پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۲۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از ماجرای لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. تانک‌های آماده شده طی قراردادی مجزا به اردن فروخته شد و بعد از مدت کمی، سر از ارتش عراق درآورد و در جنگ تحمیلی بر علیه ایران استفاده شد. بنظر شما آیا بدهی انگلیس به ایران هنوز ۴۰۰ میلیون پوند است یا باید در حدود ۵ میلیارد پوند برآورد شود؟
شعار سال: درخواست ایران برای پس گرفتن مبالغ پرداخت شده مربوط قرارداد‌های نظامی با بریتانیا نخستین بار در سال ۱۹۸۴ در دیوان داوری بین المللی (بخشی از اتاق بازرگانی بین المللی که به اختلافات تجاری اعضای این اتاق رسیدگی می‌کند) مطرح شد.
 
دیوان داوری بین المللی (مستقر در هلند) در سال ۲۰۰۶ شرکت خدمات نظامی آی ام اس (شرکت خصوصی متعلق به دولت بریتانیا) را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرد. شرکت‌ای ام اس در سال ۲۰۰۲ مبلغ ۱۲۷ میلیون دلار را به یک صندوق ویژه ریخت و در سال ۲۰۰۶ هم دیوان داوری بین المللی اصل طلب ایران و بهره آن را مجموعا ۴۰۰ میلیون پوند تعیین کرد. ادعا می‌شود که اصل و سود این مبلغ به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا در صندوقی ویژه مسدود خواهد ماند.

ماجرای این دعوای بین المللی نیز به تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی بر می‌گردد که آی. ام. اس، آن‌ها را به اردن فروخت و بعد از مدتی تانک‌ها به حکومت صدام حسین در عراق تحویل داده شد. مسئله‌ای که سخنگوی دولت بریتانیا در مورد آن اظهارنظر نکرده و سکوت در پیش گرفته است.

تعداد بازدید : 8

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین