پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۵۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
نانی که این روز‌ها در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد به لحاظ کیفیت و وزن چانه با گذشته بسیار متفاوت است. خبر‌های منتشر شده نشان می‌دهد قیمت خرید نان در بسیاری از شهر‌ها و به ویژه در تهران تا ۵۰ درصد هم افزایش یافته است. این اتفاق در کنار سفر‌های خالی از گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و... بسیار تاسف بار است. سهم نان در سبد معیشت کارگری، ۹.۱۷ درصد است. حالا حساب کنید افزایش ۵۰ درصدی نرخ نان، چه تاثیر انبوه و مخربی بر سبد معیشت خواهد داشت.
شعار سال: یک نماینده مجلس در این رابطه می‌گوید می‌گوید: در شرایط فعلی و سخت کشور، گرانی نان که قوت غالب مردم بوده باعث فشار مضاعف به اقشار کم درآمد جامعه است. بهزاد علیزاده گفت: این گرانی با هیچ منطقی سازگار نیست. نظر به اعلامیه سازمان حمایت و افزایش غیرقانونی قیمت نان، می‌طلبد مسئولان امر به قید فوریت به این مهم ورود کنند.

این در حالی است که همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در جدیدترین اظهارات خود گفته است: با طرح حذف ارز ترجیحی، واردات گندم افزایش می‌یابد. وی می‌گوید: باید سوبسید سنگینی به نانوا‌ها پرداخت شود وگرنه افزایش شدید قیمت نان باید پذیرفته شود.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان فانتزی تهران با بیان اینکه ابتدای هر سال دولت درآمد کارگر، بیمه و مالیات را مشخص میکند، افزود: هر ساله ما شاهد افزایش ۱۰ درصدی هزینه‌ها هستیم، اما تمامی دولت‌ها در ایران تلاش دارند که با ثابت نگه داشتن نرخ آرد قیمت نان را ثابت نگه دارند. این در حالی است که ۷۵ درصد از دلایل گرانی نان به هزینه‌های تولید بر می‌گردد.

وی با اشاره به نرخ فروش آرد، افزود: دولت گندم را ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند، اما کیلویی ۶۶۵ هزار به نانوایی‌ها یارانه بگیر‌های نوع یک»، ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به بخش صنف و صنعت، و کیلویی ۹۰۰ تومان به آزاد پز‌ها عرضه می‌کند، تجربه ثابت کرده است همین عدم نرخ ثابت باعث بی‌نظمی در بازار آرد و نان شده است.

به هر ترتیب گرانی نان، هیچ مبنا و دلیل روشنی ندارد. یکی می‌گوید بالا رفتن دستمزد کارگر (که اساساً اصلاً بالا نرفته) دلیل گرانی نان است. دیگری مدعی است گرانی آرد مقصر اصلی است و سومی می‌گوید گرانی نان ربطی به گرانی آرد ندارد و نانوایان عموماً مابه‌التفاوت می‌گیرند. اما دلیل اصلی هرچه باشد، آنچه اهمیت دارد، تاثیر بسیار سنگین این گرانی در تغذیه و سبد معیشت کارگران به خصوص حداقل‌بگیرانِ شاغل و بازنشسته است که به علت گرانی برنج و خارج شدن آن از استطاعت طبقات مزدبگیر، نان را جایگزین کرده‌اند و حالا از این گرانی نان به شدت ضربه می‌خورند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورا‌ها در رابطه با گرانی نان و تاثیر آن بر صرف هزینه‌های بالا در سبد معیشت در گفتگو با “کسب و کار” گفت: نان قوت اصلی مردم است. مادامیکه گرانی در تمام بازار‌های کالای اساسی سر به فلک کشیده مردم بخصوص کارگران نان را به عنوان کالایی دائمی در سفره خود دانسته اند.

فرامرز توفیقی اضافه کرد: گرانی نان هیچگونه توجیهی ندارد و نمی‌توان از کنار افزایش قیمت‌ها که بیشتر به صورت خودسرانه افزایش یافته به راحتی گذشت. گرانی نان شاید از یک نظر قابل قیاس با سایر گرانی‌ها نباشد. از آن نظر که اگر نان هم خارج از دایره استطاعت مردم افزایش نرخ داشته باشد، دیگر دهک‌های آسیب پذیر واقعاً هیچ چیز برای خوردن ندارند. با توجه به حداقل مزد و مستمری ۴ میلیون تومانی، محاسبات به نتایج وحشتناک و نگران‌کننده می‌رسد.

به گفته وی، باید با مردم صادق بود و نمی‌توان پذیرفت چیزی که مسئولان و متولیان امر می‌گویند با آنچه مردم در صف‌های خرید نان مشاهده می‌کنند، متفاوت باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کسب و کار، تاریخ انتشار:۲۲ آبان۱۴۰۰، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
0
0
دیگه افزایش قیمت ها عادی داره میشه.اگر یه روز افزایش قیمت نداشتیم تعجب می کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین