پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
خبری با مضمون پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن در حال انتشار است. اما نگاهی به جدول پرداخت‌ها، گویای واقعیاتی چند بوده و افشا کننده برخی از تصورات و صحبت‌های اغراق گونه در این خصوص است. بیشترین تسهیلات را بانک سپه داده است. مخاطب اصلی کیست؟ به احتمال زیاد به نظامی‌ها داده شده که فیش حقوقی و نوع تعهدات آن‌ها بعنوان ضمانت مورد قبول است. در خصوص سایر بانک‌ها نیز، می‌توان چنین تحلیل‌هایی را ارایه نمود.
شعار سال: وزارت اقتصاد طی آماری مدعی شده است که از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ تا پایان تیر امسال بانک‌های دولتی ۱۵ هزار و ۹۳۱ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان اعتبار به ۴۷۵ هزار و ۴۴۸ نفر تسهیلات بدون ضامن پرداخت کرده‌اند.
تحلیل اولیه این آمار گویای انحرافی بودن شیوه انعکاس خبر است. بظاهر این تسهیلات بدون ضامن می‌بایست به شهروندان عادی پرداخت شود، اما می‌توان راست آزمایی نمود و به احتمال بالا خلاف این برداشت را اثبات نمود.
تصویری مبالغه آمیز از پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن بانکی؟ لطفا شفافیت
بانک سپه بیشترین تسهیلات بدون ضامن را احتمالا به نظامیان در قالب اعتبارات خرد ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی داده است. صندوق قرض الحسنه مهر با خواباندن پول در حساب و کسب امتیاز اقدام به ارایه تسهیلات در سال قبل می‌نمود. رویکرد بانک رفاه و بانک تجارت، دادن تسهیلات بدون ضمانت به کارکنان شرکت‌های بزرگی است که نزد این بانک‌ها حساب دارند.

بانک ملی، شاید این کار را انجام داده باشد چرا که توان پذیرش ریسک بالاتری نسبت به سایر بانک‌ها دارد. پست بانک و رقم بالغ بر ۱۳ هزارتایی آن نیازمند راست آزمایی و بررسی مخاطبین اخذ وام است. حتی ممکن است شائبه‌های انحراف از روند هم مطرح باشد که نیازمند حساسیت بیشتر توسط نهاد‌های ناظر بالادستی است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین