خودروسازی کشور ۲۵ هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است. با این حساب، اگر فرض کنیم متوسط حقوق دریافتی هر یک از کارکنان خودروسازی حداقل ۵ میلیون تومان باشد، وجود ۲۵ هزار نیروی مازاد، ماهی حداقل ۱۲۵ میلیارد تومان و سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن این صنعت خواهد گذاشت؛ بنابراین بخشی از زیان انباشته هنگفت خودروسازان در این سالها علاوه بر قیمت گذاری دستوری، ریشه در نیروی انسانی مازاد دارد.
شعار سال: بررسیها نشان میدهد در شرایطی که تولید خودروسازان در سال گذشته با روند کاهشی روبه رو بوده، با این حال تعداد پرسنل این شرکت و شرکتهای تابعه با افزایش ۴۱۵ نفری مواجه بوده است. اینها همه در شرایطی است که تولید خودرو به ازای هر شاغل در این صنعت، تفاوت معناداری با آمارهای جهانی دارد به طوری که این رقم در ایران خودرو و سایپا ۸ و ۷، به طور متوسط در دنیا ۳۰ و در شرق آسیا تا ۶۶ خودرو است.
به این ترتیب میتوان محاسبه کرد با در نظر گرفتن آمار ۲۵ هزار نیروی انسانی مازاد، این صنعت سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی میپردازد. هزینههایی که یک ریشه آن در دولتی بودن این دو خودروساز و تاثیرپذیری از اقتصاد ناشفاف دولتی است.
آمار منابع انسانی ایران خودرو و سابپا در سال گذشته نشان میدهد که مجموع پرسنل قراردادی و رسمی و کارکنان شرکتهای خدماتی در کل شرکتهای تابعه و اصلی ایران خودرو و سایپا به ۹۹ هزار و ۵۰۸ نفر رسیده است. در این میان سهم ایران خودرو و شرکتهای تابعه ۵۵ هزار و ۹۹۶ نفر و سهم سایپا و شرکتهای تابعه ۴۳ هزار و ۵۱۲ نفر است این در حالی است که با وجود کاهش تولید خودرو در هر دو شرکت، ایران خودرو در سال گذشته ۴۱۷ نفر نیروی کار اضافه کرده و سایپا نیز با وجود کاهش چهار نفری به دلیل کاهش نیروهای خدماتی شرکتی و بازنشستگی برخی کارکنان رسمی، به طور خاص تعداد ۱۲۹ نیروی قراردادی جدید اضافه کرده است.
سرانه پایین تولید خودرو به ازای منابع انسانی
جدای از روند معکوس جذب نیرو و تولید در سال گذشته، آمارهای تولید خودروسازان حاکی از بهره وری پایین در بخش منابع انسانی این شرکت هاست به طوری که محاسبه سرانه تولید دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که در ایران خودرو سرانه تولید خودرو به ازای هر نفر منابع انسانی در سال گذشته هشت دستگاه و این رقم در سایپا هفت دستگاه بوده است. ارقامی که فاصله قابل توجهی با دیگر خودروسازان دنیا دارد به طوری که این تعداد در شرق آسیا ۴۷ تا ۶۶ دستگاه و در سطح جهان حدود ۳۰ دستگاه است.
نیروی مازاد چقدر هزینه روی دست خودروسازان میگذارد؟
طبق آماری که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو منتشر شده، بیش از ۱۲ درصد بهای تمام شده خودرو مربوط به هزینههای حقوق و دستمزد است که سه برابر استانداردهای جهانی است. در این زمینه همچنین عضو هیئت رئیسه مجلس در اظهار نظری گفته بود: «خودروسازی کشور ۲۵ هزار نیروی مازاد دارد که توسط دولتی ها، مجلس و افراد با نفوذ به این صنعت تحمیل شده است.» با این حساب، اگر فرض کنیم متوسط حقوق دریافتی هر یک از کارکنان خودروسازی حداقل ۵ میلیون تومان باشد، وجود ۲۵ هزار نیروی مازاد، ماهی حداقل ۱۲۵ میلیارد تومان و سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن این صنعت خواهد گذاشت؛ بنابراین بخشی از زیان انباشته هنگفت خودروسازان در این سالها علاوه بر قیمت گذاری دستوری، ریشه در نیروی انسانی مازاد دارد.
طبق گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس، زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالانه ایجاد شده، به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایران جیب، تاریخ انتشار:۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۹۷۲۳۲، www.iranjib.ir