پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۶۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معتقد است محتوا نباید منحصر به کتاب باشد و باید انحصارگرایی کتاب براساس اسناد تحولی شکسته شود و جای خود را به بسته‌های تربیت و یادگیری بدهد.
شعار سال: علی محبی درباره تعداد رمزینه‌های سریع پاسخ بارگزاری شده در کتاب‌های درسی متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب‌های درسی ابتدایی، اظهار داشت: تعداد کل رمزینه‌های نصب شده روی کتاب‌های درسی تمامی مقاطع ۲۳۴۰ عدد است. مقطع ابتدایی ۴۲۳ رمزینه، متوسطه اول ۲۷۰ عدد، متوسطه دوم شاخه نظری ۵۸۷ و متوسطه دوم شاخه فنی‌وحرفه‌ای ۵۵۵، متوسطه دوم شاخه کاردانش ۱۷ عدد و تعدادی که مربوط به استعداد‌های درخشان و دیگر منابع آموزشی می‌شود. در حال حاضر ۱۹۵۲ رمزینه فعال هستند و محتوای لازم آن‌ها تولید می‌شود و بارگزاری صورت می‌گیرد. این تعداد رمزینه‌ها برای کل سال تحصیلی است و محتوا به مرور در طول سال تحصیلی بارگزاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فرایند تولید و تامین محتوا از راه‌های مختلف اقدام شده است، افزود: از جشنواره ملی «تولید محتوا» بیش از ۱۰ هزار محتوا به دست ما رسید، از موسسات آموزشی و شرکت‌های دانش بنیان نیز بهره بردیم و در مجموع از بیش از ۱۵ هزار محتوا تهیه شد. برای هر رمزینه از ۱ تا ۱۰ محتوا بارگزاری شده است.

بارگزاری ۲۵ درصد محتوا‌های کتاب‌ها

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ادامه داد: ۲۵ درصد محتوا‌های تهیه شده مربوط به کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه دوم شاخه نظری تاکنون بارگزاری شده به نحوی که برای مقطع ابتدایی ۷۴۰ محتوا، در متوسطه اول ۵۳۰ و در متوسطه دوم شاخه نظری ۴۸۹ بارگزاری صورت گرفته است. در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش پیشرفت بیشتری داشتیم و ۱۰۰ درصد رمزینه‌ها بارگزاری شده که شامل ۱۹۰۴ محتوا در بخش فنی‌وحرفه‌ای و ۷۵ محتوا در شاخه کاردانش است و هنرجویان به آن دسترسی دارند.
 
طبق اسناد تحولی انحصارگرایی کتاب باید شکسته شود

بازخورد تعامل دانش‌آموزان با رمزینه‌های سریع پاسخ در کتاب‌های درسی

محبی در مورد بازخورد تعامل دانش آموزان با رمزینه‌های سریع پاسخ گفت: به‌صورت غیررسمی از طریق معلمان، دانش‌آموزان والدین در حال بررسی این موضوع هستیم و خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفته و رضایت خوب و بالایی دارند. تاکنون نارضایتی گزارش نشده است. تنها مشکل هزینه دانلود است که در تلاش برای رفع این مشکل هستیم و می‌خواهیم همان‌طور که برنامه «شاد» رایگان است این برنامه نیز رایگان شود تا بار مالی برای خانواده‌ها نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از مهمترین مشکلات نصب رمزینه‌های سریع پاسخ برطرف شده است، افزود: ویژگی رمزینه‌ها این است که برخلاف کتاب‌ها که باید جهت رفع اشکال منتظر چاپ سال بعد باشیم در رمزینه‌ها مشکل سریع برطرف و اصلاح می‌شود. اشکالاتی که با آن مواجه بودیم در نحوه دسترسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رمزینه‌ها بود. در بخش محتوایی نیز اگر انتقادی وارد بوده بلافاصله بررسی شده و اصلاحات لازم صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری در خصوص ارزیابی‌اش از نصب رمزینه‌ها، یادآور شد: اسناد تحولی به ما نشان می‌دهد باید به سمت تولید بسته آموزشی یا بسته تربیت و یادگیری برویم. با توجه به پیشرفت علم و فناوری و ضرورت استفاده هر چه بیشتر از آنچه که امکانات فناوری در اختیار ما می‌گذارد ناگزیر هستیم از این فرصت بی‌بدیل نهایت استفاده را ببریم. شرایط کرونایی هم ما را در این راه سوق داد و به کار سرعت بخشید. رمزینه‌های سریع پاسخ به‌عنوان یکی از اجزای بسته تربیت‌ویادگیری این امکان را فراهم می‌کند که زودتر از اجزای دیگر در کنار کتاب باشد و برای محتوای کتاب درسی در خیلی از جا‌ها نقش مکمل را ایفا می‌کند.

وی در خصوص برنامه‌های آینده در رمزینه‌های سریع پاسخ، ادامه داد: برای سال آینده تعداد رمزینه‌ها خیلی بیشتر می‌شود. امسال در ابتدای هر درسی یا هر فصل یا در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در ابتدای هر پودمان یک رمزینه وجود داشت، اما برای سال آینده در هر صفحه‌ای از کتاب که این ضرورت ایجاب کند رمزینه در همان صفحه جانمایی می‌شود تا در کتاب چاپ شود و متناسب با آن دانش‌آموزان به هر صفحه کتاب می‌رسند اگر محتوای مکمل لازم دارند با استفاده از گوشی از محتوای بارگزاری شده استفاده کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۰۸۹۴، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین