پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به اینکه رسانه‌ها بخشی از جامعه سیاسی کشور و سخنگوی جناح‌هایی از نظام محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: نظام و قانون پذیرفته است که آنان بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند اما آنچه باعث نگرانی است، بی توجهی برخی رسانه‌ها به این مسأله است که دولت هم نماینده جامعه و مردمی است که به رئیس جمهوری رأی داده‌اند. غلامعلی دهقان با بیان اینکه معمولاً ما دستاوردهای دولت‌ مستقر را نمی‌بینیم، گفت: ما شاهد غرض‌ورزی‌هایی از سوی رسانه‌هایی هستیم که از بیت‌المال تغذیه می‌کنند، گویی با یک نگاه ماکیاولیستی، تنها به فکر زمین زدن رقیب هستند و در این مسیر به شانتاژ و دروغ هم متوسل می‌شوند. وی با اشاره به برخوردهای سیاسی و جناحی با آلودگی هوا یا ذوق‌زدگی برخی رسانه‌ها از پیروزی ترامپ برای نابودی برجام، ابراز امیدواری کرد که برخی رسانه‌ها منافع ملی را نادیده نگیرند.
شعار سال:

رئیس جمهوری در هفته‌های اخیر یک بار در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و دیگر بار، چهارشنبه گذشته در جمع مردم استان البرز، از رسانه‌هایی انتقاد کرد که به جای نقد سازنده، به هتاکی روی آورده‌اند.  دغدغه رئیس جمهوری ناظر بر رسانه‌هایی است که باوجود ارتزاق از پول بیت‌المال، خلاف رأی و نظر اکثریت ملت ایران قدم برمی‌دارند، اکثریتی که یک بار در خرداد 92 و بار دیگر در اسفند 94 نظر خود را با صراحت و شفافیت در پای صندوق‌های رأی اعلام کرد. اما این رسانه‌ها به جای تمکین به خواست مردم و همراهی با دولت منتخب مردم، به تخریب و هتاکی روی آورده‌اند؟ فعالان سیاسی و صاحبنظران رسانه‌ای همسو با دولت، هدف نهایی این رسانه‌ها را دلسردی مردم و کاهش مشارکت آنان در انتخابات سال آینده عنوان کرده و تأکید دارند که دولت یازدهم مخالف نقد نیست و تاکنون هم محدودیتی برای نقادی و منتقدان ایجاد نکرده است. فعالان سیاسی غیرهمسو با دولت نیز، قائل به وجود رسانه‌های هتاک نبوده و اظهار می‌کنند باید به نقدهای غیرسازنده، با زبان رسانه‌ای سخن گفت.
خانجانی: هتاکان منافع خود را از دست رفته می‌دانند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تأیید دیدگاه رئیس جمهوری مبنی بر یأس‌پراکنی برخی رسانه‌ها، دلیل آن را از دست دادن منافع آنان دانست و به «ایران» گفت: این رسانه‌ها فکر می‌کنند با این کارها می‌توانند مردم را ناامید کرده و به این ترتیب، مشارکت مردم در انتخابات آتی را کاهش دهند یا از اقبال مردم به روحانی بکاهند که امتیاز بزرگی برای آنان محسوب می‌شود.
جهانبخش خانجانی با اشاره به اینکه حتی وجود این رویکرد نیز باعث نمی‌شود که باب انتقاد را ببندیم، اضافه کرد: از رقبای دولت و رقبای حامیان دولت انتظاری نیست که با خواست مردم همراهی کنند، اما مسأله این است که باید فضایی ایجاد شود که هم مخالفان و هم موافقان دولت، بتوانند در یک فضای آرام به گفت‌و‌گو بپردازند، از این رو معتقدم آنچه سبب انتقاد رئیس جمهوری شده است، فضای ناعادلانه‌ای است که در بیان اظهارات و دیدگاه‌ها وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: در این فضا، یک جریان رسانه‌ای و سیاسی، مجاز است که بدون هرگونه محدودیت دیدگاه‌های خود را مطرح کند و هر نوع نقدی، ولو دشنام، ایجاد بدبینی نسبت به دولت و حتی زیر سؤال بردن منافع نظام را انجام دهد و هیچ اعتراضی به آنان نشود، اما در مقابل، رسانه‌هایی که از دولت حمایت می‌کنند، با محدودیت رو‌به‌رو شوند. سخنگوی وزارت کشور در دولت اصلاحات، در عین حال از دولت خواست به جای توجه به رقیب و مخالفت‌ها و کارشکنی‌های رقبا علیه دولت و ملت، نظام رسانه‌ای کارآمدی را تدوین کرده و از عملیات روانی رقیب پرده بردارد و مردم را نسبت به این رفتارها آگاه کند. به باور این فعال سیاسی، ایجاد نهضت آگاهی بخشی نسبت به رفتار رقیبان که برخلاف منافع ملی است، بهترین راه مقابله با این رسانه‌هاست.
دامادی: القای دیدگاه سیاسی
به جای رسالت اطلاع‌رسانی
نماینده مردم ساری در مجلس نیز در همین رابطه به «ایران» گفت: رسانه‌ها رسالت آگاهی‌بخشی را در جامعه برعهده دارند، اما وقتی یک رسانه از موقعیت استقلال خود به سمت جناح‌های سیاسی منحرف می‌شود، قطعاً این وظیفه مختل خواهد شد. محمد دامادی افزود: در دنیا نیز مرسوم است که رسانه‌ها دارای گرایش‌ها و تمایلات خاص سیاسی باشند و با آن نگاه به اطلاع‌رسانی بپردازند اما در کشور ما متأسفانه حد این تمایل رو به افزایش گذاشته و اکنون خیلی از رسانه‌های ما تبدیل به تریبون‌های جناحی شده‌اند. وی ادامه داد: متأسفانه همین وضعیت باعث شده تا رسالت اطلاع‌رسانی به جامعه جای خود را به دفاع بی قید و شرط از یک جناح و حمله بی پایه به جناح دیگر شود و در چنین شرایطی است که سخن رئیس جمهوری درباره برخی رسانه‌ها معنا پیدا می‌کند. چرا که به وضوح تعداد زیادی از رسانه‌های داخلی ما کارویژه خود را به نفی تمام دستاوردهای دولت یازدهم و منفی جلوه دادن تمام کارنامه این دولت اختصاص داده‌اند و این تنها یک دیدگاه سیاسی است، نه رسالت اطلاع‌رسانی.
سلیمی نمین: دولت‌ها باید از هر نقدی
ولو غیرمنصفانه استقبال کنند
در مقابل این دیدگاه، اصولگرایان قرار دارند که معتقدند دولت باید از هر نقدی ولو از دایره انصاف خارج شده باشد، استقبال کند. عباس سلیمی نمین از جمله این چهره‌هاست که به «ایران» گفت: معتقدم در نقد قطعاً باید انصاف وجود داشته باشد، اما دولت‌ها باید از هر نقدی، ولو اینکه بعضاً از دایره انصاف هم خارج شده باشد، استقبال کنند. وی انتقاد رئیس جمهوری از رسانه‌های هتاک را به «ناملایمتی نسبت به ناقدان» تعبیر کرد و افزود: اساساً این برخورد در جایی مانند نمایشگاه مطبوعات که رسانه‌ها میهمان دولت بودند، شایسته نبود. این فعال رسانه‌ای اصولگرا با بیان اینکه دولت باید فضای بین مطبوعاتی‌ها را آرام کند، به آنها ادبیات فرهیخته‌تری را آموخته و آنها را به تحمل بیشتر یکدیگر دعوت کند، اضافه کرد: اما ما چنین عملکردی را از دولت یازدهم شاهد نیستیم و در مقابل می‌بینیم که تلاش می‌شود فضای نامطلوب بین رسانه‌ها حادتر شود.
سلیمی نمین در ادامه این تحلیل خود از انتقادات رئیس جمهوری، دلیل آن  را حاد و دوقطبی نبودن انتخابات آینده به دلیل نهی رهبری دانست و خاطرنشان کرد: دولت روحانی احساس می‌کند با این فضا نمی‌تواند رأی نه به دیگران را از آن خود کرده آن را چشمگیر کند، از این رو با این اظهارات می‌خواهد فضا را داغ کند که کار درستی نیست. وی ضمن رد اینکه برخی رسانه‌ها در هفته‌های اخیر به هتاکی و سیاه‌نمایی روی آورده‌اند، اضافه کرد: ولو انتقاد برخی رسانه‌ها مطابق اصول نباشد، دولت با نیرو و سرمایه و رسانه‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند جواب آنان را بدهد، یا طبق قانون مطبوعات، به این رسانه‌ها جوابیه ارسال کند تا آگاهی‌های جامعه افزایش یابد. در این شرایط، چرا باید مرتب گفته شود که فضای رسانه‌ای ما به این گونه است؟
نقوی حسینی: رسانه‌ها مقصر نیستند
یک نماینده اصولگرای مجلس نیز معتقد است که سخنان رئیس جمهوری در کرج، در واقع یک «بهانه‌گیری» است. سید حسین نقوی حسینی به روزنامه «ایران» گفت: مشکل دولت آقای روحانی این است که تاب و تحمل نقد را ندارند و از همین رو همواره رسانه‌ها و منتقدان را مورد شماتت قرار می‌دهند و به همین دلیل سخنان  اخیر ایشان چندان تازگی نداشت. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آقای روحانی و مدیران ایشان بهتر است به جای تاختن به رسانه‌هایی که مشکلات را مطرح می‌کنند، به اصل این مشکلات که خصوصاً در زمینه‌های اقتصادی جامعه را به ستوه آورده، توجه داشته باشند. وی ادامه داد: اینکه مشکلی در جامعه وجود داشته باشد و رسانه آن را بگوید، تقصیر رسانه‌ها نیست بلکه مقصر آن مدیران دولتی و دولتمردان هستند که یا این مشکلات را ایجاد کرده‌اند یا در رفع آن ناتوان بوده‌اند.
سبحانی‌فر: به بهانه نقد تخریب می‌کنند
سخنگوی فراکسیون رسانه مجلس اما موافق با نقوی حسینی همکار خود در مجلس نیست. علی سبحانی‌فر به «ایران» گفت: از مواضع و عملکرد دولت برمی‌آید که مخالف آزادی رسانه‌ها یا نقد نیست، بلکه تأکید دارد که انتقادها باید براساس اطلاعات صحیح و به دور از حب و بغض‌های سیاسی باشد. وی با تأیید سخنان روحانی، افزود: پیش‌بینی می‌شود این سیاه‌نمایی‌ها با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات بیشتر شود، اما این مسائل نباید خللی در اراده و عزم مسئولان دولتی در اجرای برنامه‌های خود داشته باشد چون مردم این شیوه‌های تخریبی را نمی‌پذیرند چنان که در انتخابات مجلس دهم با وجود هجمه‌های غیراخلاقی که به نامزدهای طرفدار دولت شد، مردم رویکرد حمایتی خود از برنامه‌های دولت را نشان دادند. سبحانی‌فر به این قبیل رسانه‌های هم توصیه کرد که منافع ملی را قربانی بحث‌های سیاسی و جناحی نکنند و بدانند که نتیجه این شیوه‌ها اگر هم اندک تأثیری داشته باشد، جز تزریق یأس و ناامیدی در جامعه چیز دیگری نیست.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 3 ، تاریخ انتشار: شنبه 29 آبان 1395، شماره: 6363.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین