پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۷۱۰۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
اخیرا دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی مدعی شده است که تبدیل شالیزار‌ها به ویلا، علت گرانی برنج! حسنی مدعی شده که برخی از شالیزار‌ها تغییر کاربردی دادند و تبدیل به ویلا شدند. همین مساله باعث شده تولید برنج نسبت به سال‌‎های گذشته کمتر شود و دیگر تولید این کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد. خدمت این برادر بزرگوار باید عرض نمود که اولا سال‌های سال است که تغییر کاربری مزارع برنج به کاربری مسکونی امکان پذیر نیست (زمین‌های باغی را می‌توان تغییر کاربری داد، اما شالیزار را خیر). ثانیا عامل اصلی گرانی برنج در حذف ارز ۴۲۰۰ است. هنوز هم نمی‌توانیم باور کنیم که این گفتار مربوط به آقای حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی باشد! منتظر دریافت توضیحات هستیم.

 بشعار سال:رنج در بازار گران شده است. کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی تولید برنج را تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی قیمت زمین در شمال کشور آن قدر جذاب شده که کشاورزان برنج کاری را کنار گذاشتند و با تغییر کاربری در زمین‌ها ویلا ساختند.
 
البته این تمام ماجرا نیست. هزینه تمام شده و قیمت کود و سم  آنقدر بالا رفته که دیگر تولید برنج برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد. حالا علاوه بر اینکه باغات چای رها شدند گویا برخی از کشاورزان زمین‌های برنج خود را رها و تبدیل به ویلا کرده‌اند.
 
پیش‌تر هم اعلام شده بود شش هزار هکتار باغ چای در استان‌های شمالی رها شده است. در این مورد محمد صادق حسنی، رئیس سندیکای چای کشور گفته بود: برخی از باغ‌های چای به دلیل خشکسالی تغییر کاربری دادند و با افزایش قیمت زمین در شمال کشور، به ویلا و خانه تبدیل شدند.

مردم براساس میزان حقوق کالا را انتخاب می‌کنند!
 
چرا برنج گران شد؟ دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به تجارت‌نیوز گفت: برخی از شالیزارها تغییر کاربردی دادند و زمین‎‌های کشاورزی برنج نیز تبدیل به ویلا شده است. همین مساله باعث شده تولید برنج نسبت به سال‌‎های گذشته کمتر شود و دیگر تولید این کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد.
 
قاسمعلی حسنی توضیح داد: همچنین کاهش بارندگی‌ها، افزایش قیمت حمل و نقل، دستمزد کارگران، افزایش قیمت سم و بذر، کود در گرانی برنج بی‌تاثیر نیست.
 
او با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: تمام مغازه‌ها از برنج پر است. اکنون ارزان‌ترین و گران‌ترین برنج ایرانی از کیلویی ۴۵ هزار تومان تا ۷۴ هزار تومان است. واقعیت این است که براساس یک سوم میزان مصرف، برنج تولید می‌شود و دو سوم برنج از کشورهای هند، تایلند، پاکستان و … وارد می‌شود.

قیمت برنج تایلندی چند؟
 
حسنی گفت: قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. اکنون قیمت هر کیلو برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. این نوع برنج برای اقشار ضعیفی است که حقوق چهار میلیون و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند.
 
او ادامه داد: هر کیلو برنج هندی هم از کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۲۸ هزار تومان است. این نوع برنج‌ها هم برای آشپزخانه‌ها، پادگان‌ها، ادارات و بیمارستان‌ها مصرف دارد. مسلما کسانی که درآمد خوبی دارند برنج ایرانی می‎‌خرند. در واقع هر کس براساس میزان درآمدش کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار:   2 بهمن1400، کدخبر: ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
0
آیا مسئول محترم اطلاعات کافی در مورد برنج و شالیزار دارن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
0
گرونی برنج هم مثل بقیه چیزهاست که قیمتشون هرروز افزایش پیدا میکنه ولی کسی پاسخگو نیست و کاری به تغییر کاربری نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
رابطه ای بین بالا رفتن پلکانی قیمت برق و بالا رفتن قیمت برنج وجود دارد
مدیر پایگاه

با سلام 
افزایش قیمت برنج در سال جاری متاثر از سه عامل بود.
کاهش 30 درصدی تولید برنج بدلیل بارندگی های بی موقع 

حذف ارز4200تومانی برای واردات برنج

تورم بالغ بر 50 درصدی در حوزه مواد غذایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین