پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۰۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
گویا کمپلت سرکاریم. وقتی برادر فلان نماینده مجلس، سرش را پائین می‌اندازد و با یا بدون یا الله می‌شود رئیس بنیاد مسکن. وقتی انتصابات بر اساس روابط و زیرآب زدن‌ها و برچسب چسباندن‌های خوب و بد انجام می‌شود و مرگ شایسته سالاری را با حماقت‌های خودمان جشن می‌گیریم، نتیجه می‌شود وضعی که در آن قرار داریم و قرار داشتیم. با کمترین فشار بر اقتصاد ملی، خیلی از برنامه‌ها مختل می‌شود. مثل برنامه پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی وعده داده شده برای بهسازی و نوسازی واحد‌های روستایی. کی متوجه پیامد داستان می‌شویم، وقتی که زلزله یا سیل بیاید و حالا ... بیار و باقلی بار کن. آقای رئیس بنیاد مسکن، عرضه نداری، استعفا بده جناب تازه وارد.
شعار سال:  آبان‌ماه سال گذشته و در نخستین ماه‌های استقرار دولت جدید، در جلسه شورای مسکن با حضور رئیس‌جمهور مصوب شد حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سال جدید از اعتبار وام ارزان‌قیمت برای بهسازی و نوسازی استفاده کنند.

وام مسکن روستایی هم از صد میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و نرخ سود آن هم ۵ درصد تعیین شد.

اما در روز‌های اخیر، میرکاظمی رئیس سازمان و برنامه به دو دلیل از دیدگاه او موجه، تمایل چندانی برای اجرای آن ندارد.

یکی اینکه معتقد است این پرداخت‌ها تورم‌زاست . دیگر آنکه می‌گوید منبع پرداخت مابه‌التفاوت سود آن در حالی‌که دولت بدهکار بزرگ بانک مرکزی است، کجاست؟

منتقدین دلیل اول میرکاظمی را کاملا مردو دانسته و آن را بنوعی دهن کجی به افکار عمومی و شوخی با حوزه اقتصاد تشبیه کرده اند و دلیل دوم را تنها دلیل عدم اجرای این مصوبه میدانند. وقتی بانک مسکن می تواند با سود حدود 15 درصدی به همراه فروش اوراق مشارکت حدودا 30 درصدی ، وام بدهد، چرا باید وام 4 درصدی به روستائیان داد؟ 
موردی که امثال آقای میرکاظمی، معنای آن را در وقوع زلزله و خسارات وارده می فهمند. تاریخ در خصوص بسیاری از کم کاری ها قضاوت خواهد کرد. 

وام چند هزار میلیاردی تورم‌زاست یا ۲۰۰ میلیون تسهیلات نوسازی روستایی؟

هادی عباسی، کارشناس حوزه مسکن: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی تورم‌زاست در حالیکه این یک تکلیف قانونی است.

وقتی برخی افراد هزاران میلیارد تومان وام می‌گیرند و پس نمی‌دهند، تورم‌زا نیست آن وقت ۲۰۰ میلیون وام به روستایی‌ها تورم می‌آورد؟
تعداد بازدید : 0

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از جماران، تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۸۵۸۹، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
پس نمی خوان پول رو بدن؟ غلط کردند اینقدر تبلیغات می کردند پس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین