پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۰۶۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
معافیت‌های مالیاتی و تامین اعتبارات ارزان قیمت، دو عامل گرایش دهنده جامعه شرکتی کشور برای دانش بنیان شدن است. آنقدر سخت گرفتند که همه رمیدند، حال انقدر سهل گرفته اند که شرکت تخلیه چاه و تولید گز هم می‌خواهند دانش بنیان شوند؟ مشکل کجاست؟
شعار سال: معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق قانون هر شرکتی را که به عنوان دانش‌بنیان به ما معرفی کنند مجبور هستیم بپذیریم، ادامه داد: براساس قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون حمایت از تولید دانش بنیان، هر شرکتی را که معاونت علمی ریاست جمهوری به سازمان امور مالیاتی به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی کرد، باید مشمول مشوق‌های گفته شده قرار بگیرد.

توجه رهبری به حوزه تولیدات دانش‌بنیان و نامگذاری سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» دولت را بر آن داشت که برای حمایت و رشد شرکت‌های دانش بنیان، مشوق‌هایی را در نظر بگیرد، اما ارایه همین مشوق‌های اقتصادی، باعث هجوم شرکت‌ها و انواع کسب و کار‌ها برای ثبت تولیدات و خدمات دانش بنیانی شد.

همین رشد یکباره درخواست شرکت‌ها برای دانش‌بنیان محسوب شدن، دردسر‌هایی را برای دولت به ویژه سازمان امور مالیاتی به دنبال خواهد داشت چراکه مهم‌ترین مشوق‌های شرکت‌های دانش‌بنیان معافیت مالیاتی است.

سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی درباره افزایش معرفی شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: طرح حمایت از تولید دانش بنیان را مجلس تصویب، تبدیل به قانون کرد که اخیرا این قانون ابلاغ هم شد و در این طرح چند مشوق قوی و محکم برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مضمون برخی از احکام این است هر شرکت دانش بنیان که تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و تولید آن مبتنی بر تحقیق و توسعه است، با تشخیص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هزینه‌های تحقیق و توسعه این شرکت از مجموع درآمد‌های همان سال و سال‌های آینده آن کم شود، به معنای دیگر عملا هزینه‌های آن شرکت به جای مالیات گذاشته می‌شود.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: بنا بر این مشوق‌ها، شرکت‌ها به جنب و جوش درآمده‌اند که از کانال این قانون جدید تمام هزینه‌ای تحقیق و توسعه را پوشش دهند. می‌دانیم که تفاوت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سایر شرکت‌ها در این است که تولید مبتنی بر هزینه‌های تحقیق و توسعه دارند از این رو شرکت‌ها به دنبال این هستند که این هزینه را از اصل مالیات کم کنند و به دلیل همین مزیت شرکت‌ها به ولع افتادند.

توتونچی با بیان اینکه در حال تهیه پیش‌نویس آیین نامه‌های قانون حمایت از تولید دانش بنیان هستیم، گفت: شرکت‌هایی حائز ویژگی‌های شرکت دانش‌بنیان هستند را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشخص می‌کند البته شناسایی درست این شرکت‌ها دغدغه سازمان امور مالیاتی هم است، اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری براساس قانون شاخص‌های دانش بنیان بودن شرکت‌ها را مشخص کند.

وی با اشاره به شرکت‌هایی که ارتباطی به تولیدات دانش بنیان ندارد، اما در این طبقه قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: با موردی مواجه بودیم که تولیدکننده گز در اصفهان، در مقطعی خود را به عنوان شرکت دانش بنیان جا زده بود.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق قانون هر شرکتی را که به عنوان دانش‌بنیان به ما معرفی کنند مجبور هستیم بپذیریم، ادامه داد: براساس قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون حمایت از تولید دانش بنیان، هر شرکتی را که معاونت علمی ریاست جمهوری به سازمان امور مالیاتی به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی کرد، باید مشمول مشوق‌های گفته شده قرار بگیرد.

توتونچی با بیان اینکه در گذشته شاخص و متر مشخصی برای شناسایی این شرکت‌ها وجود نداشت، گفت: در حال حاضر مدعی هستند که شاخص‌های بسیار سختگیرانه مورد اعمال قرار گرفته و هر شرکتی را به عنوان دانش بنیان نمی‌پذیرند و تنها شرکت‌هایی که هزینه‌های تحقیق و توسعه بالایی دارند و در حوزه‌های تک قرار می‌گیرند جز شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب، تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۸۴۱۵۲، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین