شعارسال: سردار سیدکمال هادیانفر در اختتامیه نوزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با اشاره به تعداد خودروهایی که در کشور تردد می کنند، اظهارکرد: حدود ۳۹ میلیون خودرو در سطح کشور داریم و سالانه حدود دو میلیون وسیله نقلیه نیز به چرخه ترافیک شهرها و جاده ها اضافه می شود که مدیریت آن نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی به چرخه ترافیک اضافه می شوند و از طرفی به بحث اسقاط توجه جدی نمی شود و با این شرایط طبیعی است که کم کم خیابان های ما تبدیل به پارکینگ های بزرگ میشوند.
وی با بیان اینکه در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد هفت سال است ولی در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد، تاکید کرد: حتماً باید موتور اسقاط در کشور روشن شود چراکه امروز تقریبا بیش از ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است.
هادیانفر در خصوص وضعیت اسقاط موتورسیکلت ها نیز گفت: حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور تردد می کنند که تقریباً ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه از آنها کاربراتوری و فرسوده است و از آنجایی که اغلب برای امرار معاش مورد استفاده قرار می گیرند لذا با اعمال سیاست های تشویقی و ارائه تسهیلات مناسب باید به موضوع اسقاط در این حوزه توجه شود.
هادیانفر با بیان اینکه ۳۴ درصد از کل تصادفات در جاده ها رخ میدهد که متاسفانه ۷۰ درصد از افراد جان خود را از دست میدهند، افزود: محورهای پرخطر ما ۸۰۰۰ نقطه است که آنها نیز باید آشکارسازی سپس اصلاح شود همچنین ۸۸۰ نقطه پر تصادف جاده ها نیز باید هرچه سریع تر اصلاح شوند.
رئیس پلیس راهور فراجا در پایان یاد آور شد: همانگونه که در جلسات مختلف با مسئولان گفتیم، یکی از راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا و مشکل ترافیک کلانشهرها، توجه به عمر مفید وسایل نقلیه و اسقاط است.
*** نقش مافیای خودرو در داستان خودروی فرسوده کجاست( توضیحات تکمیلی شعار سال)؟
مافیای خودرو، گروهی از افراد و نهادهایی با هویت نسبتا معلوم هستند که در پشت پرده و یا بشکل کاملا قانونی ، سهامدار برخی از خودرو سازها می باشند. این گروه با حمایت های فراقانونی و خوابانیدن شکایات مردمی از خودرو سازها، بستر را برای کاهش کیفیت تولید و افزایش قیمت خودرو و در کنار ان با ایجاد انحصار و ممانعت از واردات به بهانه خروج ارز و ضرورت حمایت از صنعت خودروی داخلی ، بحث دوشیدن همزمان دولت و مردم را دنباله گیری می کنند.
تجارتی کثیف و لجن مال به قیمت خون مردم. تصادفات ، کاهش قدرت خرید مردم و محرومیت خانوار ایرانی ، مصرف بالا و نابجای سوخت و مواردی همانند، تنها بخشی از پیامدهای فعالیتی این انسان های کثیف و منافق صفت است.
بی کفایتی مدیریتی و نفوذ افراد خاص بر وزیر و نماینده و در دستگاه های نظارتی و امنیتی ، ظاهر و پهره بیرونی مافیای خودرو است. بروید و چند دستگاه خاص را که پشت این ماجرا بوده و سهامداری می کنند را شناسایی کنند. علیلو عضو سابق تحقیق و تفحص از خودروسازان ، با عرض معذرت رد پای داخلی مافیا را کم رنگ کرده و توهم توطئه را جایگرین نموده است. آقای علیلو خوب می دانند که از کدام نهاد صحبت می کنیم.
قطعه ساز و مونتاژ کار ظاهر داستان است ، بروید پشت پرده قطعه ساز و مونتاژ کار را در بیاورید(توضیحات تکمیلی شعار سال):
برخی از تحلیل گران در برداشتی تک لایه ای ، مسئله مافیای خودروسازی در ایران را در سطح سهامداری قطعه ساز در خودروسازی دنباله گیری کرده و به اسامی خاص می رسند. اسامی که بعنوان سرشاخه شناخته شده و ضرورت دارد، پشت سرآنها و نهادهای مرتبط با آنها مورد واکاوی قرار گیرند. در واقع این سرشاخه ها ، تنها لایه آخر پرده ظاهری داستان هستند.
بشکل سربسته، ریشه مافیای خودروسازی کشور در دو نهاد خاص است که به احتمال بالا ، دستگاه های امنیتی کشور هم خیلی خوب این میدان نیرو را می شناسند؟ پس چرا برخورد با آنها صورت نمی پذیرد؟ آیا همان میدان نیرو را نمی توان بشکل تمییز و خداپسندانه و حرفه ای ، برای کار و تجارت فعال نمود؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون