پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
علامه طباطبایی در ذیل آیه ۹ سوره مبارکه یونس به این پرسش پایخ داده است که چرا در این آیه مؤمنین را به ایمان و اعمال صالحه توصیف کرده، ولى هدایت به سوى خودش را تنها به ایمان نسبت داده است؟

شعار سال:  علامه طباطبایی در ذیل آیه ۹ سوره مبارکه یونس به این پرسش پایخ داده است که چرا در این آیه مؤمنین را به ایمان و اعمال صالح توصیه کرده، ولى هدایت به سوى خودش را تنها به ایمان نسبت داده است؟

 در این بخش از تفسیر المیزان می‌خوانیم:

ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم تجرى من تحتهم الانهار فى جنات النعیم (۹)

کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام مى دهند، پروردگارشان بوسیله ایمانشان هدایتشان مى کند، و در بهشتهاى پر نعمت جوی‌ها در زیر جایگاهشان روان است (۹)

این آیه شریفه بیانگر عاقبت امر مؤمنین و پاداشى است که خداى تعالى در برابر پذیرفتن دعوت او و اطاعتش مى دهد.

مى فرماید: آن پاداش اینست که خداى سبحان چنین کسانى را به ایمانشان هدایت مى فرماید.

مراد از هدایت مؤمنین به ایمانشان، و اشاره به رابطه بین ایمان و عمل و آثار هر یک

و معلوم است که منظور از این هدایت، هدایت به سوى پروردگارشان است، چون کلام، در باره عاقبت امر کسى است که امیدوار لقاء اللّه است، همچنانکه خداى تعالى خودش فرموده: (و یهدى الیه من اناب) و مسلما ایمان اگر آدمى را هدایت مى کند، به اذن خدا به سوى خدا هدایت مى کند، و نیز اگر مؤمنین به سوى حق و یا به سوى صراط مستقیم و یا هر چیز دیگرى که قرآن کریم مشتمل بر آن است هدایت مى کنند در حقیقت به وسائل و مدارجى هدایت مى کنند که این مدارج سرانجام منتهى به خداى تعالى مى شود، همچنانکه باز خداى تعالى فرموده: (و ان الى ربک المنتهى)

در این آیه سؤالى به ذهن مى رسد و آن این است که چرا مؤمنین را به ایمان و اعمال صالح توصیه کرده، ولى هدایت به سوى خودش را تنها به ایمان نسبت داده؟ جوابش این است که تنها عاملى که بنده خدا را به مقام قرب بالا میبرد ایمان است، و اعمال صالح در آن نقشى ندارد، تنها نقش اعمال صالح یارى ایمان و به نتیجه رساندن ایمان در بعد عمل است، همچنانکه خداى تعالى فرموده: (یرفع اللّه الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات) و در این گفتارش ایمان و علم را عامل بلند شدن و بالا رفتن دانسته و از تاءثیر عمل صالح سکوت کرده. از این آیه روشن‌تر آیه زیر است که مى فرماید: (الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه)

البته همه این‌ها در باره هدایت است که کار ایمان است، و، اما نعمت هاى بهشتى امرى است که اعمال صالح در آن دخالت دارد، همچنانکه اعمال زشت دخالت در انواع عذاب دارد، خداى تعالى در باره مؤمنینى که اعمال صالح دارند مى فرماید: (تجرى من تحتهم الانهار فى جنات النعیم) و در باره کفار مى فرماید: (اولئک ماءویهم النار بما کانوا یکسبون)

خواننده محترم و پژوهشگر متدبر باید توجه داشته باشد که خداى تعالى در میان همه منازل قرب، پاداش کسانى را که به وسیله ایمان خود هدایت یافتند جنات نعیم ذکر کرده، و در میان همه نعمت هاى بهشتى انهارى را نام برده که در بهشت از زیر آنان جارى است، حال باید دید علت این انتخاب چیست؟ ما در تفسیر آیه شریفه: (صراط الذین انعمت علیهم) و در تفسیر آیه شریفه: (فاولئک مع الذین انعم اللّه علیهم) گفتیم که در قرآن کریم نعمت به معناى حقیقیش همانا ولایت الهى است، و یکى از چیزهائى که خداى تعالى اولیاى مقربین خود را به آن اختصاص داده نوعى از شراب بهشت است که با نوشاندن آن شراب به ایشان احترامشان کرده، به شاءن آنان اعتناء مى نماید، مثلا فرموده: (ان الابرار یشربون من کاس کان مزاج‌ها کافورا عینا یشرب بها عباد اللّه یفجرون‌ها تفجیرا)، و نیز فرموده: (ان الابرار لفى نعیم… یسقون من رحیق مختوم… عینا یشرب بها المقربون)، و این بر خواننده گرامى است که در اینگونه آیات دقت نموده، بعضى را با بعضى دیگر مقایسه و تطبیق کند تا شاید بتواند به بعضى از اسرار لطیف که خداى عزوجل در کلام خود به ودیعت نهاده دست یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:5 بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: 1514820، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین