پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بر تغییر نگرش اروپایی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد. برلین اشاره کرد که با واشنگتن در تغییر تمرکز از احیای برجام بر توجه به اعتراضات در داخل ایران اجماع نظر دارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان اشاره کرد که برلین و واشنگتن «واقعاً در یک مسیر حرکت می‌کنند». «صنم وکیل» معاون مدیر برنامه خاورمیانه شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس» در لندن به «میدل ایست آی» می‌گوید: «دیدگاه اروپایی‌ها در مورد ایران سرسختانه‌تر شده است. این رویکرد البته به نگرش آنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نیز تسری پیدا می‌کند».از آنجایی که ایران نگاه به شرق و اتحاد با روسیه را به عنوان خط مشی سیاست خارجی خود در پیش گرفته روابط تهران با اروپا در حال فروپاشی است. هم چنین، تداوم همکاری‌های نظامی تهران – مسکو امید احیای برجام را نیز در معرض خطر مرگ قرار داده است.
شعار سال: قدرت‌های اروپایی که به طور سنتی از تعامل با ایران دفاع می‌کردند در حال چرخش موضعی آشکار هستند و یکی از آخرین در‌های باز تهران را به روی غرب در زمان افزایش تنش‌ها در خارج از ایران و بروز ناآرامی در داخل آن کشور می‌بندند. این چرخش موضع به دلیل عرضه پهپاد‌های ایرانی به روسیه و هم چنین ناآرامی‌های ایران صورت می‌گیرد. در این میان، امید برای احیای برجام تقریبا از بین رفته است.

 به نقل از میدل ایست آی، یک دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود به «میدل ایست آی» گفت: «در افکار عمومی و مطبوعاتی اروپایی تاکید بر نوع برخورد با معترضان در داخل ایران است، اما زمانی که با مقام‌های دولتی اروپایی در محافل خصوصی صحبت می‌کنید علت اصلی چرخش موضع آنان تحویل پهپاد‌های ایران به روسیه بوده است».

این تغییر رویکرد در اجرای سریع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران مشهود است و اقدامی شگفت‌انگیز و غیر منتظره بوده است به خصوص برای کسانی که با رویکرد غالبا صُلب سیاستگذاری در اتحادیه اروپا آشنا هستند و تغییرات ناگهانی و شدید در آن تقریبا بی‌سابقه بوده است.
 
آیا به پایان رابطه ایران و اروپا و گرایش حداکثری به شرق، نزدیک می‌شویم؟
از تاریخ ۱۰ اکتبر اتحادیه اروپا سه بسته تحریمی را علیه ایران اعلام کرده که بیش از مجموع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در ۹ سال گذشته محسوب می‌شد. دو دور تحریم بر سر مرگ «مهسا امینی» بازداشت شده توسط پلیس گشت ارشاد و به دنبال آن به دلیل نوع برخورد با اعتراضات در ایران اعمال شد. در تاریخ ۲۰ اکتبر حدود یک ماه پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر متهم کردن مسکو به استقرار پهپاد‌های ایرانی در نبرد اوکراین اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه وضع کرد.

این دیپلمات به «میدل ایست آی» می‌گوید: «اگر شما با هر دیپلمات حرفه‌ای در بروکسل صحبت کنید می‌گوید که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در گذشته غیرقابل تصور بود».

«الی گرانمایه» کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا به «میدل ایست آی» می‌گوید: «واضح است که ایران اساسا اشتباه محاسباتی مرتکب شده و به این نکته توجه نداشته که حمایت‌اش از روسیه در جنگ در قلب اروپا تا چه اندازه باعث مسکوت شدن روابط‌ش با دولت‌های اروپایی خواهد شد». او می‌افزاید: «بحث در مورد ایران امروز به اندازه بحث درباره ایران در ایالات متحده امریکا سمی شده است».

رویکرد نزدیکی به شرق

سرد شدن روابط ایران با اروپا در تضاد با روابط نوپای تهران با روسیه است. آن دو کشور در جنگ سوریه شریک یکدیگر بودند جایی که نیروی هوایی روسیه با نیرو‌های نیابتی زمینی ایران برای نجات دولت بشار اسد ترکیب شد. امروز تحلیلگران و دیپلمات‌ها معتقدند که روابط ایران و روسیه از یک ازدواج مصلحتی در مناطق خاص فراتر رفته و به سوی یک مشارکت ایدئولوژیک‌تر در حال حرکت است. اولین سفر ولادیمیر پوتین به خارج از روسیه پس از حمله به اوکراین به ایران بود. پوتین وعده داده است که تلاش ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگ‌های یک بلوک امنیتی آسیای مرکزی را که به عنوان وزنه تعادلی برای نفوذ غرب در اوراسیا طراحی شده تسریع کند.

مقام‌های روس از جمله «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه که توسط ایالات متحده تحریم شده در جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت و سرمایه گذاران تجاری روس برای فرار از تحریم‌های غرب به ایران سفر می‌کنند.

«هنری روم» کارشناس ارشد انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می‌گوید: «اگر تمام این عوامل را کنار یکدیگر قرار دهیم آن چه به دست می‌آید پایان آرمان نه شرقی و نه غربی ایران و اولویت قائل شدن آن کشور برای سیاست نزدیکی به شرق در حوزه سیاستگذاری است».

ایران و ایالات متحده از زمان سرنگونی شاه مخلوع و تاسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی فاقد روابط رسمی با یکدیگر بودند، اما اروپا روابط خود را با ایران حفظ کرده بود. یکی از جنبه‌های آن رابطه حفظ گردشگری و تبادل دانشجو میان ایران و کشور‌های اروپایی بود.
 
آیا به پایان رابطه ایران و اروپا و گرایش حداکثری به شرق، نزدیک می‌شویم؟
رویکردی سخت گیرانه

قدرت‌های اصلی اروپایی از لحاظ تاریخی تمایلی به رویارویی مستقیم با تهران ندارند. با همراهی آلمان، فرانسه و بریتانیا مذاکراتی آغاز شده بود که منجر به حصول توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی شد. کشور‌های اروپایی هم چنین با تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از این پیمان مخالفت کردند و تلاش‌های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل را ناکام گذاشتند. با این وجود، گرانمایه اشاره می‌کند که امروز در داخل ایران عناصر و جریان‌های تندرو تمام اهرم‌های اصلی قدرت را در دست دارند عناصری که در دوران ترامپ ضعف در سیاست خارجی اروپا را مشاهده کردند. او می‌افزاید: «آنان معتقدند که اروپا به تصمیم‌های ترامپ اعتراض کرد، اما به منافع ملموسی برای ایران نرسید. رهبران ایران معتقدند که شرکای طبیعی آن کشور در شرق هستند».

روز دوشنبه آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بر تغییر نگرش اروپایی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد. برلین اشاره کرد که با واشنگتن در تغییر تمرکز از احیای برجام بر توجه به اعتراضات در داخل ایران اجماع نظر دارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان اشاره کرد که برلین و واشنگتن «واقعاً در یک مسیر حرکت می‌کنند». «صنم وکیل» معاون مدیر برنامه خاورمیانه شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس» در لندن به «میدل ایست آی» می‌گوید: «دیدگاه اروپایی‌ها در مورد ایران سرسختانه‌تر شده است. این رویکرد البته به نگرش آنان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نیز تسری پیدا می‌کند».

او می‌افزاید: «سطح فشار از سوی اروپا افزایش خواهد یافت و آلمان، بریتانیا و فرانسه در هماهنگی با دولت بایدن برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران همکاری نزدیک‌تری خواهند داشت».
 
آیا به پایان رابطه ایران و اروپا و گرایش حداکثری به شرق، نزدیک می‌شویم؟
سوختن پل‌ها

حمایت اروپا از بازگشت به توافق هسته‌ای حتی پس از آن که آمریکا اعلام کرد اطلاعاتی در اختیار دارد که ایران در حال آماده شدن برای ارسال پهپاد به روسیه است ادامه یافت. دو هفته پس از نشست مطبوعاتی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت ایالات متحده در مورد این موضوع «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایالات متحده و ایران خواست تا بر سر یک توافق سازش کنند.

برخی موضع اروپا در قبال ایران از جمله تحریم‌ها بر سر ارسال پهپاد به روسیه را از پیامد‌های مذاکرات هسته‌ای شکست خورده می‌دانند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۵۸۸۷۱۲، fararu.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: چرخش قدرت های اروپایی از تعامل با ایران ، نگاه به شرق و اتحاد با روسیه ، فروپاشی روابط ایران و اروپا ، مرگ برجام ، نابودی برجام ، سیاست ایران در احیای برجام ، چرخش موضع اروپا نسبت به ایران به علت عرضه پهپاد‌های ایرانی به روسیه ، چرخش موضع اروپا نسبت به ایران به علت ناآرامی های داخلی ایران ، امید احیای برجام ، تغییر رویکرد در اجرای سریع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران ، تاکید بر نوع برخورد با معترضان در داخل ایران ، حساس شدن اروپا به عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه ، حمایت ایران از جنگ روسیه در قلب اروپا ، تاثیر حمایت ایران از جنگ اوکرانی بر مواضع اروپا نسبت به برجام ، سرد شدن روابط ایران با اروپا ، تاثیر روابط ایران با روسیه بر مرگ برجام ، مرگ برجام با نزدیکی ایران به روسیه ، ایران پهپاد به روسیه فرستاد و برجام را کشن ، کشتن برجام با پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین ، تغییر نگرش اروپایی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای ، تغییر تمرکز از احیای برجام بر توجه به اعتراضات در داخل ایران ، سخنگیرانه شدن دیدگاه اروپا نسبت به ایران ، بازگشت تحریم های اروپا علیه ایران ، تمرکز اروپا روی ناآرامی های داخلی ایران ، آیا احیای برجام ممکن است؟ ، غیرممکن شدن احیای برجام ، فاتحه برجام را بخوانیم ، برای مرگ برجام فاتحه ، تاثیر روابط روسیه و ایران بر مرگ برجام ، ایران برجام را فدای ارتباط با روسیه کرد
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین