پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۲۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱،۵۰۰،۰۰۰ تومان عرضه شد که با حداقل قیمت یک میلیارد و ٣٢ میلون تومان و حداکثر قیمت یک میلیارد و ٨۰ میلیون تومان معامله شد.
شعار سال: در همین زمینه یک کارشناس خودرو گفت: ورود خودرو به بورس کالا اگر در مسیر درست خود باشد می‌تواند بر بازار تاثیرات خوبی داشته باشد. صنعت خودروسازی کشور باید شفاف شود و تا زمانی که این امر میسر نشود ورود سازمان حمایت از مصرف کننده به بازار خودرو و یا عرضه این محصول به بورس کالا بی اثر است. همچنین امید به تحقق مذاکرات دلیل دیگری برای بازگشت رونق به بازار خودرو است. همانطور که شاهد هستیم چشم انداز مثبت مذاکرات منجر به کاهش جزئی قیمت خودرو شده است.

بابک صدرایی اضافه کرد: کاهش قیمت حاصل از نهایی شدن برجام و یا واردات خودرو به شکل روانی، اما به صورت کوتاه مدت دور از ذهن نیست. اما واقعی شدن قیمت‌ها و ثبات این بازار حتی در صورت نهایی شدن عوامل مذکور با سپری شدن زمان طولانی میسر است.

صدرایی اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا باید منجر به شفاف سازی شود. نباید اجازه داد زمینه ورود عده‌ای دلال فراهم شده و منجر به سه نرخی شدن بهای خودرو شود. قیمت خودرو به عوامل مهم‌تری نسبت به عرضه خودرو بستگی دارد. قیمت خودرو در ابتدا به قیمت دلار بستگی دارد. در شرایطی که قیمت خودرو به مذاکرات وین بستگی دارد، با این مسائل قیمت خودرو تغییر و یا حتی ثبات پیدا نمی‌کند.

وی در این باره گفت: امروز صنعت خودروسازی و صنعت ما در یک جمله وضعیت ملتهبی دارد. شاید مسولین وزارت صمت و سایر مسوولین گمان کنند با گفتار درمانی به صورت موقتی می‌توانند بار فاجعه را کاهش دهند و نتایجی کسب کنند، اما در یک بازه زمانی میان مدت و مشخص، نتایج فاجعه بارتری به دنبال می‌آورد که نمی‌توان عمق آن را کاهش داد.

به هر ترتیب معاملات خودرو در بورس کالا با معامله ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی کلید خورد. طی امروز پس از ۳۰ دقیقه رقابت نفسگیر خریداران، ۱۲۵ دستگاه دیگنیتی سفید با قیمت پایه ۸۲۱،۵۰۰،۰۰۰ تومان عرضه شد که با حداقل قیمت یک میلیارد و ٣٢ میلون تومان و حداکثر قیمت یک میلیارد و ٨۰ میلیون تومان معامله شد. میانگین قیمتی دیگنیتی سفید، یک میلیارد و ٣٣ میلیون و ۳۰۴ هزار تومان بود.

بلاتکلیفی بازار خودرو‌های داخلی در کنار تورمی که در آن ایجاد شده عملا فعالان بازار را دچار سردرگمی کرده است، چراکه تحلیل‌های مختلفی از بازار به گوش می‌رسد. برخی می‌گویند روند فعلی بازار پایدار نیست و برخی دیگر معتقدند این شروع یک روند صعودی برای بازار خودرو‌های سایپا و ایران‌خودرو خواهد بود. این درحالی است که در ماه‌های اخیر تعداد خریداران نسبت به فروشندگان کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته و دلیل آن هم انتظار برای نهایی شدن واردات خودرو است.

رسول علی محمدی فعال در بورس کالا گفت: برای این که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. اگر عرضه‌ها ناقص باشد و تنها خودرو‌های خاصی در بورس کالا عرضه شوند، قطعا به عنوان یک سیاست شکست خورده از این طرح یاد خواهد شد. در کل نباید استثنای برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود.

فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضه‌ها به صورت اصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می‌شود.

مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودرو‌هایی که بعضا قیمت غیر منصفانه و گران قیمت دارند، است به شدت با آن مخالفم. چرا که در غیر این صورت گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌شود. طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد می‌تواند با عرضه در بورس کالا رقم خورد.

اما به گفته او، عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی هم دارد که علت اصلی مخالفت آن‌ها به سبب بورس کالا نیست چرا که مسیر بورس کالا همراه با شفافیت بوده و این خودرو است که به سبب آن که یک محصول تکمیل شده مناسب برای عرضه در بورس کالا نیست و بورس کالا باید تنها برای عرضه کالا‌های واسطه‌ای باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار:۲۶ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:.......... ، www.kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین