد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «موساد با کمک سازمان مجاهدین خلق این انفجار را انجام داده است.») و برخی از منابع داخلی، بحث حادثه را عامل این رویداد دانسته اند(سردار اسماعیل کوثری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشته که «برخی شایعات درباره خرابکاری در این حادثه منتفی است و چنین خبری صحت ندارد و تکذیب می‌شود» .

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران گفته بود: «این انفجار ربطی به آزمایش هسته‌ای که برخی از رسانه‌های بیگانه آن را مطرح کرده‌اند ندارد) .

حسن طهرانی مقدم ، در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده و در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن طهرانی مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت.

او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. طهرانی مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت.

در دوران پس از جنگ ایران و عراق، طهرانی مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه برعهده داشت. از «موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین الاسد» و «عملیات موشکی لیله القدر» گرفته تا «حمله به مقر تروریست‌ها در کردستان عراق» و «ضربت محرم» و شلیک اولین موشک به بغداد همه بیانگر یک مفهوم هستند، البته بخشی از مفهومی به نام قدرت دفاعی بومی و بازدارندگی دفاعی. قدرتی که همه اجزای آن در داخل کشورمان و بدون اتکا به خارجی‌ها پایه‌ریزی شد و در واقع باید با گفت که طراحی و اجرای آن نیز براساس ژئوپلتیک ایران اسلامی در منطقه غرب آسیا اجرایی شده است. این قدرت و بازدارندگی دفاعی که ما به جنبه موشکی آن اشاره کردیم مرهون زحمات و تلاش‌های یک نام است؛ سردار حسن طهرانی‌مقدم، مردی با آرزو‌های دوربرد. مردی که گفته بود روی مزارش بنویسند اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند.

تعداد بازدید : 4

حالا حدود ۱۰ سالی از شهادت او در ۲۱ آبان سال ۹۱ می‌گذرد . زیر ساخت های دانشی، تجهییزاتی، راهبردی و پدافندی کشور در حال حاضر، ثمره تلاش های تهرانی مقدم و تیم همکار او بوده است.


تعداد بازدید : 5


اختصاصی پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین