شعار سال: عباس بیات مدیرکل بهره برداری آزادراههای کشور از اخذ عوارض آزادراهی پرداخت نشده به صورت پلکانی تا پایان تیر ماه خبر داد.
عباس بیات گفت، از ۲۸ آزاد راه کشور ۱۵ آزادراه بطور کامل مجهز به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض هستند و دو آزادراه قزوین- رشت و زنجان- تبریز نیز هنوز به طور کامل الکترونیکی نشده اند.
مدیرکل بهره برداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: سرمایه گذاران به دلیل پرداخت نکردن عوارض، درصد وصول پایین و بازگشت نیافتن سود سرمایه، تمایلی به الکترونیکی کردن عوارض آزادراهها ندارند.
بیات تاکید کرد: بر اساس بند یک تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بند کاف تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی مجاز است که نرخ عوارض جادهای را در صورتی که ظرف مدت ۱۵ روز پرداخت نشود، ماهانه با سود ۳ تا ۳/۵ درصد به صورت پلکانی افزایش دهد که قرار است تا پایان تیر ماه، این قانون اجرا شود.
وی افزود: برای الزام به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، چند گلوگاه در نظر گرفته شده از جمله رانندگان مکلف هستند هنگام تعویض پلاک خودرو یا صدور بیمه نامه شخص ثالث خودرو، عوارض معوقه را پرداخت کنند.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
*** بند ی تبصره 18 قانون بودجه 1401 : وزارت راه و شهرسازي مكلف است از طريق مشاركت سرمايه گذاران بخش غيردولتي، أخذ عوارض در كليه آزادراه ها را بصورت الكترونيكي تا پايان خردادماه سال ۱۴۰۱ عملياتي نمايد. همچنين وزارت راه و شهرسازي مكلف است در تعيين نرخ عوارض جاده اي به صورت پلكاني به نحوي عمل نمايد كه حقوق كاربراني كه به موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام مي نمايند، رعايت و انگيزه لازم براي پرداخت به موقع عوارض حفظ شود. فرماندهي كل انتظامي جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي بيمه گر به منظور حمايت از الكترونيكي كردن آزادراه هاي كشور موظف به أخذ مفاصاحساب بدهي هاي ناشي از عوارض آزادراهي از متقاضيان تعويض پلاك خودرو و خدمات بيمه شخص ثالث مي باشند. منابع حاصله براي استهلاك اصل و سود سرمايه گذاري صورت گرفته در محور جاده اي كه تردد در آن صورت گرفته است صرف خواهد شد.
*** بند ک تبصره 11 قانون بودجه 1402: وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق مشارکت سرمایهگذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در کلیه آزادراهها و بزرگراهها را بهصورت الکترونیکی عملیاتی نماید. همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جادهای بهصورت پلکانی به نحوی عمل نماید که حقوق کاربرانی که بهموقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام مینمایند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت بهموقع عوارض حفظ شود. فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای بیمهگر بهمنظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراههای کشور موظف به اخذ مفاصاحساب بدهیهای ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث میباشند. منابع حاصل برای استهلاک اصل و سود سرمایهگذاری صورتگرفته در محور جادهای که تردد در آن انجام گرفته است صرف خواهد شد.
بنظر می رسد بحث عدم اجرای کامل الکترونیک کردن آزادراه ها و بزرگراه ها در سال 1401 با وجود تاکیدات قانونی موجود ، قابلیت پیگیری نظارت بازرسی داشته باشد. نکته دوم اینکه مکانیزم اخذ عوارض نیز در چند سال اخیر از نوعی بی نظامی برخوردار بوده و هر بار به شیوه و سلیقه ای خاص اجرایی می گردد. یک بار بانک مسکن ورود می کند و یک بار فلان شرکت خصوصی (متاسفانه بانک های اطلاعاتی مردم هم دست به دست شده و این امر هم قابلیت پیگیری کیفری دارد) و در نهایت باز برگشت به نقطه اول بی ساختاری و بی سازمانی.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گیل خبر، تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۴۸۸۵۴۸، gilkhabar.ir / سایر منابع.
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از مشارکت شما و تعهدحرفه ای برای حساسیت به خبر ، موارد زیر به استحضار رسانیده می شود:
ممنون از تمامی انتقادات و ارایه نظر شما. منتظر دریافت نظرات تخصصی شما هستیم. بخش ارتباط با مای این پایگاه خبری، از ارسال محتوای تخصصی یا برقراری ارتباط نزدیک تر ، استقبال می کند.