پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
هم دولت ، هم مردم، هم حاکمیت ، هم خود خودروسازان، از وجود مافیای کثیف خودرو و شبکه اراذل ایجاد شده برای کسب سود و تغذیه از خون و جان مردم آگاه هستند. امکان ندارد که نهادهای امنیتی کشور و دستگاه های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور، از چنین زشت کاری های رسوایی مطلع نباشند. حال چرا فضای بازار و صنعت خودرو با این حجم سکوت و مماشات روبرو است ، الله و اعلم. صحبت های موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در این خصوص جالب توجه است.

شعارسال: قیمت خودرو به یکی از چالش‌های اصلی این روز‌های خودروسازان و مشتریان تبدیل شده است، برخلاف وعده‌های سال گذشته وزارت صمت در خصوص عرضه خودرو در بورس با هدف کاهش قیمت در بازار، شورای رقابت با چراغ سبز وزارت امور اقتصادی و دارایی به بحث قیمت گذاری دستوری خودرو ورود کرد. از سوی واردات خودرو تاکنون تحقق نیافته و التهاب قیمتی در بازار بیشتر از گذشته شده است، به نظر می‌رسد وزارت صمت امسال با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه و افزایش قیمت خودرو در کارخانه هدف حفظ جایگاه خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای را دارد، برای بررسی وضعیت بازار خودرو با سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به گفتگو پرداختیم:

* شورای رقابت روز گذشته از تصویب قیمت جدید کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی خبر داد، از زمان تصویب قیمت‌های جدید بازار خودرو چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

در حال حاضر افزایش قیمت جدید کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی به صورت رسمی اعلام نشده است، شورای رقابت نیز تا امروز جزئیات افزایش دقیق خودرو‌ها بر اساس مدل و تکنولوژی را منتشر نکرده است. اگر در بازار کالای انحصار وجود داشته باشد، باید ناظری برای رفع انحصار وجود داشته باشد. قرار بر بررسی نرخ تورم، قیمت تمام شده و سود خودروسازان برای تعیین بها خودرو از سوی شورای رقابت بود، همانطور که اشاره شده تاکنون رسمی قیمت‌های جدید اعلام نشده است.

معامله خودروی مونتاژی با دلار 200 هزار تومانی و تبدیل قیمت 15 هزار دلاری به 40 هزار دلار؟ زنده باد مافیای کثیف خودرو

*به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران، وضعیت بازار خودرو امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا کاهش قیمت خودرو در سال جاری ایجاد می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید اشاره داشت تا زمانی که نیاز بازار تامین نشود و عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، کاهش قیمت ایجاد نخواهد شد. به دلیل محدودیت عرضه خودرو طی پنج سال گذشته اکنون این محصول به عنوان کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است؛ بنابراین هر نوع نوسان نرخ ارز اثرات منفی در قیمت خودرو ایجاد می‌کند، اگر نرخ ارز در یک کانال قیمتی ثابت شود، فروشنده خودرو راغب به عرضه محصول و خریدار توان تهیه کالا از بازار را خواهد داشت. در شرایط فعلی که عرضه خودرو به بازار با محدودیت مواجه است، خریدار برای تامین نیاز خود مجبور به پرداخت بیشتر پول است. فعالان بازار که ابزار کار آن‌ها «پول» است، در نوسان‌های ارزی بیشتر ضرر را متحمل می‌شوند. اگر یک مشتری سال گذشته با یک میلیارد تومان توان خرید ۴ دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ تیپ۲ را داشت، در سال جاری با همین قدرت مالی نمی‌تواند دو دستگاه محصول مذکور را خریداری کند، این کاهش سرمایه برای خریداران منجربه اثرات روانی منفی در بازار و جامعه می‌شود.

* مجلس شورای اسلامی در روز‌های پایانی سال گذشته به دنبال واردات خودرو‌های سواری دست دوم به کشور بود، اگر این طرح تحقق یابد چه تاثیری در بازار می‌تواند داشته باشد؟

اگر خودرو‌های سواری دست دوم به بازار کشور وارد شوند، قیمت خودرو‌ها در بازار کاهش قابل توجهی خواهد داشت. اکنون شاهد هستید که خودرو‌های مونتاژی با دلار ۲۰۰ هزار تومانی در بازار معامله می‌شوند. همین خودرو‌های مونتاژی در بازار‌های جهانی ۱۵ هزار دلار قیمت دارند، اگر دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم همین محصولات مونتاژی با قیمت ۴۰ هزار دلار به دست مشتریان می‌رسد. خودرو‌های که به صورت «سی کی دی» به کشور وارد و مونتاژ می‌شوند، چرا باید ۴۰ هزار دلار قیمت داشته باشند؟

* وزارت صمت از روز‌های پایانی سال گذشته دو طرح عرضه یکپارچه خودرو را آغاز کرده است، به نظر شما این طرح‌ها اگر اجرایی شود چه تاثیری در بازار می‌تواند داشته باشد؟

اگر طرح‌های عرضه یکپارچه خودرو توسط وزارت صمت تحقق یابد، می‌تواند تاثیر مثبت در بازار داشته باشد و نیاز مشتریان را رفع کند. مهم‌ترین اثر طرح‌های مذکور مشروط بر تحقق عدم ایجاد صف‌های طولانی ثبت نام مشتریان است. در شرایط فعلی مشتریان به دنبال کسب سود صد در صدی ناشی از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار هستند، این عامل مشوق خریداران برای ثبت نام در هر طرح فروش خودرو توسط وزارت صمت و خودروساز است.

* وزارت صمت در ماه‌های پایانی سال گذشته شوآف فراوانی در خصوص واردات خودرو داشت، آیا تاکنون خودرو‌های وارداتی جدید در بازار معامله شده اند؟

براساس آخرین آمار معاملات خودرو در تهران تاکنون هیچ خودرو وارداتی جدیدی شماره گذاری و معامله نشده است، به نظر نمی‌رسد طی دو ماه آینده نیز معامله خودرو‌های وارداتی جدید انجام شود. همانطور که پیشتر اشاره کردم نیاز بازار به خودرو توسط افرادی که در ماه‌های گذشته اقدام به ثبت نام کردند، تامین می‌شود. چرا که خودروسازان هیچ طرح فروش فوری ندارند، این مساله سبب افزایش التهاب شده است.

* نمایشگاه داران در مرحله جدید واردات خودرو سهمی نداشتند، آیا اعضای اتحادیه شما سهمیه خودرو از خودروسازان دارند؟

خیر، به عنوان رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران پیشنهاد می‌دهم اگر اعضای این اتحادیه سهمیه فروش خودرو از خودروسازان دریافت کنند، حاضر هستند با سود «نیم درصد» خودرو به مشتریان تحویل دهند. ولی متاسفانه هیچ مسئول و خودروسازی حاضر به تخصیص سهیمه عرضه خودرو به نمایشگاه دارن نیستند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیل بازار، تاریخ انتشار: 17فروردین1402، کدخبر: 214425،www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین