پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
ژنرال سید عاصم منیر، رئیس جدید ارتش پاکستان در حالی که این کشور جنوب آسیا با بحران اقتصادی بی سابقه‌ای مواجه است، در اولین سفر رسمی خود به عربستان سعودی با مقامات ارشد این کشور از جمله وزیر دفاع گفتگو کرده است.

شعار سال: ژنرال سید عاصم منیر، رئیس جدید ارتش پاکستان که در ماه نوامبر مسئولیت را بر عهده گرفت، در اولین سفر خارجی اش راه اسلاف خود را در سفر به عربستان سعودی - یک متحد نزدیک دفاعی و اقتصادی - دنبال کرد. وی همچنین در این سفر نزدیک به یک هفته‌ای از امارات متحده عربی نیز دیدن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، ژنرال منیر روز پنجشنبه با شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز وزیر دفاع عربستان در ریاض، پایتخت این کشور، درباره همکاری نظامی گفتگو کرد.

شاهزاده خالد بن سلمان در توییتی نوشت: «ما بر مشارکت راهبردی بین کشور‌های برادرمان تأکید کردیم، روابط نظامی و دفاعی دوجانبه را بررسی کردیم و راه‌های تقویت همکاری‌های خود را مورد بحث قرار دادیم».

سفر کنونی ژنرال منیر در زمانی انجام شد که پاکستان با یک بحران اقتصادی فلج کننده مواجه است، زیرا ذخایر خارجی این کشور به کمتر از ۶ میلیارد دلار کاهش یافته - پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۱۴ - که فقط می‌تواند یک ماه واردات را پوشش دهد.

تورم سرسام آور در حال افزایش است در حالی که کشور با پیامد‌های سیل‌های فاجعه بار سال گذشته نیز دست و پنجه نرم می‌کند که منجر به خسارت تخمینی بیش از ۳۰ میلیارد دلار شد.

اوایل این هفته، اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان در یک کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی سپرده‌های خود را در بانک مرکزی قرار دهد تا به اقتصاد کمک کند. اسلام آباد به پول عربستان سعودی برای تامین ذخایر خارجی و تضمین سوپاپ اطمینان نیاز دارد.

نخست وزیر شهباز شریف از زمان روی کار آمدن در آوریل گذشته به چندین کشور خلیج فارس سفر کرده است تا به دنبال کمک اقتصادی و سرمایه گذاری باشد. بر اساس اطلاعات رسمی بین آوریل تا نوامبر سال گذشته، عربستان سعودی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار کمک و ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات نفت داده است. قطر قول داد در سفر شریف به دوحه در ماه اوت ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

محمد فیصل، تحلیلگر مستقر در اسلام آباد، معتقد است که سفر ژنرال منیر باید از دریچه اقتصاد دیده شود، زیرا در زمان "وضعیت مالی شدیداً آسیب پذیر" صورت می‌گیرد.

«رهبری پاکستان به دنبال خانواده سلطنتی سعودی است تا از ذخایر خارجی در حال کاهش برای جلوگیری از اعتراض استفاده کند. او به الجزیره گفت: برای اسلام آباد، یک نتیجه کلیدی این سفر اعلام کمک مالی عربستان سعودی خواهد بود.

پاکستان در ماه اوت موفق به دریافت وامی به ارزش ۱.۱۷ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول (IMF) شد. اما بخش بعدی وام ۱.۱۸ میلیارد دلاری به تعویق افتاد. اسلام آباد همچنان در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای پرداخت قسط بعدی است.

در ماه سپتامبر، وزیر دارایی پاکستان در حالی استعفا داد که به نظر می‌رسد دولت تمایلی به پذیرش شرایط صندوق بین المللی پول از جمله افزایش عوارض بر سوخت ندارد.

پاکستان در آستانه اعتراض قرار گرفته است، به عبارت ساده، این کشور نمی‌تواند بدهی خود را بازپرداخت کند و خزانه داری پول کافی برای پرداخت بدهی‌های خود را ندارد. کارشناسان نگران هستند که پاکستان به سمت وضعیتی مانند سریلانکا پیش رود و تنها با مدیریت ماهرانه اقتصاد می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فیصل گفت، از منظر عربستان سعودی، این کشور خلیج فارس خواهان حفظ روابط با پاکستان است، زیرا این کشور عنصر مهمی از استراتژی منطقه‌ای عربستان است.

فیصل به الجزیره گفت: عربستان سعودی آگاه است که پاکستان، کشوری با اکثریت مسلمان، ادعای عربستان را مبنی بر نگهبانی دو مکان مقدس اسلام در مکه و مدینه تایید می‌کند.

با بیش از ۵۰ سال پیشینه روابط بین دو کشور، این اولین بار نیست که یک رهبر پاکستانی، اعم از غیرنظامی یا نظامی، پادشاهی را به عنوان اولین مقصد خود پس از تصدی مسئولیت انتخاب می‌کند.

هم نخست‌وزیر شریف و هم خان سلف او به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ برای اولین بار به عربستان سعودی سفر کردند.

آخرین دو فرمانده سابق ارتش، ژنرال قمر جاوید باجوا - سلف منیر، و ژنرال راحیل شریف برای اولین سفر خود به عربستان سعودی رفتند.

شریف پس از بازنشستگی در نوامبر ۲۰۱۶، متعاقباً فرمانده کل ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم به رهبری عربستان سعودی شد، ائتلافی متشکل از ۴۱ کشور از کشور‌های مسلمان واقع در ریاض.

شهید ام امین، فرستاده سابق پاکستان در عربستان سعودی گفت که رابطه بین دو کشور ماهیت تاریخی دارد و در حالی که پاکستان اغلب به حمایت اقتصادی نیاز دارد، به عربستان سعودی کمک‌های امنیتی نیز کرده است.

وی افزود: دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، کار، تجارت، امنیت همکاری دارند و اینکه رئیس فعلی ارتش به عربستان رفت، صرفاً ادامه یک الگو است.

امین به الجزیره گفت که نیروی انسانی پاکستانی عامل اصلی توسعه عربستان برای بیش از پنج دهه بوده است. امین گفت که پاکستان نیز متعهد شده است در صورت وجود هرگونه نگرانی امنیتی از پادشاهی محافظت کند.

یک افسر ارشد بازنشسته نظامی به نام عمر محمود حیات با نظرات امین موافق بود و گفت که این رابطه آزمایش شده است. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین رزمایش‌های نظامی دوجانبه ما با عربستان سعودی بوده است. ما یک تیم آموزشی بسیار قوی داریم که برای چندین دهه در عربستان مستقر شده است.»

خود ژنرال منیر به عنوان بخشی از همکاری دفاعی نزدیک ارتش پاکستان با پادشاهی، در عربستان سعودی خدمت کرده است. حیات همچنین افزود که با توجه به اینکه پادشاهی خود عضوی بسیار قوی در مجامع مختلف بین المللی است، این امر به بازتاب دیدگاه پاکستان نیز کمک می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حقوق نیوز، تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۲۸۳۰۷۰، www.newslaw.net

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین