پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۴۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
گردشگری مجازی واقعیتی غیرقابل انکار در آینده گردشگری ایران و جهان است. حضور آنی، نگاه چندبعدی با قابلیت نگریستن اشیا از زوایای گوناگون، کاهش هزینه‌ها و مواردی همانند از جمله مزایای گردشگری مجازی در کنار گردشگری فیزیکی است. بهره گیری از فناوری‌های نوین آن‌هم بشکلی ترکیبی از الزامات این نوع گردشگری محسوب شده و خوشبختانه در کشور ما مورد توجه برخی از گروه‌های دانش بنیان قرار گرفته است. اجرا و پیاده سازی عملیاتی ایده گردشگری مجازی در قلعه ابراهیم خان از توابع شهرستان نجف‌آباد اصفهان، نمونه موفق این کار است که توسط تیمی متشکل از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های تهران،دانشگاه زاگرب کرواسی و همکاری شرکت اینفوست کرواسی تدارک دیده شده است.
شعار سال: در شرایط کنونی و با توجه به پاندمی کرونا ویروس و تأثیر بسیار زیاد آن بر صنعت گردشگری و همچنین افزایش روز افزون هزینه‌های سفر، گردشگری مجازی می‌تواند به عنوان یکی از راهکار جایگزین، ارائه شود. به کارگیری پرنده‌های هدایت‌پذیر و کنترل از راه دور، در صنعت گردشگری مجازی با کاربرد‌هایی همچون فیلم‌برداری آنلاین و آفلاین از مکان‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی می‌تواند به عنوان یکی از رویه های اصلی در گردشگری تبدیل شود. امروزه گردشگری مجازی، الگوی جدیدی برای گردشگری قلمداد شده و هدف آن، کاهش محدودیت‌ها با بازآفرینی اماکن واقعی تفریحی در رایانه‌ها و شبکه‌های مجازی است و می‌تواند بعنوان در کنار گردشگری فیزیکی تحول آفرینی کند.

به راحتی قابل تصور است که دنیا آینده به جای انبوهی از مردم حاضر در محل، مملو از هواپیما‌های بدون سرنشین خواهد بود. مردم از واقعیت مجازی برای سفر با هواپیما‌های بدون سرنشین استفاده خواهند کرد و در حالی که در آسایش کامل در خانه خود می‌نشینند، به دور دنیا سفر می‌کنند. دنیا دیگر از آلودگی‌های ویروسی هراسی ندارد، زیرا به لطف پیشرفت‌های مبتکرانه در پهپاد‌ها و UAVs، گردشگری فیزیکی جایگاه فعلی خود را از دست خواهد داد و جهان کاملاً به صورت مجازی در زمان واقعی تجربه خواهد شد. اکثر افراد به استفاده از نقشه‌های گوگل، تصاویر و ویدیو‌های از پیش ضبط شده برای پیمایش در محیط خود کاملاً عادت کرده اند. نما‌های ۳۶۰ درجه‌ای که این برنامه‌های تصویری ارائه می‌دهند در مقایسه با چندین دهه پیش خیره کننده است. امروزه، تقاضای بیشتری برای تصاویر زنده آنی وجود دارد. پهپاد‌های واقعیت مجازی بازخورد آنی تصاویر بصری را به کاربر خود که احتمالاً کیلومتر‌ها دورتر است ارائه می‌دهد. با استفاده از یک هدست، عینک مخصوص و یک کنترلر، کاربر می‌تواند محیط‌های دور از مکان خود را به صورت بصری تجربه کند و ببیند. قابل ذکر است که این امر از نظر مراقبت و اولین واکنش در مواقع اضطراری مزایای بسیار زیادی را داراست.
مهمترین موانع و محدودیت‌های حال حاضر این کار شامل حجم داده‌های بصری و تاخیر در انتقال داده ها در ایران است. با این حال، شبکه‌های ۵G به تازگی در حال ظهور هستند و احتمالاً این حوزه را متحول خواهند کرد. در اصل، همه دستگاه‌ها و پهپاد‌ها در یک شبکه عمومی ۵G برای سفر واقعیت مجازی وجود دارند. پتانسیل سفر با واقعیت مجازی مطمئناً هیجان انگیز به نظر می‌رسد. توانایی کاوش یا مشاهده رویداد‌ها در سراسر جهان به صورت زنده از طریق پهپاد‌های واقعیت مجازی بسیار جذاب خواهد بود و مطمئنا، این می‌تواند ایمنی بهتر انسان را در بسیاری از موقعیت‌ها ارتقا دهد و مطمئناً، بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌های جدید با تکامل سفر واقعیت مجازی ظهور خواهند کرد.
 
گردشگری مجازی به کمک پرنده‌های هدایت پذیر از دور
 
در ادامه بحث اقدام به ارائه مدلی نوآورانه در رویکرد گردشگری مجازی با عنوان "گردشگری مجازی پویا" شده و در طی آن به معرفی عملی و به کارگیری فناوری‌های نوین پرداخته می‌شود تا گردشگر را قادر سازد راهی کاملاً زنده برای بازدید از مکان‌های گردشگری در اختیار گرفته و با کمترین هزینه ها، بیشترین دستاورد‌ها را حاصل کند. گردشگری از کلیه امکان موجود و حتی شرایطی از امکان دارای پتانسیل گردشگری که در حالت عادی دسترسی به آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر می‌باشد.

در یک نمونه اجرایی در قلعه ابراهیم خان از توابع شهرستان نجف‌آباد اصفهان، از یک پهپاد مدل (MAVIC PRO) برای پرواز در مکان هدف استفاده شده و ویدئوی آن به‌صورت آنلاین برای ایستگاه‌های محلی ارسال گردید. سپس با کمک لینک پخش مستقیم در اینترنت، در نمایی بسیار واقعی، تصاویر زنده در دسترس گردشگر مجازی که صد‌ها و هزاران کیلومتر با مکان هدف گردشگری فاصله داشتند، به کمک دوربین‌های واقعیت مجازی، قرار گرفت.

در این روش پرنده با استقرار در یکی از پنج ایستگاه محلی در اطراف قلعه، به‌صورت هوشمند و بدون دخالت انسان بین ایستگاه‌ها پرواز نمود و گردشگر که در فاصله‌ای بسیار دور از قلعه قرار داشت، تنها می‌توانست بر روی مسیر حرکت بین ایستگاه ها، سرعت جابه‌جایی و «چشم مجازی» کنترل داشته باشد.
 
گردشگری مجازی به کمک پرنده‌های هدایت پذیر از دور
 
 
تیمی متشکل از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های تهران، زاگرب کرواسی و همکاری شرکت اینفوست کرواسی، در جشنواره بین‌المللی ابتکارات و نوآوری هندوستان INEX ۲۰۲۱، با ارایه موفق همین نوآوری موفق به کسب مدال طلا شدند. این تیم به سرپرستی امیرحسین پاینده، دکتر امین فرجی و سامان کیوان نیا از دانشگاه تهران و دکتر Suzana Stojakovic Celustka و رضا رئیسی از شرکت InfoSet کرواسی در این دوره از جشنواره شرکت نمودند. در این مسابقه که از ۲۲ تا ۲۹ آذرماه در حیدرآباد، هند به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، بیش از ۵۰۰ ایده از ۳۰ کشور جهان در ۱۴ بخش و زیرگروه مختلف باهم به رقابت پرداختند.

این مسابقه که هر ساله با حمایت فدراسیون جهانی مخترعان IFIA و سازمان مالکیت‌های معنوی WIPO برگزار می‌شود و امسال در آخرین روز‌های سال ۲۰۲۱ تیمی از ایران موفق به کسب مدال طلا در زیر گروه بازاریابی تبلیغات گردشگری شد.
 
گردشگری مجازی به کمک پرنده‌های هدایت پذیر از دور
 
باید منتظر بود و دید که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، چه سیاستگذاری‌های توسعه‌ای و حمایتی برای این کار تعریف خواهد نمود.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
2
چالب بود برام. چرا نیاب از این بچه ها و پتانسیل شون استفاده کنیم. چند تا پروژه بهشون بدید ببینید چه می کنند. اگه روسفید از آب در اومدن ، کار کلان بهشون پیشنهاد بشه.
ناشناس
Germany
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
2
1
این پروژه چیز جدیدی نیست. اگر چیز جدیدی هم باشه در گزارش شما بهش اشاره نشده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
1
0
امیرحسین رو می شناسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
1
که چی؟ می خوای آویز تریپ بری؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین